Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

NPCF publiceert folder voor slachtoffers van medische fouten

Jaarlijks lopen ongeveer dertigduizend patiënten onbedoeld medische schade op tijdens een behandeling. Dit leidt in sommige gevallen tot een tijdelijke of blijvende beperking of zelfs tot overlijden. De brochure ‘Als uw behandeling anders uitpakt’ die de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) presenteert, geeft het slachtoffer een steun in de rug om direct na het ontstaan van de schade een gesprek aan te gaan met de betrokken zorgverlener.
NPCF publiceert folder voor slachtoffers van medische fouten

De brochure vertelt patiënten dat zij direct na het gebeurde een open en eerlijk gesprek mogen verwachten met de betrokken zorgverleners. Slachtoffers van medische fouten lijden naast de opgelopen schade vaak nog het meest onder het gebrek aan openheid en het uitblijven van excuses. Verontschuldigingen blijven vaak uit omdat zorgverleners ten onrechte denken dat ze niet mogen toegeven dat er iets fout is gegaan.

Geschade vertrouwen

Voor het geschade vertrouwen in de zorg en een goede verwerking van het incident is het van groot belang dat zo snel mogelijk een open en eerlijk gesprek plaatsvindt. In de brochure krijgt de patiënt praktische tips hoe hij zo’n gesprek kan voorbereiden en voeren. Tegelijkertijd doet de brochure een beroep op de zorgverlener en de organisatie om meteen openheid van zaken te geven. Verder informeert de brochure hoe de patiënt inzage kan vragen in het medisch dossier en hoe hij voor ogen dient te houden wat hij wil bereiken. Tot slot informeert de brochure over de te nemen stappen als het gesprek met de zorgverlener niet tot het gewenste resultaat heeft geleid.

Brochure

“Als patiënt in het ziekenhuis bevind je je in een kwetsbare en afhankelijke situatie. Je vertrouwt erop dat alles uit de kast wordt gehaald om je beter te maken. Als blijkt dat een behandeling als gevolg van gemaakte fouten niet goed uitpakt, dan wordt die kwetsbaarheid pijnlijk duidelijk”, zegt Marjolein de Booys, manager bij de NPCF. "Het is dan van cruciaal belang dat je weet wat er precies gebeurd is en wat men gaat doen om de schade te herstellen. De brochure biedt houvast aan de patiënt en zijn naasten, en kan ook gebruikt worden door ziekenhuizen om een protocol op te stellen voor deze situaties. Wij hopen dat de brochure in alle ziekenhuizen wordt verstrekt aan patiënten direct nadat ze betrokken zijn bij een incident met mogelijk medische schade.”

Gedragscode

De NPCF presenteert de brochure in de week dat de Gedragscode Openheid Medische Aansprakelijkheid wordt overhandigd aan minister van Justitie Hirsch Ballin. “Toen we de brochure aan het ontwikkelen waren, werden we gevraagd om mee te denken met de Gedragscode. Als NPCF hebben wij ons er met name voor ingespannen dat in deze code ook de fase voorafgaand aan de medische aansprakelijkheid zou worden vastgelegd”, zegt Marjolein de Booys. “Juist de onzekerheid en onduidelijkheid die de patiënt in deze fase ervaart, leiden tot frustratie en boosheid. Die kun je eenvoudig voorkomen door openheid te geven, te erkennen dat er iets mis is gegaan en alles in het werk te stellen om mogelijke schade te herstellen. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)

Lees meer:

Schadevergoeding medische missers laat lang op zich wachten
Ombudsman duikt in medische missers
Orde stelt programma 'Missers' ter discussie
Orde: 'Missers kunnen gehalveerd'

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

2 reacties

  • no-profile-image

    mw Kraneburg

    Veel belangrijker is om te kijken naar de rechten en de plichten van een klachten functionaris en klachetn commissie.
    Uiteraard moet het mogelijk zijn om openheid van zaken te geven tijdens een misser, maar helaas is dat niet zo makkelijk.
    denk alleen maar aan het interpretatie verschil.
    Maar als er een verschil van mening is, kan je die voorleggen aan een onafhankelijke klachten commissie. Maar hoe onafhankelijk is die?
    Wat zijn hun regels? Hoe is het mogelijk dat een zieknhuis geen uitspraak doet over medisch inhoudelijke vraagstukken? Dat vind ik kwalijk.
    Moet je dan als patient/cq nabestaande van een patient gelijk naar de tuchtraad?
    Denk het niet. Geen enkele (uitzonderingen daar gelaten) zorgverlener maakt bewust een fout, maat toch gaat er een boel mis.
    Zonder iemand gelijk aan de schandpaal te nagelen, moet het mogelijk zijn om in een open gesprek en onderoek de misser te bespreken, en dat gebeurt niet.
    Het wordt tijd dat er bij de politiek aandacht wordt besteed aan deze padstelling.
    Waar moet een klachtencommissie aan voldoen,. daar moeten ze uitspraken over doen en hoe moeten ze tot besluitvorming komen.
    Dat is de stap. Indien je als zorgconsument er dan niet uit komt is de tuchtraad het hogerberoep.

    Vriendelijke groet,
    mw Kraneburg


  • no-profile-image

    John Kleijn

    Deze NPCF zijn werkelijk ook diegene die schadeveroorzakend zijn. We hebben jarenlang en dit samen met NEVEMEDIS overleggen gehad met deze organisatie die flinke subsidies ontvangen. Nooit hun nek uitgestoken hebben naar slachtoffers en nabestaanden. Letterlijk de woorden van ex Directeur mevr. Iris van Bennekom die nu werkzaam is bij het VWS. Maar daarna waren de opvolgers de slangen in de patientenorganisaties. Volledig onbetrouwbaar en schade veroorzakend. We hebben veel tijd en geld gestoken om gezamelijk deze folder te realiseren waar deze graaiende schadeveroorzakende patientenorganisatie NPCF. Ze hebben hiervoor veel geld ontvangen voor de werkzaamheden die anderen hebben gedaan. Als we het over opichters hebben dan weten waarover we nu spreken. We weten ook wie het zijn want ze maken zichzelf ook nog eens bekend! We gaan dit volgen. Daarnaast zal ik een rekening sturen over de gemaakte kosten die we hebben gemaakt naar deze schadeveroorzakende oplichtende patientenorganisatie de NPCF. Je wordt op deze wijze toch wel een beetje kotsmisselijk van deze personen. Helemaal als je ze ook nog eens ziet op bijeenkomsten en congressen waar ze zo achter de ellenbogen hebben. Maar goed dat we dit nu weten en wie het zijn deze goed bedoelde schijnheiligheden. Op deze wijze wordt er nu om gegaan met slachtoffers, burgers van Nederland door deze NPCF.

    De volgende namen komen binnenkort uitgebreid in zicht met de uitleg!

    Stelende en huichelende NPCF

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden