Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Kamer stemt in met toets zorgbestuurders PVV

Een meerderheid van de Tweede Kamer stemde gisteren voor een motie van kamerfractie PVV om een bestuurderstoets in te voeren voor alle bestuursfuncties in de zorg. De toets moet voorkomen dat falende bestuurders na hun vertrek bij een andere instantie opnieuw in het bestuur kunnen komen.
Kamer stemt in met toets zorgbestuurders PVV

De PVV opperde de motie in het Kamerdebat over het Maasstadziekenhuis, zo meldt de Volkskrant. Het bestuur van het Rotterdamse ziekenhuis had in 2011 te weinig aandacht voor de uitbraak van een resistente Klebsiella-bacterie. Bestuursvoorzitter Paul Smits vertrok na een berisping van de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Afgelopen maand werd bekend dat hij een nieuwe baan had in de directie van zorginstelling Zorgpartners Friesland.

Papier prikken in het park

Ongehoord, vindt de PVV. Kamerlid Gerbrands: 'Wanbestuurders mogen wat de PVV betreft de rest van hun werkzame leven alleen nog papier prikken in het park.' Een meerderheid van de Kamer steunt het plan van de PVV om een bestuurderstoets in te voeren. Alleen VVD en D66 stemden niet voor de motie van Gerbrands. (Volkskrant – Wouter van den Elsen / Twitter)

Lees meer:

Toets voor zorgbestuurders
Kamervragen over gouden handdruk Paul Smits

9 reacties

  • no-profile-image

    Jan C

    Ik hoef ze niet allemaal op te noemen maar het is toch diep en diep treurig de berichtgevingen over malversaties, fraude, wanbeleid, onverdiende enorme bonussen, onterechte en veel en veel te hoge salarissen, frauduleuze declaraties; en dat allemaal in de gezondheidszorg en met name in de zorg- en verpleegtehuizen. Slecht en corrupt bestuur heeft tot gevolg: ongemotiveerd, ONDERGEWAARDEERD en vaak ook slecht of niet opgeleid personeel in zorg- en verpleeginstellingen. Heel heel vaak wordt in zorg- en verpleeginstellingen door besturen gezegd: “Begrijpelijk dat u dat wilt voor uw partner, ouder of familielid maar DAT KAN FINANCIEEL niet. Mijn vrouw kreeg in 1979 MS en in 2008 een zeer zwaar herseninfarct op 64 jarige leeftijd (vierenzestig !!). Ik moet verder leven met de wetenschap dat het slechte leven in een verpleegtehuis een van de redenen is dat ze na vijf jaar diepe ellende ONLANGS uit het leven is gestapt (ophouden met eten en drinken; heeft 11 dagen geduurd) . Geen hand om haar heen, geen opbeurend woord, eenmaal wassen (als er tijd voor is) 20 minuten of langer op het toilet, slecht eten, nooit door het tehuis naar buiten en ga zo maar door. ’s Avonds liet ik ze achter met 2 verzorgsters in het gebouw. Duizenden angsten heb ik uit gestaan bij de gedachte aan brand of een epileptische aanval of opnieuw een infarct IN DE NACHT en daarbij veel en veel te weinig en geen goed opgeleide verpleging in de buurt. Bij brand was er niemand levend uit gekomen (120 bedlegerigen over de trappen !!!!!; lift mag niet).

  • no-profile-image

    Jan C

    Als de zorg al kapot gaat (en die kans is groot) is het omdat Smits nog steeds functioneert en eigenlijk in de bak moet zitten. Dus de PVV EN DRIEKWART van de kamer -- lees ¾ -- is nog zeer mild en veroordeelt Smits terecht naar het park. Reageerders en anti PVV mensen realiseer je dat DRIEKWART van de kamer -- lees ¾ -- hiermee heeft ingestemd. En weet je dat de PVV (lees Wilders) de enige is die perse wilde dat mijn vrouw meer dan eenmaal per week gewassen zou worden in het verpleegtehuis, zeker als het hartstikke warm was en door de inspanningen (half verlamd, epileptisch en niet praten) extra zweette. Ze kreeg zelfs wel eens te horen “als er deze week tijd is”. Voor tandenpoetsen had men geen tijd. Wat doe je zo’n vrouw (64) aan die altijd heel heel keurig op zichzelf is geweest. Het is een van de redenen geweest dat ze zelf heeft besloten er een eind aan te maken († 7 april j.l.) Arts Schurink zal wel zorgen dat zijn vrouw een particuliere verpleegster heeft als haar of zijn moeder dat overkomt. Ik ken die clan (net als minister van der Hoeven, 50.000 euro pgb bij een salaris van 500.000) die precies weten wat goed is voor de gewone burger maar heel heel anders handelen als het hun zelf betreft. Schurink kan trouwens zo de zorg in als bestuurder en manager. Lees delen van zijn reactie: Codes maken, commissies benoemen, toetsen maken, keurmerken opzetten, accreditaties vastleggen, short lists maken, lessen trekken, inkaderen (man doe effen normaal). Schurink zet je in voor het verwijderen van zulke kerels als Smits naar een park. Hopen dat ze in het park niet zo’n grote drollen tegenkomen als Smits en Schurink. Volgens mij – en dat is helemaal verderfelijk – is Schurink via deze reactie ook nog aan het solliciteren naar enkele zeer dik betaalde opdrachten uit de zorg, wat per definitie inhoudt dat je daar niet veel voor hoeft te doen. Over criminelen gesproken.

  • no-profile-image

    Robert Schurink

    Motie Bestuurderstoets zorgbestuurders berust vooral op emotie

    De Tweede Kamer heeft ingestemd met een motie van de PVV om een bestuurderstoets in te voeren voor bestuurders in de zorg. Directe aanleiding voor deze motie is de aanstelling van de heer Smits als interim bestuurder bij Zorpartners Friesland, terwijl hij eerder als bestuursvoorzitter moest vertrekken bij het Maasstad ziekenhuis in verband met de affaire rond de Klebsiella besmetting. Dat de Tweede Kamer deze motie heeft aangenomen lijkt vooral te wijzen op groeiende onvrede over het aanstellingsbeleid en beloningsbeleid van zorgbestuurders. Maar is de motie ook uitvoerbaar? Als executive searcher heb ik daar mijn vraagtekens bij.

    Zonder op de directe casus in te gaan zijn er al de nodige stappen gezet om op het terrein van het beloningsbeleid van zorgbestuurders orde op zaken te stellen. De vereniging van toezichthouders (NVTZ) en de vereniging van zorgbestuurders (NVZD) hebben samen een code (BBZ) ontwikkeld die voorziet in een passende salariëring van zorgbestuurders. De omvang van de organisatie speelt daarbij een grote rol. Hoe groter de organisatie hoe hoger het salaris. Toezichthouders van een zorginstelling hanteren deze code bij het aanstellingsbeleid van een zorgbestuurder. Bij nieuwe aanstellingen blijkt deze code prima te werken. De commotie rond de beloning van zorgbestuurders ontstaat vooral als journalisten bij het napluizen van de jaarrekening ontdekken dat er nog veelverdieners zitten onder de bestuurders. Meestal betreft het hier oude contracten, die een Raad van Toezicht niet zomaar kan veranderen. Een ander deel van de commotie wordt veroorzaakt door de (bruto) omzet van interim managers als salaris te beschouwen, terwijl daar in werkelijkheid nog tal van premies af moeten om uit te komen op een (netto) salaris. Ten slotte zijn de afscheidsregelingen vaak een doorn in het oog van politici, waarbij de term "falende bestuurders" direct in verband wordt gebracht met de "gouden handdruk". Het is goed te beseffen dat het in veel gevallen vaak gaat om oude regelingen met bestuurders die er al zaten voordat de nieuwe code zijn intrede deed. De meeste Raden van Toezicht zijn niet ongevoelig gebleken voor de discussies die in de Tweede Kamer over dit vraagstuk worden gevoerd en er zijn slechts enkele gevallen bekend van honorering van nieuwe bestuurders die boven de Balkenende norm uitgaan. Dat de NVZD bezwaar aan heeft aangetekend tegen de Wet Normering Topinkomens heeft deels te maken met het feit dat zorginstellingen complexe organisaties zijn, moeilijk te besturen zijn en het afwijken van de regels in individuele gevallen mogelijk moet zijn om de juiste bestuurder aan te trekken. De Eerste Kamer heeft om die argumentatie te kunnen wegen de behandeling van deze wet uitgesteld. Een speciale commissie ziet overigens toe op naleving van de BBZ-code. Op dit terrein is er dus al veel in gang gezet om exorbitante betalingen een halt toe te roepen.

    Ten aanzien van het aanstellingsbeleid wordt nu een bestuurderstoets bepleit. Wat dat precies in moet gaan houden is nog niet duidelijk. Wordt het een zwarte lijst, een checklist, een commissie die gaat oordelen over de aanstelling? Hoe blijft de wettelijke bevoegdheid van een Raad van Toezicht goed geregeld? En als er snel een interim bestuurder moet worden aangesteld staat de bestuurderstoets dat dan in de weg? Veel vragen dus. Maar de meest relevante vraag is eigenlijk of die bestuurderstoets wel zinvol is. Er zijn namelijk veel verschillende organisaties met veel verschillende culturen. Niet elke bestuurder is geschikt om in een andere branche te werken omdat de context anders is en de cultuur verschilt. Daarom verschillen de bestuurders in de curesector en de caresector sterk. Zo sterk dat er onlangs zelfs een aparte organisatie is opgericht voor bestuurders uit de zorgsector, de vereniging van Bestuurders Curatieve Zorg Nederland. Deze vereniging is al enige tijd bezig om een keurmerk te ontwikkelen voor zorgbestuurder, waar een accreditatiesysteem aan ten grondslag ligt.

    Is er dan niets aan de hand? Nee, natuurlijk niet. Ook ik maak me als executive searcher vaak druk over onbegrijpelijke aanstellingen van (interim) bestuurders in de zorg. Omdat ik als professional in dit vak mensen in hun carrière volg weet ik goed wie succesvol zijn en wie niet. De kandidaten die niet in staat zijn gebleken hun rol te spelen als bestuurder komen bij mij dan ook niet op de shortlist, als ik een zorgbestuurder moet werven. Kennelijk hanteert niet iedereen die lat. Maar ik zie niet in hoe een bestuurderstoets een organisatie kan helpen bij het voorkomen van het aanstellen van de verkeerde bestuurder. Het is mijns inziens de eigen verantwoordelijkheid van toezichthouders en adviesorganen om stil te staan bij het aanstellen van de juiste (interim) bestuurder. Een bestuurderstoets, hoe begrijpelijk ook, gelet op de emotie die er aan ten grondslag ligt, zal in de praktijk naar mijn overtuiging nauwelijks meerwaarde hebben. Het lijkt mij zinvoller dat de minister van VWS, de NVZD, BCZN en de NVTZ een onderzoek starten naar het aanstellingsbeleid van zorgbestuurders, met het doel daar samen lessen uit trekken. Het zelfreinigend vermogen van de zorgsector heeft, toegegeven met externe druk vanuit de Tweede Kamer, er toe geleid dat het beloningsbeleid nu is ingekaderd. Waarom kan dat ook niet voor het aanstellingsbeleid de juiste koers zijn?

    Robert Schurink, arts, directeur Cortex Group

  • no-profile-image

    Hans

    Mensen die zich misdragen in de maatschappij mogen zeker wel in de kamer?

  • no-profile-image

    Monnik

    Akkoor, maar dan gelijke Monnikken, gelijke kappen. De achterstand die Nederland opgelopen heeft op economisch en internationaal politiek gebied is grotendeels te wijten aan de pvv. gedoogbestuurders moeten ook prikken.

  • no-profile-image

    jan

    kritisch naar de resultaten van bestuurders kijken is een prima zaak. Misschien komt de nuance later

  • no-profile-image

    paul

    alle PVV ers erg veel sterkte na de komende verkiezingen, ik hoop dat het werken voor hen in de buitenlucht veel aanleiding geeft tot het nemen van leuke maatregelen, maar dan wel een met verstand van zake en niet zoals nu dat men niet gehinderd wordt door kennis, dus mensen uit de zorg er zijn slechts twee partijen die uw stem verdienen, ze staan hier boven genoemd

  • no-profile-image

    ans

    de PVV is blijkbaar voorstander van een beroepsverbod geworden. Zou voor veel politici (al dan niet in toezichthoudende functies) ook een optie zijn. Behalve drukte in het park zal het de druk op WW en afkoopsommen doen toenemen. Nooit meer enige kans op een andere baan die min of meer passend qua inhoud en inkomen. Wsch is het onderscheid tussen schuldig en verantwoordelijk te subtiel voor de PVV.

  • no-profile-image

    Piet

    'Wanbestuurders mogen wat de PVV betreft de rest van hun werkzame leven alleen nog papier prikken in het park.'

    Met de huidige politiek, wordt het nog druk in het park...

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden