Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Albert Schweitzer weer het beste ziekenhuis

Het Albert Schweitzer ziekenhuis mag zich wéér een jaar lang het beste ziekenhuis van Nederland noemen, volgens de nieuwste AD Ziekenhuis Top 100. De toonaangevende landelijke ranglijst verschijnt op zaterdag 4 oktober 2014. Het is nog niet eerder voorgekomen dat een ziekenhuis hierin de eerste plaats wist te prolongeren.
Albert Schweitzer weer het beste ziekenhuis

Directie, artsen en medewerkers zijn nog trotser op dit resultaat dan ze vorig jaar al waren. ‘Dit is het derde jaar op rij dat we bij de beste tien horen’, zegt bestuursvoorzitter Pier Eringa. ‘En daarbinnen nu zelfs tweemaal op één. Ik zie hierin overtuigend bewijs dat wij constante hoge kwaliteit leveren. Dat is vooral goed nieuws voor onze patiënten. Voor hen spannen we ons elke dag in en zij geven ons hun vertrouwen.’

Prestatie van iedereen

Zijn collega-bestuurder John Taks vult aan: ‘We hebben over de hele linie de zaken goed voor elkaar, zoals dat ook hoort. Ongeacht de kwaal die je hebt, of op welke afdeling je komt te liggen, overal moet het resultaat goed zijn en de tevredenheid hoog.’ Taks en Eringa benadrukken dat het gaat om een prestatie van iedereen samen: dokters, verpleegkundigen, andere zorgverleners en ondersteunend personeel dat achter de schermen werkt en onmisbaar is voor kwaliteit en veiligheid.

Reputatie

Eringa voorspelde vorig jaar dat de nummer-1-positie zou leiden tot meer vraag naar zorg, maar ook tot kritischer patiënten en hogere verwachtingen. ‘Beide zijn uitgekomen’, kan hij nu vaststellen. ‘Dit jaar stijgt het aantal patiënten en behandelingen in ons ziekenhuis met enkele procenten. Dat is veel, zeker in een markt waar andere ziekenhuizen kampen met een paar procent krimp. Wij denken dat dit samenhangt met onze goede reputatie.’

Kritischer

Patiënten werden inderdaad kritischer. Eringa: ‘Zelfs een jaar na dato schrijven patiënten in klachtbrieven nog: Jullie zijn toch het beste ziekenhuis, hoe kan het dan dat het bij mij misging? Ook in het beste ziekenhuis gaan dingen mis. Dan komt het erop aan dat je daar open over bent, dat het besproken wordt, dat er lessen worden geleerd en dat gedupeerden niet in de kou blijven staan. Dat is evengoed onderdeel van kwaliteit. Klachten blijven daarom ook komend jaar van harte welkom.’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.