Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Belgen op zoek naar ‘droomdokter’

Om vijftig verpleegkundigen te werven is uitzendbureau Care Talents een zoektocht gestart naar de knapste, leukste en slimste dokter van België. Niet geheel zonder kritiek. Dat meldt Het Nieuwsblad.
Belgen op zoek naar ‘droomdokter’

Volgens het uitzendbureau moet een knappe dokter veel verpleegkundigen kunnen lokken. “Met deze wedstrijd spelen we in op het succes van programma’s als House M.D. en Grey’s Anatomy. Maar we willen vooral de functie van verpleegkundige opwaarderen”, zegt Joëlle Daese van Care Talents op de website. “De artsen zijn dan wel het gezicht van de campagne, maar dat betekent niet dat we promotie voor hen voeren. Het gaat om het team. Bovendien is niet alles toegelaten. Wij controleren alle motiveringen en wanneer artsen er bezwaar tegen hebben dat ze voorgedragen zijn, schrappen we hun nominatie meteen. Voorlopig heeft nog maar één arts dat gevraagd.” Winnaar van de wedstrijd krijgt een cheque van 2500 euro voor een teambuilding activiteit naar keuze.

Artsen

Patricia Laporte, anesthesiste in het Sint-Andriesziekenhuis in Tielt, staat met 550 stemmen op de vijfde plaats. Zij wordt omschreven als een 'droom van een dokter'. “Als onze verpleegkundigen die cheque zouden winnen, is dat geweldig. En de animo rond de wedstrijd komt de teamgeest in de afdeling alleen maar ten goede”, meent ze.
Nick Vermeersch (37ste met 97 stemmen), medisch diensthoofd van de spoedafdeling van het AZ Sint-Maria in Halle, wordt omschreven als een 'lekker beest'. “Ik weet dat de geneeskunde een ernstig imago heeft, maar er mag ook wel eens gelachen worden. Ik ben echt niet beledigd door die omschrijving.”

Kritiek

Johan Kips, de algemeen directeur van het universitair ziekenhuis van Leuven, is echter kritisch. Hij stelt dat het personeelstekort alle zorginstellingen treft. “Maar wij zijn gebonden aan tarieven en kunnen niet uitpakken met een bedrijfsauto en leuke prijzen.”
De Orde van Geneesheren stelt dat artsen volgens de regels geen reclame mogen maken voor zichzelf. “Dat doen ze in principe ook niet in deze wedstrijd, maar waar trek je de grens? Zo waren er in het verleden websites waarop artsen beoordeeld werden en zelfs punten kregen van de bezoekers. Daarom zullen we ook deze wedstrijd onderzoeken. Wellicht is er geen probleem, maar als het nodig is, zullen we naar de rechtbank stappen.” (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

Gerelateerde tags

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden