Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Betere planning leidt tot kortere wachttijd

De wachttijd voor een MRI-scan in het Catharina-ziekenhuis in Eindhoven kon een jaar geleden oplopen tot zes weken. Dankzij een tool dat Philips Healthcare ontwikkelde, wachten patiënten nog maar twee dagen.
Betere planning leidt tot kortere wachttijd

Over hoe de wachttijden zo konden oplopen, vertelt radiologisch laborante Cindy Maandag: “We hadden ingewikkelde dagroosters met patiënten die van één tot drie kwartier waren ingepland. Daarbij kwamen patiënten te laat of helemaal niet opdagen, we hadden patiënten met claustrofobie of patiënten die contrastvloeistof ingespoten kregen, maar zich moeilijk lieten prikken. Alles liep door elkaar. Ondertussen vielen er gaten in de planning, die we zelf amper zagen, maar waarin we per MRI-systeem een kwartier tot drie kwartier per dag niets te doen hadden.”

Proces stroomlijnen

Philips bood uitkomst met Utilization Services een ict-programma dat via internet met de MRI-scanner communiceert. Het genereert vervolgens alle gegevens die van toepassing zijn: start en einde van de dag, duur van een onderzoek, de soort onderzoeken, pauzes en omsteltijden en vat deze samen in grafieken per dag, week of maand. Op basis van deze meetgegevens kon het ziekenhuis een verbeterslag maken. ‘Verspilling’ werd uit het proces gehaald om het proces meer te stroomlijnen.

Verbeterd proces

“Inmiddels doen we zoveel mogelijk buiten de scanruimte”, zegt Maandag. “We hebben nu een prikhokje, waarin we alvast een infuus aanbrengen bij een patiënt die met contrastvloeistof moet worden gescand. Ondertussen ligt er een andere patiënt in de scanner. Er is een contrastoptrekpomp aangeschaft, zodat de cilinders niet meer tussen de scans door ter plekke gevuld worden, maar in een andere ruimte. We bereiden de patiënt wat beter voor als hij bijvoorbeeld claustrofobisch is. Kortom: we anticiperen beter.

Meer patiënten per dag

Maar de grootste verandering is de aangepaste planning. We plannen nu voor elke patiënt een half uur in en we vragen de mensen een kwartier eerder te komen, zodat we ‘als er iemand uitvalt’ niet lang hoeven te wachten. Over de drie MRI-systemen helpen we nu negen mensen per dag meer. Zelf kijken we nog waar het scanproces te optimaliseren valt door het scannen zelf met een paar minuten terug te brengen. We verrichten voortdurend metingen, zodat we weten waar we staan.”

Kwaliteit van zorg

Wel is de werkdruk toegenomen. “Dat is geen punt van discussie”, zegt radioloog Philip Jurgens, “maar je moet het natuurlijk binnen acceptabele werktijden houden. En je moet ervoor waken dat je de productiviteit niet eindeloos laat stijgen. Het doel is natuurlijk om helemaal geen wachttijd meer te hebben. Maar de kwaliteit van zorg voor de patiënt moet wel intact blijven.” (Zorgvisie – Edith Tulp)

2 REACTIES

  1. het is nu juni 2012 en ik heb een afspraak voor 9 augustus voor een mri scan, dat vind ik buiten proporties lang duren.
    Ik koos voor het Catharinaziekenhuis omdat ik dezelfde week bij de othopeed terecht kon, maar deze wachttijd slaat nergens op.

  2. Lees alle reacties

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.