Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Hogere managers maken zich los van NVZD

Mark van Dorresteijn
De Vereniging Hoger Management in de Zorg (VHMZ) gaat zelfstandig verder zonder de NVZD, vereniging voor zorgbestuurders. De organisatie wil verder kunnen groeien onder topfunctionarissen in de zorg. De VHMZ wordt geen concurrent van de NVZD maar richt zich nadrukkelijk op de laag onder het bestuur.
Hogere managers maken zich los van NVZD
Foto: Stockxchng

De VHMZ ziet zichzelf in de toekomst als een kennisplatform over leiding geven in de zorg. Ook wil de vereniging een breed netwerk creëren waarbinnen topmanagers elkaar kunnen ontmoeten en zich professioneel kunnen ontwikkelen. Het visiedocument ‘Top in je (loop)baan’ is daarbij leidend en beschrijft hoe de vereniging haar leden wil bedienen.

Ontvlechting

Jan Willem Pijpers, voorzitter van de VHMZ en directeur ouderenpsychiatrie bij GGZ inGeest, legt uit dat de VHMZ in 2006 is ontstaan als kweekvijver voor aankomende zorgbestuurders. ‘De NVZD verwachtte een grote uitstroom van zorgbestuurders tussen 2010 en 2020. Als voorwaarde om bij de VHMZ te mogen, moesten topmanagers voorgedragen worden door de bestuurders. Bestuurders konden zo laten weten dat zij potentie zagen in hoge managers. Een mooi leertraject voor talentvolle managers die zich tegelijkertijd konden oriënteren op het vak van bestuurder. De VHMZ vond de voordracht door de bestuurder niet meer passen bij de veranderende verhoudingen en de veranderende governance in de zorg. We hebben na uitgebreide heroriëntatie besloten om ons te ontvlechten van de NVZD om onze doelgroep beter te kunnen bedienen.’

Samenwerking

Hoewel de thema’s overlap hebben, wil de VHMZ niet concurreren met de NVZD. ‘We richten ons nadrukkelijk op het echelon onder de raad van bestuur. We hebben de ontvlechting uitgebreid besproken met de NVZD; het draagvlak om gezamenlijk op te trekken bleek onvoldoende. Van onvrede is geen sprake, maar de oude constructie is simpelweg niet meer van deze tijd. We blijven samenwerken met de NVZD en zijn tegelijk een nieuwe gesprekspartner.’

Het komende jaar gaat de VHMZ wel op zoek naar nieuwe samenwerkingsverbanden met verenigingen en organisaties die zich met (top)management bezighouden. ‘Een fusie met een nieuwe partner wordt daarbij niet uitgesloten. Daarover worden momenteel verkennende gesprekken gevoerd.’

Open voor alle topmanagers

De rest van 2015 wordt gebruikt voor de ontvlechting zodat de organisatie vanaf 1 januari 2016 zelfstandig verder kan. Hiermee komt het lidmaatschap van de VHMZ open te staan voor alle topmanagers in het tweede echelon. Door de regel van voordracht los te laten, denkt de organisatie flink te kunnen groeien. Daarnaast neemt de vereniging afscheid van de oprichtingsgedachte dat zij vooral een springplank is voor aankomende bestuurders. Pijpers: ‘Onze leden willen niet altijd doorstromen naar de positie van bestuurder. Zij zoeken in veel gevallen manieren om met gelijkgestemden in contact te komen. De discussies onderling gaan over hoe je eenheden van omvang aanstuurt, problemen waar zij tegen aan lopen en gelijksoortige managementthema’s.’

Accreditatie

Pijpers heeft bij de NVZD meegewerkt aan de ontwikkeling van het accreditatiesysteem voor bestuurders en ziet dat het traject ook nuttig is voor het hoge management. De laag onder de raad van bestuur wil namelijk ook groeien en zich ontwikkelen in de eigen functie. Om die reden hebben we samen met Wilma van der Scheer van Erasmus Centrum voor Zorgbestuur en een kopgroep van twintig mensen een accreditatietraject voor het tweede echelon ontwikkeld.’ Het traject komt in grote lijnen overeen met het accreditatieprogramma van de NVZD. De verantwoordelijkheden die bij het niveau horen, maken het verschil. ‘Bestuurders hebben bijvoorbeeld maatschappelijke verantwoordelijkheden en zijn op een andere manier aansprakelijk’, vertelt Pijpers. ‘We denken dat accreditatie straks geen kwestie van “willen” is maar van “moeten”. In de toekomst zal daar steeds meer om gevraagd worden. Het zorgt voor een garantie dat bestuurders up-to-date blijven over complexe vraagstukken en zich openstellen voor feedback.’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.