Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Greet Prins Zorgmanager van het Jaar 2011

Greet Prins, bestuursvoorzitter van de Stichting Philadelphia Zorg in Nunspeet is gekozen tot zorgmanager van het jaar 2011. Zij volgt bestuursvoorzitter Marjanne Sint van de Isala Klinieken op.
Greet Prins Zorgmanager van het Jaar 2011

De uitslag is donderdag bekendgemaakt door juryvoorzitter Martin van Rijn tijdens een congres van vakblad Zorgvisie in Breukelen. Prins heeft de bij de prijs behorende ING Excellence Trofee in ontvangst genomen.
De andere kandidaten voor de prijs waren Roxanne Vernimmen, bestuursvoorzitter van ggz-instelling Altrecht uit Den Dolder en Johan Veenman, directeur van Stumass uit Arnhem. “Alledrie zetten ze zich in voor de ontplooiing van hun cliënten. De zelfredzaamheid van de cliënt staat centraal”, aldus de juryvoorzitter over de drie zorgmanagers.

Cultuurverandering

Prins ontvangt de prijs omdat ze erin is geslaagd om binnen een grote organisatie voor een cultuurverandering te zorgen. “Zij is een manager die de medewerkers weer zelfvertrouwen heeft gegevens met een duidelijke visie op de toekomst. Verder heeft ze een sterke ambitie om op te komen voor groepen die in de knel raken door wijzigingen in de financiering”, aldus jury-voorzitter Van Rijn (bestuursvoorzitter van PGGM).

Vernimmen en Veenman

Van Rijn prees de andere genomineerden: ”De drijfveer van Roxanne Vernimmen is dat mensen met een psychiatrische aandoening veel meer kracht en talent hebben dan de meeste mensen denken.” Johan Veenman noemde hij ”een groot organisatietalent die in staat is om te improviseren en mensen om zich heen te verzamelen die veel verantwoordelijkheid nemen”.

Vijftiende uitreiking

Het is de vijftiende keer dat de prijs is uitgereikt. Eerdere winnaars zijn bestuursvoorzitter Emile Lohman van UMC St. Radboud, bestuursvoorzitter Eelco Damen van Cordaan en Frits Verschoor, bestuurder van de vastgoedholding van de Parnassia Bavo Groep.

Foto

  • V.l.n.r.: Johan Veenman, Greet Prins, Roxanne Vernimmen

    V.l.n.r.: Johan Veenman, Greet Prins, Roxanne Vernimmen

27 reacties

  • no-profile-image

    ERNST

    Dat zou ik ook antwoorden als ik anoniem reageerde.

  • no-profile-image

    werknemer

    Beste Ernst,

    Ik werk op de groep met clienten.

  • no-profile-image

    E. Wieringa

    Mevrouw Prins heeft toch gewoon haar werk gedaan. Het is niet meer dan haar plicht om zich voor 100% in te zetten. Krijgt ze toch ook riant voor betaald.
    Prijzen zouden beschikbaar moeten zijn voor de werknemers op de werkvloer. Zonder deze mensen valt er niets te verdienen.
    Het is schandalig hoe deze werknemers soms worden uitgebuit met nul uren contracten zonder rechten.

  • no-profile-image

    r.olthof

    Er is de afgelopen tijd veel gedaan bij SPZ. Daar wil ik wel duidelijk over zijn. Er is veel in beweging gebracht en er zijn veel positieve ontwikkelingen gaande of in de opstartfase. Men is er echter nog lang niet en dat weet iedereen. Zorg inhoudelijk zijn er nog enorme slagen te maken. Ook Greet Prins en Lukas Venneman is zich daar zeker van bewust. Je kunt ook niet alles in twee jaar totaal omkeren. Wat mij betreft ben ik positief gestemd over wat ik zie maar omdat er nog een (lange) weg te gaan is vind ik de uitreiking aan de vroege kant. De prijs zou aan de meet uitgekeerd dienen te worden,niet halverwege de ronde.
    Maar toch van harte Greet!

  • no-profile-image

    Ernst

    @werknemer: laat me raden je werkt bij Philadelphia, maar vast niet op de groep. Ik gok op het hoofdkantoor.

  • no-profile-image

    jno

    Als kritische ouder zet ik grote vraagtekens bij deze prijs. Kritische ouders en kritische participatieraden worden bejegend met de arrogantie van de macht, vooral als het om belangrijke zaken gaat als (verandering van) beleid en transparantie van het besteden van AWBZ geld.

  • no-profile-image

    werknemer

    En ik werk bij Philadelphia. Deze prijs maakt me trots! Samen met de clienten, ouders en onze Raad van Bestuur met Greet aan het hoofd staan we voor ons werk. Dus Jan Kramer (die vakbondbestuurder overigens?) en Ernst...dikke doei!!!

  • no-profile-image

    Ernst

    Kijk, dat zijn nog eens feiten! Schandalig. Stevig onderwerp voor Uitgesproken of een ander kritsch medium om dit soort marketingfeestjes eens goed tegen het licht te houden.

  • no-profile-image

    Jan Kramer

    Volgens jaarverslag werd mevr. Prins voorzitter Raad van Bestuur per 11-12-2009 (zat er al vanaf 1 april 2009) en op de dag van haar benoeming trad Van Rijn af (dus 11-12-2009)als voorzitter RvT. Hij was dus verantwoordelijk voor haar benoeming. Dus werkelijk een discutabele uitslag onder deze juryvoorzitter.

  • no-profile-image

    Nel S.

    Van Rijn was al lang ten tijde van de komst van Prins. Kan het mis hebben. Maar het is verstandig om eerst eens dat soort dingen te checken voordat dit soort opruiende claims geplaatst wordt..

  • no-profile-image

    Jan Kramer

    Een verdachte keuze! Het was toch zo dat de juryvoorzitter ook voorzitter was van de RvT bij Philadelphia en in die hoedanigheid mevrouw Prins heeft binnengehaald? Of heb ik dat mis?

  • no-profile-image

    Koos J

    Op zich is de prijs een felicitatie waard. Maar om die nu voor cultuurverandering toe te kennen.....
    Die cultuurverandering blijkt flinterdun en vooral optisch. Nu het financiele probleem lijkt opgelost, steekt bij lokatiemanagers en regiodirecteuren weer de bestuurlijke arrogantie de kop op, die het oude Philadelphia zo kenmerkte. En op de werkvloer moet de cultuurverandering nog beginnen. Daar heeft men nog nooit van de kenmnwaarden van de organisatie gehoord ( verantwoordelijkheidsbesef, passie, aandacht en professionaliteit); laat staan dat men die toepast. Daar is helaas zelfs betrouwbaarheid in het nakomen van afspraken al te veel gevraagd.
    Hoe ver kan het topmanagement van de werkvloer afstaan?

  • no-profile-image

    P@Ient

    Bovenstaande discussie toont aan dat de prijs "Zorgmanager van het jaar" maar een flinter dun bestaansrecht heeft. Hierbij stel ik voor om de prijs om te zetten in "Patient van het jaar".

  • no-profile-image

    AS

    Ik ken Greet Prins niet, dus daar kan ik niks over zeggen. Wel dat een 19 jarige niveau 2 in haar eentje wordt ingezet bij moeilijke, lees agressieve, cliënten en gewoon medicatie moet delen, zonder dat ze daarvoor is opgeleid. en dat voor een uurloon van minder dan 4 euro. Dat siert de organisatie dan weer niet, toch? Dus ik begrijp even niet, als volkomen buitenstaander, wat voor positiefs dit bijdraagt aan de cultuur. Maar dat is wellicht op een hoger niveau in de organisatie merkbaar.

  • no-profile-image

    paul stamsnijder

    Wat een negatieve reacties! Er is een grote behoefte aan rolmodellen van bestuurders en managers, die het goede voorbeelden geven - die niet optreden als boegbeeld, maar als voorbeeld. Die de organisatie trots en zelfbewustzijn meegeven, en 'van buiten naar binnen' durven te kijken. Volgens mij past Greet Prins meer dan prima in dat plaatje. Zij is echt de personificatie van de cultuurverandering binnen Philadelphia, en die was hard nodig. Jammer dat er zo zuur op wordt gereageerd. Van harte Greet!

  • no-profile-image

    Erik

    Beste Wim, het lijkt wel een wedstrijd... termen als winnen en verloren. Laten we ons richten op daar waar het om gaat: directe zorg voor de client en niet dit soort geldverslindende fuifjes. (reken maar uit: iedere genomineerde neemt wat mensen mee van stafafdelingen of andere resprestanten van een organisatie, doorbetaald en wel. Laat ze het in de direct zorg steken.

    Overigens vind ik de reacties niet negatief maar gewoon kritisch. Dat mag best, iedereen betaald er dik aan mee.

  • no-profile-image

    Wim T.

    Zijn de reacties wellicht van de aanhang van de zorgmanagers die verloren hebben. Flauw hoor. Het is Greet Prins van harte gegund. Ze heeft het zeker verdiend!

  • no-profile-image

    Henri

    Jammer al deze negatieve reacties. Alle drie de kanditaten hadden het verdient om er te staan. In wezen hadden ze alle drie moeten winnen, maar helaas dat gaat niet.
    Een terechte keuze en naar mijn mening ook zorgvuldig. gefeliciteerd en zet het goede werk voort.

  • no-profile-image

    Ernst van Wekerom-Slot

    Beste vanuit je functie als (weer een interim) Hoofd Communicatie denk ik eerder dat het voordragen van mevrouw Greet Prins eerder een onderdeel was van je Marketing Communicatie strategie om het imago van Philaelphia een positieve boost te geven. Ik had het verhaal wel geloofd als een of meerdere teams binnen het primair proces haar hebben voorgedragen. Immers: zij hebben baat bij een goede manager die goede zorg dient te faciliteren wel nodig voor overstijgende zaken. Ik denk echt dat het hier een advance betreft om indirect te scoren bij zowel mevrouw Prins alsmede imagoverbetering van Philadelphia.

    Zorgmanagers van het jaar: leuk bedacht, maar voor dat geld heb je 12x per jaar een of meerdere medewerker(s) van de maand binnen het primair proces. Het blijft een old boy/girl netwerk met veel pleasen en teasen.

  • no-profile-image

    TK

    Trots ben ik dat Greet bij ons, Philadelphia aan het stuur staat! Zij heeft de afgelopen jaren richting gegeven, vertrouwen gegeven en daadkracht getoond en is daarnaast een zeer warme betrokken bestuurder gebleken. Inspirerend voor ons allen om met haar verder te gaan op de ingeslagen weg. Greet van harte !!

  • no-profile-image

    Kerst

    Ik ken Greet Prins uit haar eerdere werk als een open, enthousiaste en eerlijke bestuurder. Alleen al op basis van die ervaringen vind het heel begrijpelijk en zeer verdienstelijk dat zij genomineerd is en manager van het jaar is geworden. Misschien is het de uitdaging om rechtstreeks met haar in gesprek te komen. Greet gefeliciteerd.

  • no-profile-image

    BB

    Het blijft een vreemde incestueuze wereld van zorgmangers die elkaar prijzen toekennen. de verhalen die ik over mw Prins ken laten een heel andere mevrouw zien; iemand die ouders schoffeert, weigert om met ouders van cliënten van Philadelphia te communiceren en alleen maar haar zin door duwt. Kritische ouders worden door haar aan de kant gezet. Slechte zaak. Slechte manager.

  • no-profile-image

    JV

    Wordt het niet eens tijd dat we stoppen met de verheerlijking van de managers die goed betaald worden voor hun diensten. Er zijn heel veel managers die hun organisaties prima voor elkaar hebben, maar geen tijd steken in de versterking van hun eigen ego. Hulde aan de medewerkers op de werkvloer!

  • no-profile-image

    tjark reininga

    natuurlijk is de uitverkiezing een felicitatie waard. het is wel cynisch dat de motivatie vooral wijst op de cultuuromslag die de gelauwerde heeft bewerkstelligd. als we daar op moeten afgaan, komt de eer van deze uitverkiezing zeker voor een deel helaas toe aan de bestuurders die de Philadelphia-cultuur zo grondig uit de hand hebben laten lopen. en wat Martin van Rijn betreft: die was natuurlijk niet de enige die vor deze uitverkiezing heeft gezorgd.

  • no-profile-image

    Saskia Speelman

    ps: ik heb het over "voordragen" natuurlijk.
    En ik was blij toen ik hoorde dat Greet Prins was genomineerd!

  • no-profile-image

    Bart van der Wijst

    Gefeliciteerd Greet. Het was een mooie bijeenkomst gisteren en het is haar gegund.

  • no-profile-image

    Saskia Speelman

    Van dichtbij heb ik gezien hoe Greet Prins haar talenten inzet bij Philadelphia. Daarom heb ik haar genomineerd. Ik heb niets met het CDA, noch iets met het verleden van Philadelphia te maken. Wel met het herkennen van de juiste talenten op de juiste plek! Van harte gefeliciteerd Greet en alle medewerkers van Philadelphia.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden