Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Schippers betreurt houding NVZD

Minister Schippers vindt het niet prettig dat de NVZD, brancheorganisatie van zorgdirecteuren, weigert mee te werken aan de verdere verlaging van de topinkomens in de zorg (WNT2). Dat schrijft zij in antwoord op Kamervragen van de PvdA’ers Lea Bouwmeester en John Kerstens over een bericht op Zorgvisie.
Schippers betreurt houding NVZD
Foto: ANP - Lex van Lieshout

De NVZD weigert mee te werken aan de opstelling van een loongebouw om principiële redenen. De brancheorganisatie vindt dat de WNT2 het inkomen van de zorgdirecteuren veel te veel omlaag brengt. Dat zou in haar optiek moeten worden overgelaten aan de werkgevers (de raden van toezicht) en de directeuren. 'We willen geen verantwoordelijkheid nemen zonder dat we zeggenschap krijgen. De WNT2 geeft geen ruimte voor enige invloed of faire onderhandelingen', stelt NVZD-voorzitter Paul van der Heijden.

Verder zonder NVZD

Het liefst ziet Schippers dat de NVZD bijdraagt aan de nieuwe wet om een zo breed mogelijk gedragen regeling te maken. Zij betreurt daarom het handelen van de NVZD, maar de houding staat Schippers niet in de weg om door te gaan. Zij geeft aan dat VWS en de Nederlandse Vereniging van Toezichthouders in de Zorg de regeling verder aanpassen. Het standpunt van de NVZD leidt er daardoor enkel toe dat de NVZD geen invloed uitoefent op de totstandkoming van de nieuwe regeling.

Nieuw loongebouw

Schippers verwacht in september 2015 een voorstel van de NVTZ te ontvangen. Twee maanden later, in november, denkt Schippers de regeling bekend te kunnen maken in de Staatscourant. De nieuwe regels zullen vervolgens gelden vanaf 1 januari 2016.

Van WNT naar WNT2

De eerste WNT werd in 2013 van kracht. Die stelde het maximuminkomen vast op 130 procent van wat een minister verdient. In de praktijk kwam dat neer op 228.000 euro (inclusief pensioenbijdrage, onkostenvergoeding, vakantie-uitkering en eindejaarsuitkering). Minister Plasterk van Binnenlandse Zaken heeft met de WNT2 een verdere verlaging van de topinkomens afgedwongen. De WNT2, eind 2014 aangenomen door de Eerste Kamer, stelt het maximum vast op 100 procent van het ministerinkomen, ofwel 178.000 euro. In de meeste sectoren is de wet al in 2015 ingegaan, maar voor de zorg geldt de code pas vanaf 2016 omdat er eerst een loongebouw opgesteld moet worden.

Gerelateerde tags

4 reacties

  • jhbos

    Bijzonder dat men niets heeft geleerd van eerdere bezoldigingscodes die niet wettelijk afdwingbaar waren. Toen het aan de sector zelf werd overgelaten (pre WNT tijdperk) kwamen er excessen bij een (beperkt) aantal zorginstellingen. Het verleden zegt natuurlijk niets over de toekomst, maar wie de schoen past...........

    De WNT2 is onontkombaar voor de hele publieke sector (terecht of niet terecht dat laat ik even in het midden) maar deze tactiek lijkt me niet de beste. Had de NVZD ook al niet een kort geding tegen de WNT1 verloren? De minister biedt een poldermodel overleg aan en wordt door de belangenvereniging de deur gewezen. Dat oogt in ieder geval niet als een mindset van vooroverleg. Of gokt NVZD op een slecht doordachte regeling van Schippers om vervolgens via een kort geding de nieuwe regeling te torpederen en zo (vanwege tijdgebrek van Schippers om een nieuwe regeling op te stellen) nog een jaar door gaan zonder nieuwe WNT 2 regelgeving? Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen

  • Jos Wokke

    Een bestuurder van een zorg instelling moet tegenwoordig heel wat meer in huis hebben dan dat ze alleen een begroting hoeven te maken met een kosten plaats die dan in de meeste gevallen ook wel vergoed werd. Waardoor de taak zich beperkte tot binnen het bedrag van de zelf opgemaakte begroting te blijven. Dat is nu anders naast de kwaliteit om binnen de afgesproken begroting kwaliteitief goede zorg te blijven leveren is daar ook de zorg verkoop bij gekomen. Dat betekend dat van een dergelijke bestuurder ook commerciële kwaliteiten verwacht worden. Die instelling die zijn product het best verkoopt haalt het meeste geld binnen. Dat is geen eenvoudige taak maar wel een die als je dat goed beheerst in het bedrijfsleven gehonoreerd wordt met een salaris dat kan oplopen tot aan het vier of vijfvoudige van wat een bestuurer in de zorg nu mag verdienen. Willen wij in de zorg dus kwaliteitief goede bestuurders houden is het zaak niet langer te beknibbelen op de salarissen van deze mensen. De vergelijking met het salaris van een minister slaat als een tang op Jansen. Om bestuurder van een zorg instelling te kunnen zijn wordt vereist dat je een goede opleiding hebt genoten,en jezelf in de voorgaande jaren bewezen heeft. Minister kan je worden als je voorgedragen wordt door jouw partij de kwaliteitseisen liggen daaarbij blijkbaar niet zo hoog. Wat is af te leiden uit de kwaliteit van het werk dat Edith Schipper tot aan heden heeft afgeleverd

  • ziekmakend

    De lijn van ook directies , die in loondienst zijn  van overheids gerelateerde bedrijven dus  door de belastingbetaler gesubsidieerd.... , minder gaan verdienenvind ik een goede lijn. Ze  verdienen niet meer dan rondom die Balkendenorm. Dus ook voor de zorgverzekeraars. Welk bedrijf krijgt zo gemakklijk zijn klanten als de ZV?? e;ke Nedelrlander is verpicht zich te verzekeren! Dus ook die categorie meenemenmw de minister

  • Teceer

    hoewel ik de argumentatie voor de meeste zogenoemde topinkomens onvoldoende vind, niet alleen in de (semi-)publieke sector, geeft de manier waarop de huidige coalitie die eenzijdig in de publieke sector probeert te beteugelen mij een naar gevoel.
    en dan gaat het vooral om het arbitraire karakter waarmee de wetgever ingrijpt. zorgaanbieders vallen wel onder de regeling, maar de aanbieders van zorgproducten (medicijnen, instrumenten, etc.) niet en al evenmin de zorgverzekeraars. en dat geeft in het huidige maatschappelijke stelsel ongelijkwaardige verhoudingen aan de onderhandelingstafel.

    ik ben blij, dat er altijd weer mensen gevonden worden voor wie niet het inkomen maar de inhoud van het werk de aantrekkingskracht van een functie uitmaakt, zodat het toch steeds weer lukt de 'tobfuncties' die veel topfuncties in de zorg - en niet alleen daar - zijn adequaat in te vullen.

    ik ben benieuwd waar deze mini-ster na haar politieke carrière onderdak vindt; ik denk niet, dat zij genoegen gaat nemen met een functie die binnen de regels van de WNT2 valt.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden