Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties9

Amsterdam stopt met aanbesteden Wmo

Mark van Dorresteijn
De gemeente Amsterdam gaat komend jaar geen aanbesteding doen voor de thuiszorg. Hiervoor heeft een meerderheid in de gemeenteraad vorige week gestemd. De nieuwe aanpak zal grote zorgaanbieders waarschijnlijk marktaandeel kosten.
Amsterdam stopt met aanbesteden Wmo

Amsterdam stapt helemaal af van de Europese aanbesteding en gaat ook niet nationaal aanbesteden in de Wmo. In plaats daarvan volgt de hoofdstad het voorbeeld van de gemeente Boskoop. In het Boskoop-model maakt de gemeente bestuurlijke afspraken met thuiszorgaanbieders die vervolgens kunnen intekenen op een convenant. De gemeente Amsterdam verwacht dat dankzij deze aanpak veel nieuwe aanbieders de Amsterdamse markt kunnen betreden. Bestaande aanbieders, zoals marktleider Cordaan, zullen onder dit systeem waarschijnlijk aandeel verliezen.

Af van het aanbesteden

Gemeenteraadslid Peggy Burke van de PvdA in Amsterdam heeft de kar getrokken om van de Europese aanbesteding af te komen. “We wisten al langer dat Europees aanbesteden niet persé verplicht is vanuit Brussel. Dus hebben we de voormalige welzijnswethouder gevraagd alternatieven te onderzoeken. Hij kwam echter met het verhaal dat aanbesteden de enige

manier is om thuiszorg te contracteren in een gemeente met vijftig aanbieders en tienduizenden cliënten. Inmiddels wil een meerderheid van VVD, GroenLinks, SP en de PvdA af van het aanbesteden.

Boskoopmodel

De nieuwe wethouder Eric van der Burg (VVD) heeft vorige week daarom een positief pre-advies gegeven voor het Boskoop-model. Aanbieders moeten om mee te kunnen doen aan de gesprekken voldoen aan een aantal minimumeisen. Zo moeten ze een signaleringsfunctie kunnen bieden en minimaal 25.000 uur hulp per jaar kunnen leveren. Bovendien mogen ze geen zorg onderaannemen. “Cordaan heeft nu een aandeel van zeventig procent, maar besteedt een deel van die zorg uit aan derden”, zegt Burke. “Hierbij blijft natuurlijk geld bij Cordaan hangen, dus dat willen we niet meer. Een ander voordeel van het Boskoop-model is dat aanbieders die zich richten op specifieke doelgroepen, zoals de Turkse gemeenschap, nu ook de markt kunnen betreden.”

Prijsonderhandelingen

Over de prijs die de gemeente zal hanteren, moet nog onderhandeld worden. Het is de bedoeling dat in januari de eerste gesprekken gevoerd worden. Volgende week donderdag moet eerst nog een officieel akkoord vanuit de gemeenteraad komen. “Het mooie van dit besluit is dat je kunt stellen dat het voorgoed gedaan is met de Europese aanbesteding in de Wmo nu de hoofdstad er niet meer aan meedoet”, aldus het raadslid. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen)

Lees ook:

‘Aanbesteden in de Wmo is niet nodig’

EC: gemeenten moeten Wmo aanbesteden

Gemeenten mogen Wmo ‘light’ aanbesteden

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

9 REACTIES

  1. @Rob: je hebt mijn argument niet begrepen. Je kunt geweldig aanbesteden, maar als het instrument niet deugt heb je er niets aan. Je kunt de regels van het voetbal prachtig kennen, ook nog het talent van Messi hebben, maar je slaat toch echt een flater als je vervolgens op een korfbalveld staat. Een korfbalteam investeert niet in Messi’s want het levert uiteindelijk niets op voor dat Korfbalteam. Met alle respect, je redenering is te simpel.

  2. Lees alle reacties
  3. @Tim: ik ben het helemaal met Marco eens. Het gaat er om dat er goed aanbesteed moet worden. En nu het veel ellende kent in de WMO wil men er opeens vanaf. Al de regels die nu gesteld worden kun je veelal makkelijk in een aanbesteding kwijt. Investeer meer in inkopers en je krijgt het dubbel en dwars terug.

  4. @marco Waarom vraag je jezelf dat af? Dit model past niet binnen een Europese aanbesteding omdat dat tenderen is. Europees aanbesteden is daarom alleen effectief bij hefboomproducten. HbH is dat gezien inhoudelijke, strategische en institutionele complexiteit per definitie niet. Dat is een strategisch product. Professioneel inkopen is dan niet tenderen, maar samenwerken op lange termijn om onzekerheden te verkleinen. Het bestuurlijk aanbesteden ziet daarom, gebaseerd op deze bestuurskundige benadering van inkoop, juist toe op belangen van alle partijen; en stelt het bereiken van maatschappelijke doelen bovenaan.

  5. Beste Tim,
    Wat ik mij afvraag is of dit daadwerkelijk wel recht doet aan de belangen van aanbieders. Welke aanbieders bedoel je dan? Een grote onderneming is ook gewoon een aanbieder.
    Daarbij kan mijn inziens elk model binnen een Europese aanbesteding “gehangen” worden, mits het voldoet aan de uitgangspunten van proffessioneel aanbesteden.
    Volgens mij is de kernvraag heel anders. Kan ik middels een aanbesteding (al dan niet Europees) mijn maatschappelijke functionele doel bereiken.

  6. @bas
    Bestuurlijk aanbesteden is inkopen met een hele duidelijke strategie. Ik licht het model graag toe. Maar over je opmerking dat beter had kunnen worden geinvesteerd in professionele inkopers wil ik nog wel eens een discussie met je aangaan. Want wat een professionele overheidsinkoper is, is wat heel anders dan een professionele inkoper zoals jij dat waarschijnlij bedoelt….

  7. Ik ken de procedure van bestuurlijk aanbesteden niet goed genoeg, maar als er een convenant getekend moet worden, staan in dat convenant de voorwaarden en criteria. Ik neem aan dat opname in het register en toewijzing van een convenant gebeurt op de juiste gronden zoals ook in het aanbesteden gebeurt.
    Wat mij wel zorgen baart is dat door het onprofessioneel aanbesteden van veel gemeenten (lees volgen procedures zonder inkoopstrategie te bedenken die past mij de interne en externe markt) de aanbestedingsplicht nu als boosoener wordt gezien. Ze hadden beter kunnen investeren in goede inkopers in plaats van het nog meer een bestuurlijke zaak maken. Het nieuwe kabinet wil nu juist af van het overheidsregelen, maar dat gaat hier niet op. Overigens vind ik het wel goed dat de gemeente Amsterdam, die ik ken als een goede aanbesteder, creatieve oplossingen zoekt en aandurft. De marges en grenzen van het aanbesteden mogen best opgezocht worden, maar dan wel als bewuste keuze.

  8. Een hele goede ontwikkeling. Nooit gedacht dat bestuurlijk aanbesteden zon vlucht zou nemen toen ik het bedacht vorig jaar voor de DORSZ gemeenten. Hulde voor alle gemeenten die dit model implementeren; het doet recht aan belangen van aanbieders, gemeenten en belngrijkste van allen de clienten. Amsterdam, succes!

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.