Toch geeft vier op de vijf bestuurders aan dat zij bezig zijn met hun imago en dat van hun organisatie. Bijna 70 procent van de commissarissen vindt dat topbestuurders de meeste invloed hebben op het imago van de organisatie.
Kwetsbaar opstellen
Jan Rapmund, partner bij The Executive Network: ‘Topbestuurders hebben weliswaar behoefte aan introspectie maar professioneel advies vragen over je imago vraagt toch om een bovengemiddeld kwetsbare opstelling. Het is opvallend dat bestuurders zich over allerhande zaken laten adviseren, van financiën tot HR, maar veel minder vaak over hun eigen uitstraling.´ Topbestuurders doen overigens wel aan actieve imago-building binnen hun organisatie. Zo zorgt 84 procent dat de deur altijd open staat voor medewerkers en zorgt 66 procent voor een representatieve uitstraling. Topbestuurders geven in privécontext minder om hun imago. De helft van de bestuurders is buiten de zakelijke context niet bezig met het eigen imago. Zij die dit wel doen laten dit vooral zien door maatschappelijk betrokken te zijn (42 procent).
Openheid over salaris en bonussen
Volgens commissarissen zijn topbestuurders het meest bepalend voor het imago van de organisatie. Bestuurders en HR-directeuren denken hier anders over. Zij vinden dat medewerkers de meeste invloed hebben op dit terrein. Topbestuurders zelf lijken zich bewust van de invloed van hun verhouding met medewerkers op hun eigen imago. Zo staat een ruime meerderheid (84 procent) altijd klaar voor medewerkers, terwijl 14 procent het contact met medewerkers liever puur zakelijk houdt. Het eigen salaris en ontvangen bonussen is geen populair thema om met medewerkers te bespreken. Slechts één op de tien bestuurders kiest ervoor hier intern openheid over te geven.
Onderzoek
The Executive Network heeft onderzoek verricht onder topbestuurders van grote bedrijven en instellingen (waarvan 61 procent beursgenoteerd). In totaal hebben 220 respondenten deelgenomen aan het onderzoek: 112 topbestuurders (90 procent man, 10 procent vrouw), 51 commissarissen (76 procent man, 24 procent vrouw) en 57 HR-directeuren (5 procent man en 35 procent vrouw). De respondenten zijn werkzaam in de financiële en zakelijke dienstverlening, privaty equity, grote familiebedrijven, de zorgsector en woningbouwcorporaties.
Buiten het feit dat bureau The Executive Network naar een lucratieve opdracht zit te vissen, is dit een teken van zelfingenomenheid van bestuurders en raden van bestuur welke precies past bij de wijze waarop zij hun financiele uitwassen realiseren.
Slaap maar lekker door; gaat wel ten koste van de patient (niet dat ze daarmee zitten!!!)