Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Vijf zorginitiatieven die werken in de praktijk

Zelf roosteren, cameratoezicht, het PRET-concept, allemaal initiatieven die niet alleen bijdragen aan het oplossen van het personeelstekort maar ook aan een positiever imago van de langdurige zorg.
Vijf zorginitiatieven die werken in de praktijk

Twee studenten bestuurskunde bij de VVD hebben 10 mooie zorginitiatieven in kaart gebracht waarbij de zorgprofessional centraal staat. Zorgvisie licht vijf van deze initiatieven uit die direct effect hebben op de werkvloer.

1. Zelf roosteren

In 2011 is Stichting Schakelring gestart met de pilot zelfroosteren in
verzorgingshuis St. Janshof in Vlijmen. Uit medewerkerstevredenheidsonderzoeken blijkt namelijk dat medewerkers de balans tussen werk en privé niet voldoende beoordeelden.
Bij zelfroosteren worden de roosters door de medewerkers van het team zelf gemaakt in plaats van de teamleider of de planner. Voordeel is dat de teamleider veel minder uren belast is met het maken van het rooster. En doordat werknemers zich zelf verantwoordelijk voelen voor het rooster, zijn ze meer bereid te schuiven. De invoering van zelfroosteren heeft direct geloond in het medewerkertevredenheid, dat inmiddels boven het landelijk gemiddelde scoort met een 7,4.

2. Flexpool

Meander heeft het project Meandermatch opgezet, in andere zorgorganisaties vaak aangeduid als de flexpool. Dit betekent dat iedereen werkzaam binnen MeanderMatch flexibel ingezet kan worden. Het voordeel hiervan is dat de organisatie meer rekening kan houden met de wensen van de medewerkers. Ook wordt het makkelijker om fulltime contracten aan te bieden omdat medewerkers over verschillende teams werkzaam zijn. Ook kunnen medewerkers die een andere zorgrichting, via Meandermatch verschillende organisatieonderdelen beter leren kennen.

3. Cameratoezicht

Om medewerkers efficiënter in te zetten en de kwaliteit en veiligheid van het leven van bewoners te verbeteren, is Meander begonnen met de inzet van een cameratoezichtsysteem in verpleeghuis Luckerheide. Dit systeem bestaat uit sensoren die een camera inschakelt wanneer een bewoner uit bed gaat of uit bed valt. De medewerker kan hierop reageren door te gaan kijken. Zo wordt de bewegingsvrijheid van de bewoners groter, omdat een medewerker niet verplicht meer overal mee hoeft lopen. En de tijd die het systeem bespaart komt ten goede aan patiënten wel zorg nodig hebben.

4. Inzet van kwaliteitsverpleegkundigen

In maart 2011 besloot de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) de verpleeg- en verzorgingshuizen en de woningen van de lichamelijk gehandicapten van Osira Amstelring onder verscherpt toezicht te stellen. Er zou volgens de IGZ te weinig deskundig personeel en geen vertrouwen in de leiding van de organisatie zijn. De organisatie heeft een forse verbeterslag ingezet. Een van de maatregelen die genomen zijn om de kwaliteit van zorg te
verbeteren is het aanstellen van 15 kwaliteitsverpleegkundigen. Deze gespecialiseerde verpleegkundigen hebben als taak het observeren, coachen en trainen van zorgmedewerkers op de werkvloer. De kwaliteitsverpleegkundige werkt zelf niet mee in het primaire proces maar is wel aanwezig. Daardoor heeft deze medewerker een
goed beeld van de zorgkwaliteit. Tegelijkertijd wordt de kwaliteitsverpleegkundige, doordat ze op een bepaalde afstand staat, door de overige medewerkers ook als vertrouwenspersoon gezien en voelen ze zich gesteund bij hun werkzaamheden.
Door de inzet van kwaliteitsverpleegkundigen is de kwaliteit van de zorg daadwerkelijk verbeterd, want het verscherpt toezicht van de IGZ is inmiddels komen te vervallen.

5. PRET-concept

Sinds 2005 wordt er binnen de Zonnehuisgroep Amstelland gewerkt met een serviceconcept genaamd PRET:

• Professionaliteit; Bestaande uit alert zijn, kundig anticiperen, kennis hebben en bijhouden en een verzorgd uiterlijk.
• Respect; Bestaande uit luisteren naar de wensen van bewoners, vragen doorvragen- uitleggen, gastvrijheid en gepast taalgebruik.
• Elkaar blij maken; Bestaande uit inleven, flexibele dienstverlening, vriendelijkheid en begroeten.
• Toewijding; Bestaande uit loyaliteit, verantwoordelijkheid nemen, positieve uitstraling hebben en het checken van tevredenheid.

Door dit concept is niet alleen de relatie met de bewoners verbeterd, maar ook de bijdrage van familieleden aan de zorg van hun vader en moeder is toegenomen. De werksfeer is zeer prettig. En omdat medewerkers het PRET in hun omgeving uitdragen, wordt het beeld dat ze van hun verpleeghuis schetsen beter. Dit zorgt voor een verbetering van het imago van de zorg.

Door het PRET-concept heeft zonnehuisgroep Amstelland de afgelopen jaren twee keer de Zorgaward van de V&VN gewonnen. (Zorgvisie - Rachel van de Pol | Bron: Professionals maken het verschil)

4 reacties

  • no-profile-image

    Henk

    Pfff. Wat een triest niveau.

  • no-profile-image

    Kim Meulenberg

    Ik vind de passage over cameratoezicht niet helemaal volledig. Meer aanvullende informatie over deze zorgoplossing op http://tinyurl.com/lsscare

  • no-profile-image

    adje rem

    Zo kan er weer mooi op een overbodige en vaak ondeskundige roostermanager (teamleider) bezuinigd worden . Camera`s graag wel met goed beeldende lenzen, die dus ook de VERZORGING of laksheid dienaangaande registreren .

  • no-profile-image

    Raymond van Hensbergen - Bluefield HRM

    Mooie initiatieven en leuke projecten om in te werken. Wij herkennen met name het stuk rond zelfroosteren.
    De vraag is 'wat levert het op?' . Maar dat is zoveel op diverse fronten dat het lastig te benoemen is. Een medewerkertevredenheid van een 7,4 is mooi! Wij realiseren ondertussen ook 3 tot soms 10% effectiviteitsverbeteringen. Effectief werken?

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden