Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Passie

Wilma van der Scheer
Deze week is Bertine Lahuis gekozen tot Zorgmanager van het jaar. Voor de laatste keer mocht ik deel uitmaken van de jury, ook hier geldt een maximale zittingsduur. Dezelfde week nam Jan Moen afscheid als hoogleraar Management en Organisatie in de gezondheidszorg.
WilmavanderScheer_450.jpg

Jarenlang deed Jan Moen de voorselectie van de zorgmanager van het jaar. Hij is bekend om zijn onderzoek naar effectief leiderschap. Bij zijn afscheid als hoogleraar blikte hij hier kort op terug. Hij vertelde ervan te hebben genoten om bestuurders te mogen bevragen op hun passie. Ook de huidige selectiecommissie, bestaande uit Hanke Lange en Pauline Meurs, besteedt bij de selectie veel aandacht aan de passie van de bestuurder. Door daarover met de kandidaten in gesprek te gaan komen ze veel te weten over datgene wat hen beweegt, waar zij het voor doen, waar ze trots op zijn en wat ze bereikt hebben.

Criteria
Ook de jury is daarnaar op zoek, maar als jury verpakken we de vraag vaak wat anders. Met de criteria voor de prijs in ons achterhoofd leggen wij iets meer de nadruk op prestaties. Een belangrijk criterium voor de prijs is namelijk dat de bestuurder een aantoonbaar stempel heeft gedrukt op de resultaten van de organisatie. De resultaten moeten aansprekend zijn en bij voorkeur duurzaam en innovatief. Ook voor onszelf is dit belangrijk, we willen onze keuze immers kunnen onderbouwen. Dus stellen we vragen als: welke resultaten bent u trots op? Waren dezelfde resultaten bereikt zonder uw leiding? Of: wat zou u willen dat wij in het juryrapport belichten als u wordt gekozen? Dit vinden de kandidaten meestal geen gemakkelijke vragen. Het kan het gesprek zelfs een beetje doen stokken. Waar ze gevraagd naar hun passie gloedvol vertellen over wat ze bereikt hebben, is het soms zoeken naar de passie wanneer gevraagd wordt naar prestaties.
Hoe stimulerend passievolle mensen kunnen zijn, bleek ook vorige week weer tijdens de studiereis van onze master class voor zorgbestuurders. Het waren vooral de gedreven passievolle mensen die we ontmoetten, die ons stimuleerden en aan het denken zetten. Of dit ook de meest effectieve mensen zijn in hun werk, weten we niet zeker. Afgaande op wat zij met ons als groep deden, hebben  we weinig twijfels over hun effectiviteit. De mensen met passie brachten veel meer bij ons teweeg dan de klagers of cynici.

Onmisbaar ingrediënt
Passie is ook bij uitstek wat de genomineerde zorgmanagers van het jaar met elkaar gemeen hebben en wat door de jaren heen nooit veranderd is. De genomineerden zijn stuk voor stuk bestuurders met een bijzondere drive. Niet alleen de door hen bereikte resultaten spreken tot onze verbeelding, maar de mensen zelf ook. Mijn stelling  – na zes jaar jureren – is dat passie een onmisbaar ingrediënt is van effectief bestuur: bestuurders die met hun organisatie aansprekende resultaten behalen. Als de zorg ons aan het hart gaat, dan kunnen we ons dus maar beter veel moeite getroosten om de passie van medewerkers aan te (blijven) wakkeren. In het vertrouwen dat de prestaties dan vanzelf volgen. 

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.