Het veldonderzoek naar de impact van elektronische patiëntinzage op het zorgproces heeft zich gericht op drie ‘impactgebieden’: de effecten op kwaliteit van informatie, effecten op de arts-patiëntrelatie, en de effecten op efficiëntie van het zorgproces. Hieronder drie van de zes aanbevelingen.
Gebruiksvriendelijke techniek
Er zijn vaak veel vragen rondom het inloggen door patiënten. Gebruiksvriendelijke techniek en een goede ‘back-office’. Het lijkt logisch een aparte ‘helpdesk’ in te
richten voor vragen van meer technische aard.
Niet vertalen of samenvatten
Een vertaling of samenvatting van het medisch dossier voor patiënten lijkt niet nodig, mits de elektronische inzagemogelijkheid goed is ingebed. Het blijkt vooral van belang dat patiënten op het portaal bronnen kunnen raadplegen met algemene informatie over medische termen, aandoeningen en behandelingen.
Geen werkaantekeningen
Artsen verschillen in wat ze in hun persoonlijke aantekeningen noteren: sommigen schrijven zaken op die de patiënt in hun ogen mogelijk kunnen verontrusten of ‘beschadigen’. Omdat de effecten van het ontsluiten van werkaantekeningen afhangen van de context, is hier voorzichtigheid geboden. (ICTzorg)