Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Alzheimer Nederland boekt succes met Spotify

Mark van Dorresteijn
De speciale afspeellijsten op Spotify voor mensen met dementie zijn een groot succes. De innovatieve campagne rond 'Muziekherinneringen', een samenwerking tussen Alzheimer Nederland en Spotify, vergaarde in de campagneperiode van 1 juni tot en met 30 november 2015 meer dan een half miljoen luisteraars.
spotify.png

Speciaal voor mensen met dementie en hun naasten, heeft Alzheimer Nederland drie speciale afspeellijsten gemaakt met muziek uit de jaren ’30-’40 en ’70-’80. De campagne roept mensen met Alzheimerpatiënten in hun omgeving op om de door Alzheimer Nederland samengestelde afspeellijsten af te spelen op Spotify. Hierbij was het ook mogelijk voor luisteraars om hun favoriete nummers toe te voegen. Projectleider Jacqueline Stokman van Alzheimer Nederland: ‘De innovatieve samenwerking heeft onze doelstellingen onder de aandacht gebracht bij een hele nieuwe doelgroep, de Spotify-luisteraar. Via Spotify hebben wij generaties met elkaar kunnen verbinden, omdat (klein)kinderen afspeellijsten maken voor hun ouder of grootouder met dementie. Het doet mensen met dementie veel goed om naar muziek te luisteren.’

Dancing Queen

De afspeellijst met muziek uit de jaren ’70- 80 heeft tijdens de campagne tot de meeste interactie geleid, met meer dan 172.000 luisterminuten per maand. De meest gestreamde artiesten zijn ABBA, Queen, The Cats en Led Zeppelin. Het nummer ‘Dancing Queen’ van Abba staat met stip op nummer 1, direct gevolg door One Way Wind van The Cats. Via een enquête op deze website reageren de gebruikers enthousiast, stelt Alzheimer Nederland. Een van de reacties: ‘Mijn moeder komt beter uit haar woorden na het beluisteren van muziek. Zij maakt meer grapjes en is even gelukkiger.’

Afspeellijst ’70 & ’80 Muziek van toen

 

Muziek op Spotify

Via Spotify werden gebruikers doorverwezen naar de actiepagina van Muziekherinneringen, waar de bezoekers totaal 291 uur aan muziek luisterden, tijdens meer dan 20.000 sessies. Door de samenwerkinge met Spotify kon Alzheimer Nederland hun doelgroep heel direct aanspreken en oproepen tot actie. Naast het beluisteren van nummers konden bezoekers van de Muziekherinneringen website ook hun favoriete nummers toevoegen aan de afspeellijsten. Aan het einde van de campange zijn 1.000 nummers toegevoegd, hebben de lijsten meer dan 500 volgers en luisterden ruim 6.000 actieve gebruikers gemiddeld 150 minuten naar de afpseellijsten van Alzheimer Nederland op Spotify. Vooral op maandagen rond de lunch zijn er grote pieken in de luistertijd te zien.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.