Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Minder regels verpleeghuis, meer zeggenschap cliënt

[Executive] Verpleeghuisbewoners moeten meer te zeggen krijgen over hun leven. Daarvoor stelt elk verpleeghuis een cliëntondersteuner aan, komt er veel meer keuze-informatie en gaan tweehonderd zorgaanbieders nieuwe werkwijzen uitproberen.
Minder regels verpleeghuis, meer zeggenschap cliënt
Foto: ANP - Lex van Lieshout

Gebreken snel aanpakken en de relatie tussen cliënt, naasten en professionals centraal stellen. Dat beoogt het plan van aanpak voor verpleeghuizen, opgesteld door staatssecretaris Van Rijn met de branche-, cliënten- en beroepsorganisaties, Zorginstituut Nederland en de Inspectie voor de Gezondheidszorg.

Voor het eerste doel gaat de inspectie intensiever toezien op honderdvijftig zorgorganisaties met een hoog risico op onverantwoorde zorg. Ze gaat ook individuele klachten van cliënten bekijken. Verpleeghuizen moeten een systeem opzetten om te leren van incidenten. Instellingen met kwaliteitsproblemen kunnen hulp krijgen vanuit verbeterprogramma In voor zorg!

Gezamenlijk besluiten

Voor de omslag naar individuele zorg is het nodig dat cliënten en hun naasten zeggenschap hebben over de opstelling en evaluatie van het zorgleefplan. Om daarbij te helpen doen cliëntondersteuners hun intrede en krijgt de cliënt digitale inzage in het plan.

Medewerkers ontvangen training in gezamenlijke besluitvorming. Een van de afwegingen die zij met de cliënt maken is de balans tussen risico's uitsluiten versus kwaliteit van leven. Voor dat dilemma komt aandacht via een brochure, bijscholingen en in het beroepsonderwijs. Aankomende professionals gaan tijdens hun stage meelopen met mantelzorgers.

Kwaliteitskader

De komende jaren komt veel meer keuze-informatie – inclusief recensies – beschikbaar op ZorgkaartNederland.nl. Het streven is dat eind 2017 driekwart van de verpleeghuizen deelneemt. Zorginstituut Nederland laat het veld nog dit jaar een kwaliteitskader voor verpleeghuiszorg ontwikkelen. Het stelt zelf een leidraad op voor personeelssamenstelling.

Als vervolg op het experiment Regelarme instellingen mogen tweehonderd zorgorganisaties nieuwe werkwijzen uitproberen, bijvoorbeeld om individuele wensen van cliënten te honoreren en bureaucratie te verminderen. Ook mogelijk zijn experimenten met nieuwe financiering, zoals persoonsvolgende bekostiging. (KK)

Krista Kroon

Gerelateerde tags

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden