Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

HR biedt u meer kansen dan u denkt!

BDO Branchegroep Zorg

Luisteren, meedenken en verder kijken
Bekijk profiel
Van oudsher heeft HR (afdeling én naam) een minder positief imago dan gewenst. Er wordt door bestuurders, medewerkers en externen slechts beperkt positief gesproken over de toegevoegde waarde van de afdeling HR. Zij wordt nog te vaak gezien als de afdeling waar het personeelsbestand administratief wordt beheerd. HR ervaart dit zelf ook en heeft daarin ook veel last van het Calimero-effect (‘het is niet eerlijk’). Jammer genoeg is HR daarmee in een vicieuze cirkel beland en is het lastig geworden om deze cirkel te doorbreken.
BDO450.jpg

Wat mij betreft is dit een gemiste kans. Loonkosten zijn doorgaans binnen iedere zorginstelling één van de hoogste (zo niet de hoogste) kosten. Het kan dan ook veel opleveren door op een andere wijze naar je HR-beleid te kijken en dit meer te laten aansluiten bij de strategie, de doelstellingen en de behoeften van de zorginstelling. In dit blog wil ik een aantal tips geven die zowel bestuurders als HR-professionals kunnen gebruiken om de toegevoegde waarde van de afdeling HR te vergroten:

1)    Kom uw kamer uit
Het is belangrijk om te begrijpen dat er geen HR-processen bestaan. Er is namelijk geen enkel proces dat alléén de afdeling HR raakt. Wel zijn er veel business brede processen binnen organisaties die onder de verantwoordelijkheid van HR vallen. Denk hierbij onder meer aan recruitment, ontwikkeling en verzuim. Spreek met uw collega’s in de lijn over beleid, betrek ze bij de ontwikkeling van beleid op deze terreinen, geef ook duidelijk aan welke ondersteuning HR kan bieden en wat u hierin van henzelf verwacht.

2)    Leer meer in euro’s denken
Binnen besturen en management teams bestaat doorgaans één gezamenlijke taal: de financiële taal. Het is mijn ervaring dat HR-professionals deze taal nog te weinig beheersen en dat er te vaak alleen over de ‘softe’ kant wordt gesproken. Een veel voorkomend voorbeeld hierin is de HR-manager die aan de bestuurder aangeeft dat de opbrengst van een nieuw beoordelingssysteem is dat medewerkers meer tevreden zijn. Uiteraard een belangrijk doel, maar wat levert het een zorginstelling daadwerkelijk financieel op, zoals bijvoorbeeld een lager verloop (in euro’s), minder ziekteverzuim (in euro’s), etc..

3)    Kijk meer naar buiten
Probeer externe ontwikkelingen proactief te vertalen naar je eigen organisatie. Wat vindt er in de wereld om ons heen plaats en wat betekent dat voor onze organisatie? Denk bijvoorbeeld aan de gevolgen van vergrijzing voor de arbeidsmarkt. Of aan jongere medewerkers die anders tegen een werkgeversrelatie aankijken en hier ook andere verwachtingen bij hebben. Dit alles heeft consequenties voor de wijze waarop wij onze medewerkers aansturen én ook voor het HR-beleid. Leg deze koppeling!

Uiteraard zijn er nog talloze andere tips om de toegevoegde waarde van HR te verhogen. Belangrijkste is dat je kritisch blijft kijken naar je eigen toegevoegde waarde en proactief blijft sturen op strategie en organisatiedoelstellingen.

Has Nijssen is werkzaam als Partner HR Advies bij BDO Consultants en maakt deel uit van de BDO Branchegroep Zorg.

Gerelateerde tags

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden