Het doel van de soapserie is om de verwachte krapte op de arbeidsmarkt in de ouderenzorg te pareren. De tv-serie laat zien hoe het is om in de zorg te werken. Het wel en wee van drie stagiaires in zorgcentrum “Malaika” wordt gevolg, zowel op het werk als in hun privé leven. Volgens initiatiefnemer Jos de Blok van zorgorganisatie Buurtzorg kan een soap goed laten zien ‘hoe boeiend een vak als verpleegkundige of verzorgende kan zijn, en hoe avontuurlijk het is om mensen die jou nodig hebben te ondersteunen.’
Elke dag
Zorgondernemers en brancheorganisatie ActiZ werken samen aan de soap met Johan Nijenhuis, maker van Goede Tijden Slechte Tijden en van Spangas. Vanaf 25 maart is de serie elke werkdag om 19.00 uur te zien op RTL 5. Veel van de hoofdrolspelers komen zelf uit de zorgsector. Naast de dagelijkse serie op tv komt er een website, waar de uitzendingen van “Malaika” te vinden zijn en extra informatie.
Arbeidsmarktcampagne
Zorgorganisaties hebben voor de arbeidsmarktcampagne de coöperatie ‘Jongeren werken in de Zorg’ opgericht. Zo’n 50 organisaties werken samen om de vraag naar nieuwe zorgmedewerkers aan te pakken. Zij willen met de soap een positief en realistisch beeld neerzetten van het werken in de zorg.