Bestuurder Bert Vos: ‘Wij vinden dit een te zwaar instrument en als het gaat om het afspreken van maatschappelijk verantwoorde prijzen: daar hebben we de zorgverzekeraar voor.’
NZa-sancties
Een van de eisen waar het ADRZ zich aan moest houden, was dat de prijzen die het ziekenhuis overeen kwam met de zorgverzekeraar het landelijk prijsgemiddelde niet zouden overstijgen. Heel onpraktisch, zegt Vos, want dat gemiddelde is pas na twee jaar bekend: ‘Het is heel lastig om pas na twee jaar te weten hoe groot onze omzet daadwerkelijk is. We lopen het risico dat dan blijkt dat het plafond is overschreden.’ Mocht dan inderdaad blijken dat het ziekenhuis te hoge prijzen heeft gehanteerd, dan kan de NZa ingrijpen. Het ziekenhuis moet dan waarschijnlijk het ‘overschot’ terugbetalen of krijgt wellicht een boete. Het ADRZ is het enige ziekenhuis in Nederland met een opgelegd prijsplafond.
Uitbreiding vrije prijzen
De financiële risico’s voor het ADRZ zijn sinds dit jaar aanmerkelijk toegenomen. Dat komt omdat het vrije prijssegment op 1 januari 2012 is uitgebreid van ruim dertig naar zeventig procent. Bijna de hele omzet van het ADRZ valt nu onder het prijsplafond: 95 procent van de prijzen is vrij onderhandelbaar. Een belangrijke reden voor de NMa eisen aan de fusie, was de vrees voor het ontstaan van een monopolist. De marktsituatie is niet wezenlijk veranderd, zegt Vos. Wel merkt hij dat Zeeuwen zich meer bereid tonen om verder te reizen als ze de behandeling in een ander ziekenhuis beter vinden. Vos hoopt dat de NMa snel beslist, het nieuwe bekostigingssysteem is immers al ingegaan. De NMa geeft geen informatie over de duur van de procedure, noch over het feit of er protest is aangetekend tegen het verzoek van het ADRZ. (Zorgvisie-Carina van Aartsen)
Lees meer:
Admiraal de Ruyter Ziekenhuis weer in de plus
ADRZ verhuist zorg naar Vlissingen
ADRZ bezuinigt vooral op personeelsbestand
Fusie Zeeuwse ziekenhuizen eindelijk goedgekeurd
‘NMa geeft Zeeuwse ziekenhuizen groen licht’
@ Mark. In Zeeland is marktwerking sinds de fusie niet meer mogelijk. Vandaar dat de NMA deze voorwaarde heeft gesteld. Misschien kan iets gedaan worden aan de praktische problemen waar de huidige regeling toe leidt (bijvoorbeeld door toestemming vooraf), maar het verwijderen van de regeling is natuurlijk niet aan de orde. Dan zal het ziekenhuis direct misbruik maken van zijn sterke positie in de markt, en daar kan geen verzekeraar dan wat aan doen.
Mededinging en marktwerking, én een prijsplafond. Het bewijs dat Nederlandse marktwerking in de zorg, geen marktwerking is.