Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Albert Schweitzer geeft leukemiepatiënten e-coaching

Mark van Dorresteijn
Patiënten met chronische myeloïde leukemie (CML) worden in het Albert Schweitzer ziekenhuis digitaal ondersteund om de geneesmiddelen op de juiste manier en tijdig in te nemen.
Internist-hematoloog Peter Westerweel en poliklinisch apotheker Maryse Spapens verwachten veel van het 'steuntje in de rug' dat patiënten met CML krijgen via hun mobieltje.
Internist-hematoloog Peter Westerweel en poliklinisch apotheker Maryse Spapens verwachten veel van het 'steuntje in de rug' dat patiënten met CML krijgen via hun mobieltje. - Foto: Albert Schweitzer ziekenhuis

Het gaat om een pilot van fabrikant Novartis, uitgevoerd door de internist-hematologen van het ziekenhuis in de regio Dordrecht. De proef draait in vier behandelcentra in Nederland. In het Albert Schweitzer ziekenhuis zijn zo’n dertig patiënten met CML langdurig onder behandeling. Zij krijgen van hun behandelend arts het aanbod om te worden gecoacht. De eerste reacties zijn positief, meldt internist-hematoloog Peter Westerweel.

Therapietrouw belangrijk

CML is een zeldzame vorm van leukemie, maar wel een die in bijna alle gevallen erg goed te behandelen is met moderne pillen, legt Westerweel uit. ‘Dankzij die nieuwe middelen is de overlevingskans voor patiënten sensationeel toegenomen. Heel belangrijk daarbij is wel de therapietrouw. Als de patiënt tien procent van de pillen zou vergeten in te nemen, dan neemt de kans op een slechtere afloop al toe. Daarom is e-coaching zo zinvol en belangrijk.’

Digitale ondersteuning

De digitale ondersteuning bestaat niet alleen uit ‘reminders’ om pillen te nemen, maar gaat verder dan dat. Westerweel: ‘In de berichten staat ook informatie over de ziekte en over de werking en eventuele bijwerkingen van de geneesmiddelen. Zo raakt de patiënt gaandeweg meer betrokken bij zijn of haar eigen ziektebeeld en behandeling. In het algemeen is een goed geïnformeerde patiënt trouwer aan de therapie.’Dankzij moderne geneesmiddelen is het bij diverse vormen van kanker tegenwoordig niet meer nodig om chemotherapie te krijgen. Pillen komen daarvoor in de plaats. ‘Voor de patiënt is dat minder belastend’, zegt Westerweel. ‘Maar wij als behandelaren komen daardoor wel iets meer op afstand te staan. We kunnen er niet automatisch meer van uitgaan dat de middelen echt worden ingenomen. Daarom zijn we zo blij met deze proef: we krijgen er een hoop contactmomenten bij.’

Ziekenhuisapotheek

De geneesmiddelen worden alleen door de poliklinische apotheek van het ziekenhuis geleverd. Directeur Maryse Spapens van de poliklinische apotheek in het Albert Schweitzer ziekenhuis juicht de pilot enorm toe. ‘Wij zijn voor deze middelen de “huisapotheek” voor deze patiëntengroep. Therapietrouw bevorderen en goede voorlichting geven zijn mede onze verantwoordelijkheid. We werken daarbij nauw samen met de voorschrijvers. E-coaching helpt ons allemaal om de geneesmiddelen optimaal te laten werken, in het belang van onze patiënten.’

 

 

 

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.