Bij een inspectiebezoek in september 2016 bleek dat er een groot aantal tekortkomingen waren in de zorg. Social Care kreeg de tijd om hiermee aan de slag te gaan. De inspectie kreeg signalen dat de kwaliteit van zorg niet goed was. Bij een nieuw inspectiebezoek in maart 2017 zag de IGZ niet de gewenste verbeteringen. Social Care levert geen 24-uurszorg die past bij de behoeften van de cliënten. Dat komt onder meer door het kleine aantal medewerkers en het grote werkgebied. Social Care is actief in Nieuwleusen en omgeving.
Begeleiding
Van begeleiding passend bij het profiel van de cliënt, is geen sprake. Zo bestond de dagbesteding van een van de cliënten uit schoonmaken in het huis van andere cliënten. Een van de woningen van Social Care waar cliënten verblijven, bleek bij een inspectiebezoek ernstig vervuild. Verder zijn cliëntdossiers niet compleet en melden medewerkers incidenten niet. Als dit niet gebeurt, kunnen medewerkers er ook niet van leren. Niet al het personeel heeft de goede scholing voor werken met de doelgroep. Social Care heeft niet vastgelegd hoe de instelling vrijheidsbeperkende maatregelen terugdringt.
Verbeteringen
De instelling moet nu een aantal verbeteringen aanbrengen. Dat moet gebeuren binnen twee maanden. Doet Social Care dat niet, dan kan de IGZ een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang opleggen.
Dossier Patiëntveiligheid
Patiënten en cliënten moeten kunnen rekenen op veilige zorg. Soms gaan er dingen mis en dat leidt tot incidenten en calamiteiten. Zorginstellingen zijn verplicht calamiteiten te melden bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Evenals een patiënt of diens naaste kan de Inspectie een tuchtzaak aanhangig maken.