Gedurende drie dagen zijn tijdens de Zorg & ICT beurs 186 bezoekers geïnterviewd met betrekking tot het gebruik van e-health binnen hun instelling. Hieruit blijkt dat van alle e-health toepassingen beeldbellen het snelst groeit. Het onderzoek op de beurs Zorg & ICT laat zien dat beeldbellen groeit, maar het daadwerkelijk gebruik nog te beperkt is. Het merendeel van de zorgverleners zet in minder dan 10 procent van de consulten beeldbellen in. ‘De groei van daadwerkelijk gebruik zal met name afhangen van de ervaringen van patiënten, maar ook door het actief stimuleren en informeren aan de kant van de zorgverlener’, verwacht Bert van Gerwen, directeur Webcamconsult. ‘Ook de kwaliteit van het implementatietraject door de instelling en de leverancier zijn bepalend om het vertrouwen te winnen van behandelaars en patiënten.’
Langzaam
Ondervraagden geven daarnaast aan het zorgwekkend te vinden dat ICT-afdelingen zich maar langzaam aanpassen aan de opkomst van e-health. Opvallend is dat een kwart van de respondenten met e-health plannen de eigen ICT-infrastructuur niet vertrouwt, of aangeeft dat de ICT capaciteit onvoldoende is. Dit vormt een belangrijke reden om beeldbellen niet te implementeren. Degenen die beeldbellen zijn vaak behandelaars die op eigen initiatief beeldbelapplicaties gebruiken die bedoeld zijn voor consumenten. Deze toepassingen zijn vaak onvoldoende beveiligd en missen bijvoorbeeld de functionaliteit voor digitale spreekuren. De verklaring is dat zorginstellingen vaak nog werken met verouderde ICT-netwerken.
Twijfel
Ondanks de twijfels over de eigen ICT capaciteit gaat 80 procent van de ondervraagden met e-health starten of uitbreiden. 14 procent van hen gaat onder andere investeren in beeldbellen. Het online patiëntendossier is de meeste ingezette e-healthtoepassing, beeldbellen handhaaft zich op de tweede positie.
Andere uitkomsten uit het onderzoek zijn:
|
|
|
|
|
Dossier E-Health
E-health is het gebruik van technologie ter ondersteuning of verbetering van de gezondheid en de gezondheidszorg. Lees hier de uitlegpagina E-health. Patiënten en cliënten zijn dankzij e-health in staat om regie te nemen over hun gezondheid. Zelfmanagement staat bij zorginstellingen hoog op de agenda. Berichten in het dossier gaan bijvoorbeeld over implementatie en bekostiging, videocontact met thuiszorgmedewerkers, telemonitoring van patiënten met chronische aandoeningen, preventie met behulp van technologie maar ook hoe zorgpersoneel werkt met e-health.