Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

'De huisarts heeft voldoende tijd nodig om de vraag goed te doorgronden'

Met zijn aantreden als directeur bij de Landelijke Huisartsen Vereniging vertegenwoordigt Paul van Rooij voor de derde keer op rij een brancheorganisatie in de zorg. Hij begon als ingenieur in een ziekenhuis 'voor de instrumenten', maar viel voor de zorg voor 'kwetsbare mensen'.
Paul-van-Rooij_450.jpg

Van de ene naar de volgende brancheorganisatie, wat maakt de LHV anders? ‘Ik heb inderdaad ruim tien jaar bij Zorgverzekeraars Nederland gewerkt en nu bijna zes jaar bij GGZ Nederland. Maar ook bij de Landelijke Huisartsen Vereniging is weer een heel andere dynamiek. In de eerste lijn spelen veel ontwikkelingen die gaan bepalen of de stelselverandering een succes is. De huisarts heeft een cruciale rol daarin. Dat maakt het een interessante beroepsgroep om voor te werken.’

Bij de LHV zijn veel individuele leden, brengt ook dat een andere dynamiek teweeg? ‘Dat speelt zeker een rol. Bij GGZ Nederland zijn circa honderd grote instellingen aangesloten, terwijl de LHV meer dan tienduizend leden telt. Het merendeel zijn huisartsen met een eigen praktijk, maar ook steeds meer leden zijn waarnemend huisarts of huisarts in dienst van een  gezondheidscentrum. Hoe houd je rekening met de uiteenlopende belangen en hoe zorg je dat iedereen optimaal zijn vak uit kan oefenen?'

Wat stelt de LHV zich tot taak de komende jaren? ‘De LHV zet erop in de huisarts weer genoeg tijd te geven voor de patiënt. Patiënten komen met een complexere vraag bij de huisarts en er zijn ook veel meer mogelijkheden om iets aan hun gezondheidsproblemen te doen. Als de huisarts voldoende tijd heeft om de vraag van de patiënt goed te doorgronden, kan die effectiever en efficiënter beantwoord worden. Hoe organiseer je dat de huisarts meer tijd krijgt voor de echte patiëntenzorg en minder tijd kwijt is aan het gedoe eromheen, administratie, verantwoording afleggen? Je moet inzichtelijk maken hoe die extra tijd leidt tot betere zorg, beter zelfmanagement en uiteindelijk gezondheidswinst.’

Speelde een vergelijkbare kwestie in de ggz? ‘De vraag hoe we erin slagen dat de professional weer de verantwoordelijkheid kan nemen voor zijn handelen in plaats van dat hij er voortdurend verantwoording voor moet afleggen, speelt breed in de zorg en nog breder in de hele samenleving, bijvoorbeeld in het onderwijs. We zijn in een systeemwereld terechtgekomen die incident-gestuurd is en waarin regeldruk domineert.’

Over systemen gesproken, u hebt een technische studie gevolgd: hoe bent u in de zorg terechtgekomen? ‘Ik heb technische bedrijfskunde gestudeerd en deed mijn afstudeeropdracht naar bedrijfsprocessen en logistiek in een ziekenhuis. Daar had ik ook mijn eerste baan waarin ik mij bezighield met vraagstukken als hoe zorg ik dat alle nodige instrumenten op het juiste moment gesteriliseerd en wel naast de operatietafel liggen. In het ziekenhuis heeft de zorg mijn hart gestolen. Er zullen niet veel ingenieurs in de zorg terechtkomen, maar een ingenieur is goed in het structureren van een vraagstuk om tot oplossingen te komen. Het mooie van de zorg is dat het niet over machines, maar over kwetsbare, afhankelijke mensen gaat. Ik vind het een prachtige opgave om het zo te organiseren dat je hen in hun waarde laat.’

Welke taak ziet u specifiek voor u als directeur bij de LHV? ‘Zo’n grote vereniging kan als je het goed organiseert een enorme daadkracht mobiliseren, niet alleen richting politiek maar ook richting leden. Ik zie het als mijn taak om die massa van heel veel mensen die het beroep met bevlogenheid uitoefenen te benutten om het beroep toekomstbestendig te maken. Door als vereniging niet alleen te beargumenteren dat het anders moet, maar ook met voorstellen te komen die laten zien dat het anders kan.’

Berber Bast

chef redactie Zorgvisie
Bekijk profiel

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden