De raden pleiten voor betere informatie aan klagers en voor meer empathie. Volgens de raden is direct openbaar maken van de klachten ongewenst omdat eerst hoor en wederhoor moet worden gepleegd en omdat de privacy van klager en aangeklaagde in het geding kan komen. De openheid moet zich met name richten op de procedure die de Inspectie hanteert, welke klachten worden verwezen naar de klachtencommissie en welke klachten de Inspectie zelf afhandelt.
Inspectie
Op dit moment wil de Inspectie niet reageren, omdat de minister dat eerst moet doen. In een interview met Zorgvisie heeft inspecteur generaal Ronnie van Diemen uitgelegd hoe de Inspectie het Zorgloket gaat vormgeven: ‘Bij het zorgloket kunnen mensen terecht die een klacht hebben over de zorg maar tussen wal en schip dreigen te vallen. Het loket komt naast de Inspectie maar er zullen medewerkers van ons bij betrokken zijn. Laat één ding duidelijk zijn: de verantwoordelijkheid voor het optimaal omgaan met klachten van patiënten ligt bij de zorginstelling en de zorgverleners.’
Zorgloket
|Desgevraagd zegt Van Diemen dat het Zorgloket een soort doorgeefluik zal zijn waar het gaat om meldingen van zorginstellingen en fabrikanten. Van Diemen is wars van bureaucratie: ‘Voor ons is ongelofelijk belangrijk dat al die meldingen die daar binnenkomen direct worden gezien en beoordeeld door mensen bij de Inspectie die zich met toezicht bezighouden. Als er ernstige signalen zijn, gaan die naar onze teams die zich met incidenten bezighouden.’
Het instellen van een zoveelste ‘loket’ een ‘zorgloket’werkt naar mijn mening alleen maar de stroperigheid verder in de hand!
het is maar zeer de vraag, of het ten goede komt aan de klager,en aan de kwaliteit van het proces.
Openheid en Openbaarheid zijn twee verschillende begrippen. Het laat zich raden wanneer Raden deze twee begrippen door elkaar halen !