Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

App BeterDichtbij live bij vier ziekenhuizen

Patiënten van het BovenIJ Ziekenhuis, Ommelander Ziekenhuis Groningen, Röpcke-Zweers Ziekenhuis en het Ziekenhuis Rivierenland Tiel gebruiken sinds deze week de BeterDichtbij dienst. In deze veilige app kunnen patiënten persoonlijke vragen stellen aan hun eigen ziekenhuis of arts en direct onderzoeksuitslagen ontvangen op hun telefoon.
BeterDichtbij400.jpg

Sinds deze week kunnen inwoners rond en patiënten van vier regionale ziekenhuis praktische en medische vragen stellen via de gratis app BeterDichtbij. Mensen die al patiënt zijn bij één van de deelnemende specialismen in de ziekenhuizen, kunnen bovendien worden uitgenodigd direct met hun arts te appen. ‘Zij kunnen bijvoorbeeld onderzoeksuitslagen van het ziekenhuis op hun telefoon ontvangen met BeterDichtbij’,  aldus Yvonne Snel, directeur van vereniging SAZ en initiatiefnemer van BeterDichtbij. ‘Met deze diensten kunnen regionale ziekenhuizen hun vertrouwde zorg nu ook digitaal aanbieden.’

E-Health Convention
Snel verwacht dat volgend jaar meer regionale ziekenhuizen zich aan zullen sluiten bij BeterDichtbij. Het aantal functionaliteiten zal ook verder worden uitgebreid. ‘Samen investeren we in een regionaal serviceconcept,  zodat inwoners in de regio de service van hun eigen zorg altijd makkelijk en dichtbij hebben.’ De app werd vandaag op het e-Health Convention gepresenteerd, het zorgevent van Skipr en Emerce.

Funda.nl
BeterDichtbij is ontwikkeld in samenwerking met Mirabeau. Dit bedrijf werkt voor onder andere KLM, ING en stond aan de basis van de populaire huizenwebsite funda.nl. ‘We staan aan de vooravond van een aantal grote veranderingen in de zorg,’ aldus Godfried Bogaerts, als medeoprichter van Mirabeau nauw betrokken bij BeterDichtbij. ‘Samen met de regionale ziekenhuizen zetten we een fantastisch concept neer dat inspeelt op deze ontwikkelingen en de toenemende verwachtingen van de consument. BeterDichtbij helpt je als huidige of potentiële patiënt gemakkelijk en dichtbij. Hetzelfde gemak waarmee we met z’n allen online reizen boeken en mobiel bankieren omarmd hebben. En dichtbij want je hebt de app gewoon in je broekzak en bovendien contact met zorgprofessionals in jouw eigen regio.’

Anonieme app
Volgens Bogaerts is dat ook een kracht voor BeterDichtbij: dat het een initiatief is van je vertrouwde ziekenhuis in de buurt en niet een ‘anonieme app van een onbekende, hippe Amerikaanse start-up’. ‘We hebben natuurlijk ook goed gekeken naar snel groeiende initiatieven in de landen om ons heen zoals HealthTap en DoctorOnDemand en gezien dat juist een Nederlandse invulling van BeterDichtbij een van de belangrijkste factoren is voor het succes van BeterDichtbij. Je eigen zorggegevens zijn daarmee in vertrouwde handen.’

Regionale ziekenhuizen
Zelf apps en nieuwe serviceconcepten ontwikkelen is erg kostbaar, maar wel belangrijk om in de behoeften van je huidige en toekomstige patiënten te voorzien, aldus Snel. ‘Het netwerk van ruim dertig regionale ziekenhuizen is van grote waarde bij het neerzetten van het nieuwe serviceconcept BeterDichtbij. Nederland is te klein voor losse, regionale initiatieven en technologie is te kostbaar om ieder voor zich te ontwikkelen.’

Beveiliging
Zowel de app als het achterliggende communicatiesysteem, zijn sterk beveiligd en voldoen onder meer aan de aanbevelingen voor goede apps van Artsenfederatie KNMG en de laatste privacywetgeving (Wbp). Het platform is in beheer bij gecertificeerde providers (ISO27001 en ISAE3402) en de data wordt opgeslagen op sterk beveiligde servers en nooit op de telefoon van een patiënt. Tegelijk kan de arts alleen vanaf een beveiligde desktop vragen beantwoorden en uitslagen delen. ‘ls patiënt wil je dat jouw gegevens veilig zijn en er bovendien zeker van zijn dat die niet in verkeerde handen vallen. Daar hebben we in de ontwikkeling dan ook alles aangedaan,’ aldus Bogaerts. De BeterDichtbij App wordt periodiek getest op security door het ervaren team van Deloitte Assuring Medical Apps.

Dossier E-health
E-health is het gebruik van technologie ter ondersteuning of verbetering van de gezondheid en de gezondheidszorg. Patiënten en cliënten zijn dankzij e-health in staat om regie te nemen over hun gezondheid. Zelfmanagement staat bij zorginstellingen hoog op de agenda. Berichten in het dossier gaan bijvoorbeeld over implementatie en bekostiging, videocontact met thuiszorgmedewerkers, telemonitoring van patiënten met chronische aandoeningen, preventie met behulp van technologie maar ook hoe zorgpersoneel werkt met e-health.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.