Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Helen Mertens nieuwe bestuurder Maastricht UMC+

Helen Mertens wordt per 1 maart 2017 benoemd tot lid raad van bestuur van het azM/Maastricht UMC+. Momenteel is zij als gynaecoloog en medisch manager van het Oncologisch Centrum verbonden aan Zuyderland Medisch Centrum.
mertens400.jpg

Helen Mertens gaat de positie in de raad van bestuur vervullen die in november 2015 vrij kwam op het moment dat Marja van Dieijen-Visser werd benoemd tot bestuursvoorzitter. Mertens’ portefeuille omvat onder meer Kwaliteit en Veiligheid. Met de benoeming van Mertens is de raad van bestuur weer compleet.

CV
De loopbaan van Helen Mertens wordt gekenmerkt door een combinatie van directe patiëntenzorg, het opleiden van medisch personeel, en bestuur en management van zorgorganisaties. Zij was onder andere medisch directeur van Orbis MC. Het accent van haar werkzaamheden is geleidelijk verschoven van ‘zorg voor het individu’ naar ‘zorg voor het collectief’.
De benoeming in het azM/Maastricht UMC+ past in die lijn. ‘Zowel mijn bestuurlijke als medische ervaring leert mij dat patiëntenzorg vraagt om goede organisatie van de zorg, aldus Mertens. ‘De visie van het Maastricht UMC+ om naast de curatieve kant van zorg, behandeling en onderzoek te focussen op gezond gedrag en het voorkómen van ziekte spreekt mij zeer aan. Willen we de gezondheidszorg in Nederland voor iedereen toegankelijk en betaalbaar houden, dan moeten we die richting kiezen. Daarnaast natuurlijk aandacht voor het verbeteren van de processen in de directe patiëntenzorg en inhoudelijke samenwerking met andere zorgaanbieders. Graag zet ik mij in om deze ambities te realiseren.’

Verheugd
De raad van toezicht en de raad van bestuur van het Maastricht UMC+ zijn verheugd dat zij met Mertens een bestuurder met een medische achtergrond kunnen benoemen. De advies- en medezeggenschapsorganen hebben inmiddels positief geadviseerd, waardoor zij per 1 maart 2017 kan starten in haar nieuwe functie.

Dossier Personalia
Het bestuur en toezicht in de zorg wisselt regelmatig. Bestuurders vinden een nieuwe uitdaging of worden ontslagen. In het dossier personalia volgt Zorgvisie alle wisselingen in raden van bestuur en raden van toezicht van zorginstellingen en gerelateerde organisaties. Daarnaast in het dossier personalia ook meldingen van prijzen, belangrijke prestaties en koninklijke onderscheidingen.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.