Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Medewerkers beslissen mee over veranderingen

Sophia Revalidatie pakt de invoering van Resultaatverantwoordelijke Eenheden (RvE’s) anders aan dan gebruikelijk. Managers bepalen het doel, medewerkers beslissen hoe het doel kan worden bereikt.
Medewerkers beslissen mee over veranderingen
Foto: COBRASoft

Veranderingen kun je beter niet van bovenaf opleggen, vindt bestuursvoorzitter Marien van der Meer van Sophia Revalidatie. Laat medewerkers vooral meedenken en meebeslissen, zegt zij. 'Zij kunnen de consequenties van bepaalde veranderingen voor de patiënt immers het beste overzien en inschatten. Doordat medewerkers meebepalen hoe doelen kunnen worden behaald, is er ook minder weerstand tegen veranderingen. Zij hebben er immers zelf over meegedacht.'

In de medisch-specialistische revalidatie die Sophia Revalidatie aanbiedt, verandert het nodige, vertelt Van der Meer. 'Bijvoorbeeld door ziekenhuisfusies of door bezuinigingen op de jeugdzorg, waardoor bepaald transport niet meer wordt vergoed. Dat vraagt om oplossingen. Door medewerkers daarover te laten meedenken, kunnen zij flexibeler en sneller op veranderingen reageren.'

Invoering RvE's

Vorig jaar is Sophia Revalidatie gestart met de eerste fase van de invoering van Resultaatverantwoordelijke Eenheden (RvE's), waarbij managers en bestuur de doelen stellen en medewerkers oplossingen aandragen. Dit jaar ging de tweede fase van start met de operationeel managers, net onder het niveau van het managementteam. De organisatie bestaat straks uit twee RvE's met in totaal tien units, elk geleid door een unitmanager en een unitarts. Bij de organisatie werken 650 medewerkers, verdeeld over acht locaties in Den Haag, Delft, Gouda en Zoetermeer. Het centrum behandelt jaarlijks circa 6200 volwassenen en kinderen.

Interne verbinding

In tien meedenksessies van twee uur konden in totaal 150 medewerkers ideeën spuien om bepaalde doelen te behalen. Zoals: hoe kunnen we een interne verbinding maken tussen kliniek en polikliniek? Medewerkers vonden dat in beide units zowel onderdelen moesten komen van de kliniek als de polikliniek, zodat zij veel gerichter kunnen samenwerken. Een ander doel was: medewerkers moeten binnen maximaal twee contacten met het Servicebedrijf (ondersteunende diensten) antwoord op hun vragen krijgen. Medewerkers kwamen met de oplossing van een algemene servicegids en invoering van meerdere, gespecialiseerde helpdesks.

Geen weerstand

Meedenksessies kosten veel tijd, zegt Van der Meer. 'Maar die win je uiteindelijk terug doordat er geen weerstand tegen veranderingen is en de implementatie vlotter verloopt. Het verbindt mensen ook, ze inspireren elkaar. Ik geloof echt dat medewerkers er zelfstandiger van worden. Drie van de vier keer weten ze heel goed een oplossing voor een knelpunt.'

Van managers en bestuurders vergt deze aanpak lef en vertrouwen, zegt ze. 'Je hebt mensen nodig die het aandurven om medewerkers te laten brainstormen en meebeslissen. Managers moesten soms echt hun mond houden en op hun handen zitten, maar vertrouwen in onze medewerkers loont.'

Patricia van der Zalm

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden