Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Serious game simuleert complete ziekenhuiswereld

In het nieuwe spel Hartslag ervaren spelers de consequenties van marktwerking, wet- en regelgeving en de noodzaak tot doelmatig werken. Het spel is een initiatief van Q-consult, Casemix en Frisse Blikken en wordt in samenwerking met drie ziekenhuizen en een farmaceut ontwikkeld.
Serious game simuleert complete ziekenhuiswereld
Foto: Casemix

Het fictieve ziekenhuis Hartslag MC kampt met allerlei uitdagingen die voor Nederlandse ziekenhuizen aan de orde van de dag zijn. In het spel komen thema's aan bod als: het optimaliseren van het primair proces, grip krijgen op administratieve processen en proactief omgaan met stakeholders.

Interactief proces

Lisette Trieschnigg, consultant Q-consult, legt uit dat het spel bedoeld is voor hoger management, financieel managers en medisch specialisten. Maar het spel is ook goed te spelen door lagen daaronder, zoals afdelingshoofden, managers zorgadministratie en zelfs verpleegkundigen. 'In het spel worden verschillende processen gesimuleerd. Denk aan het primaire zorgproces waarbij een fictieve patiënt bijvoorbeeld na huisartsenbezoek op de poli belandt, wordt onderzocht, geopereerd en uiteindelijk een aantal dagen in het ziekenhuis doorbrengt. Parallel daaraan loopt het secundaire proces dat bestaat uit financiële kwesties, onderhandelingen met zorgverzekeraars, administratie. Keuzes in het primaire proces zijn van invloed op het secundaire proces en vice versa, daardoor wordt direct duidelijk wat de consequenties van beslissingen zijn.'

Spel spelen

Na een introductiefilm en uitleg over de verschillende rollen, speelt het spel zich vanzelf door de dynamiek tussen de spelers, onder begeleiding van de spelleiders. De belangrijkste opdracht voor de spelers is om het ziekenhuis draaiende te houden en te verbeteren.  Samenwerking en interactie zijn twee belangrijke onderdelen van het spel. Hierdoor ontstaat een unieke trainingsvorm, waarin deelnemers de kans krijgen om een andere rol te spelen dan ze in werkelijkheid hebben. Trieschnigg: 'We horen bijvoorbeeld van medisch specialisten dat zij het erg leuk vinden om op de rol van zorgverzekeraar te zitten. In het spel zitten twee zorgverzekeraars. De ene, 'Superzorg', richt zich op toename van kwaliteit en de andere, 'Budgetcare', op verlaging van kosten. De bestuurder van het ziekenhuis kan dan wachten tot de verzekeraar beslissingen maakt, maar het is ook mogelijk om pro-actief keuzes te maken zodat zij niet heen en weer worden geslingerd tussen kwaliteit en kosten.'

Ontwikkeling

Deze zomer wordt de game helemaal uitontwikkeld en getest. Ontwikkelaars werken daarvoor samen met  de deelnemende zorgpartijen: Meander Medisch Centrum, Laurentius ziekenhuis, Elkerliek ziekenhuis en Janssen pharmaceuticals. Eind 2014 is de verwachte lancering.

Innovatie

Innovatie is nodig om kwaliteit en betaalbaarheid van zorg te garanderen. Hoe verschillende zorginstellingen of ondernemers hun weg vinden, leest u in het dossier innovatie.
Bekijk het dossier

 

6 reacties

  • ppep

    @robbar

    Managementgames zijn al decennia gemeengoed in de universitaire wereld. Mensen die hieraan refereren als spelletjes, hebben geen benul waarover ze praten. Verdiep u eens in de materie en reageer dan pas (of beter: reageer dan gewoon maar niet meer!).

  • lbaas

    Uit commercieel oogpunt geweldige zet van Q-consult. Mijn petje af voor zoveel gevoel voor het creëren van consultancy-business uit de complexiteit van de ziekenhuisbranche. In lijn met eerdere initiatieven en investeringen van Q-Consult in DBC/DOT, Casemix e.d.. Nu nog een programma om dat gevoel over te dragen op andere businessmakers in de zorg.

  • bezorgde

    Benieuwd of er is doorgedacht hoe het verder gaat, wanneer chinese aandeelhouders winst eisen over de ruggen van onze hulpbehoevenden.
    Of dit spel daar antwoord op geeft.?

  • miek.roes

    Ik denk eerlijk gezegd dat als mensen nu geen begrip hebben voor de achteruitgang in kwaliteit van zorg dit ook niet met een spelletje wordt opgelost.
    Helaas gaan verzekeraars bestuurders voor het geld. Het is schokkend om te zien hoe mensen in een verpleeghuis worden begeleidt. Geen tijd geen aandacht overal om moeten vragen als ze dat kunnen geen drinken en moeten wachten totdat de ronde langs komt wachten dat je naar toilet mag en als na een uur nog niemand is geweest dan maar in bed plassen vragen als je aub naar bed mag als je moe bent en dan ervaren dat er geen tijd is en te horen krijgt je krijgt toch bezoek over een uur wacht maar je bent net naar de wc geweest wacht maar. Schokkend. De graaiers in de zorg en de fraudeurs in de zorg moeten worden aangepakt. Misschien kan daar een spel voor worden ontwikkeld. Dan durven ze misschien deze mensen aan te pakken. Petje af voor verplegend personeel die alleen maar rondrennen en excuses aanbieden omdatze geen tijd hebben.

  • heijdk1

    @robbar: ik denk dat u het punt mist. Het spel is een hulpmiddel om de complexe processen rondom patientenzorg te begrijpen. Hierdoor kun je begrip kweken bij de verschillende partijen en zorgen voor verbetering.

    Ik denk dat we over het algemeen goed weten hoe iemand verzorgd moet worden. Maar we zullen er ook voor moeten zorgen dat dit in de huidige samenleving en financiele situatie ook nog kan.

  • robbar

    Het is te ZIELIG voor worden. Dat we spelletjes nodig hebben om te weten hoe je iemand moet verzorgen. Eerst waren er zogenaamde HEI-dagen!! Nu zijn er spelletjes-dagen. Deze managers moeten zich diep schamen dat het zover heeft moeten komen! DIEP TRIEST!!!

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden