Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘De dokters leren beter met elkaar te praten’

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
[Exclusief] Psychiater Maarten de Boo, werkzaam bij de Reinier de Graaf Groep, hielp mee aan de ontwikkeling van de leidraad Individueel Functioneren Medisch Specialisten (IFMS) die de Orde van Medisch Specialisten deze week heeft gepubliceerd.
‘De dokters leren beter met elkaar te praten’

Waarom is de leidraad nodig?

‘De leidraad is een hulpmiddel om de invoering van het IFMS in de eigen organisatie opnieuw tegen het licht te houden. De twee methodieken uit het advies van de Orde zijn erg tijdsintensief. Dat is een reden waardoor de implementatie in ziekenhuizen moeizaam verliep.’

Waardoor nog meer?

‘Het individuele karakter van de methode. Daardoor bleef te veel binnenskamers. Je hebt eens in de twee jaar een gesprek met één auditor, niet met meerdere specialisten. Dat biedt weinig stimulans om met het onderwerp bezig te blijven. De leerpunten zijn niet bekend bij collega’s, terwijl juist veel specialisten met dezelfde dingen bezig zijn. Je kunt elkaar enorm helpen. Het haakt ook niet aan bij ambities die je hebt als vakgroep.’

Wat heeft de Reinier de Graaf Groep gedaan?

‘Wij hebben gekeken of we andere manieren konden vinden om de uitgangspunten van IFMS recht te doen. Zo hebben we een eigen methode ontwikkeld, gebaseerd op de zogenoemde Balint-
methode.’

Wat houdt jullie methode in?

‘Wij hebben alle specialisten getraind in intervisiegroepen van drie personen. De ervaring leert dat intervisie met drie mensen het beste werkt. Deze groepjes komen drie tot vier keer per jaar bij elkaar. De auditor hebben wij laten vallen. In plaats daarvan hebben we gespreksmentoren opgeleid. Intervisiegroepjes kunnen een geschoolde gespreksbegeleider uitnodigen om te helpen bij de intervisie. Het paste ook heel goed bij ons ziekenhuis. Wij wilden van ”Ik” naar ”Wij”. De dokters leren beter met elkaar te praten.’

Hoe ver zijn jullie?

‘Dit jaar zijn we begonnen met de 360-graden-evaluaties. Die voeren we gefaseerd in. Eerst ondervragen we de directe omgeving van de specialist: collega’s, arts assistenten, secretaresses en leidinggevenden. In een latere fase zullen we ook patiënten bij de evaluatie betrekken.’

Wat doet een gespreksmentor?

‘Dat is een getrainde specialist die is onderlegd in deze methode. Hij observeert ook. Zij bezoeken alle intervisiegroepjes, want de ervaring leert dat het toch lastig is om een laag dieper te komen. Een gespreksmentor kan kort ingrijpen, de groep op het goede spoor zetten en nog scherper krijgen waar gaat het precies om gaat. Het is soms nodig dat de mensen in de groepjes wat meer durven. En het mag ook niet te veilig of te gezellig worden.’

Gebruiken jullie intervisie ook om disfunctioneren te bespreken?

‘Als het speelt, moet dit als eerste in de intervisiegroep aan de orde komen. Stel dat een probleem hardnekkig is, dan zou het goed zijn als er vanuit het groepje een signaal gaat naar de IFMS-coördinator en via hen naar bestuur medische staf en bestuur. Als er heel ernstige zorgen zijn kan er een disfunctioneringsvraag worden gesteld. Wij denken dat disfunctioneren gemakkelijker bespreekbaar is als je vaker met elkaar praat. Men voelt de verantwoordelijkheid beter. De kans dat het gedrag bijgestuurd wordt, neemt toe.’

Wat gebeurt er met de informatie uit intervisiegroepen?

‘Die informatie blijft in de groepen zelf. Er gaat geen informatie naar het bestuur of stafbestuur, ook niet in hoofdlijnen. Er zijn groepen die hoofdpunten delen in een jaarlijkse bijeenkomst van hun vakgroep, maar dat zijn er nog maar een paar.’

Wat hebben jullie ervan geleerd?

‘Terugkijkend zouden we eerder een belangrijke rol toekennen aan de gespreksmentoren. Die waren er aanvankelijk niet. We zouden eerder betere begeleidingskracht op peil hebben gebracht.’

Is deelname verplicht?

‘Ja, het is meteen voor alle specialisten in het hele ziekenhuis verplicht gesteld. Ik denk dat wij daar onze voorsprong aan ontlenen.  Het werkt heel goed: iedereen doet hetzelfde. Het onderwerp is dus van iedereen.  Dat is enorm waardevol.’

 

 

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.