Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

‘Betrek wetenschap vroegtijdig bij serious game’

Mark van Dorresteijn
Om serious gaming van de grond te krijgen, is het belangrijk de wetenschap zo vroeg mogelijk te betrekken bij de ontwikkeling van een spel. Dat betoogt onderzoekster Pamela Kato tijdens het evenement Games for Health Europe op 24 oktober in Amsterdam.
‘Betrek wetenschap vroegtijdig bij serious game’

Kato vindt dat spellen wel degelijk amusant moeten zijn, maar zonder valide onderzoek zijn de serious games niets waard en worden ze niet opgepikt door de medische wereld. Zelf heeft Kato gewerkt aan de games Air Medic Sky 1 en Re-Mission. De eerste won onlangs een grote prijs voor serious games in Amerika. De tweede is het meest genoemde voorbeeld van een goed ontworpen en werkende serious game voor kinderen met kanker. “Wetenschap en game designers kunnen niet zonder elkaar. Dat wordt te vaak vergeten. Maak deze fout niet en werk samen”, adviseert Kato.

Commercialisering

Het tweede advies komt van Tim Laning van Grendel Games. Hij meent dat serious games nog te weinig worden gemaakt voor de consument. Laning stelt dat de ontwikkelaars van serious games een laag budget hebben, weinig games verkopen en niet voldoende gebruikmaken van marketing. Daardoor blijft het genre klein. Door de spellen meer op entertainment games te laten lijken, ontstaan kansen. “Breng deze spellen de markt op, anders kun je ze net zo goed niet ontwikkelen.”

David Nieborg van de Universiteit van Amsterdam vindt ook dat ontwikkelaars van serious games moeten afkijken van de entertainment- gamesindustrie. Hij noemt als voorbeeld grote games als Battlefield 3 en Call of Duty Modern Warfare 3. “Ontwikkelaars van deze spellen verzinnen constant nieuwe games en als een game blijkt te werken, begint het franchisen: elk jaar een nieuw deel, elk kwartaal nieuwe content. Zo blijven de mensen gebonden aan het product. Binnenkort introduceren ze zelfs lidmaatschap, waardoor gamers nog meer gebonden zijn aan het product. Dat is iets wat in de serious gaming nog niet wordt gedaan. Die mensen hebben veel kennis over serious games, maar het ontbreekt hun nog aan een goed business model.” Volgens Nieborg zouden ontwikkelaars veel vaker persberichten moeten sturen en press junkets moeten organiseren waarbij journalisten worden ingepakt met gratis eten, drinken en goodies. Onderzoekster Kato is het daar niet mee eens. “Als wij een press junket zouden organiseren voor artsen en academici, dan krijgen we de hele wereld over ons heen. Dat wordt niet geaccepteerd in de medische wereld.”

‘Super health’

Op het evenement komt ook Ben Sawyer, organisator van de Amerikaanse variant van dit evenement, aan het woord. Hij denkt dat mensen serious games vooral nodig hebben in hun streven naar ‘super health’. “Net als Super Mario die door het eten van een paddenstoel groter wordt dan hij is; dat is ‘super health’.” Hij doelt op gezonde mensen die zoeken naar manieren om nog gezonder te worden of mensen die zichzelf trainen om beter om te gaan met toekomstige gezondheidsproblemen. “Deze games moeten niet gericht zijn op ziektes, maar gemaakt worden voor de consument, direct effect hebben en het liefst meerdere gezondheidsaspecten beïnvloeden.”

Voorbeelden van serious games

Vanzelfsprekend werden er ook serious game-concepten gepresenteerd, met name voor professionals in de gezondheidszorg.

Marlies Schijven van het Academisch Medisch Centrum toont Mirracle. Hiermee kijkt de speler als het ware in ‘een spiegel’ waarmee hij in zijn lichaam kan kijken. Zo kunnen studenten spelenderwijs de binnenkant van hun lichaam ontdekken. “Door studenten te laten gamen, neemt de retentie toe. Zij onthouden circa 90 procent van het geleerde. Als zij een boek lezen, blijft slechts 10 procent hangen. Gaming biedt dus een enorm voordeel.”

Ook Stephanie Klein Nagelvoort, intensivist Erasmus MC, wijst op de verhoogde retentie door gaming. Zij werkt mee aan The ABCDE Game, een virtuele spoedeisende hulp die artsen met verschillende situaties confronteert. “Een human patiënt simulator is erg duur om mee te werken. Het blijkt dat virtuele patiënten voor veel aspecten even effectief zijn. Dus wij willen inzetten op blended learning waarbij zowel games als simulatie wordt gebruikt.” Het spel wordt voorzien van wetenschappelijke data waardoor het inspuiten van bijvoorbeeld adrenaline ook daadwerkelijk effect heeft op de virtuele patiënt. The ABCDE Game moet half december af zijn.

Air Medic Sky 1

De spectaculairste game was Air Medic Sky 1 van het UMC Utrecht. Het spel gaat over een groot vliegtuig waarmee artsen naar rampgebieden vliegen. Daar worden zij geconfronteerd met patiënten met verschillende ziektes, die ze in het ‘vliegende ziekenhuis’ moeten behandelen. Het stressniveau van de speler wordt constant in de gaten gehouden via een biofeedback-apparaat. Als het niveau te hoog is, kan de speler niet aan bepaalde opdrachten beginnen. Eenmaal tot rust gekomen via speciale oefeningen, kan de speler weer verder. Het doel is dat spelers zich bewust worden van de stress. Hierdoor kunnen volgens Cor Kalkman, anesthesioloog van het UMC Utrecht, veel fouten worden voorkomen. “Een op de duizend patiënten sterft in het ziekenhuis door een fout. Met deze game leren jonge artsen herkennen wanneer zij stress hebben, hoe zij moeten communiceren en hoe zij voor zichzelf op moeten komen in de operatiekamer als bijvoorbeeld een ervaren dokter iets over het hoofd ziet.” (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)

Lees meer:

Dossier serious gaming

Lees ook:

Poll: ‘Serious gaming moet ouderen actief houden’

UMC Utrecht wint Amerikaanse prijs met serious game

‘Ggz moet serious games meer gebruiken’

1 REACTIE

  1. Vorige jaar op de WCIT werd een “spel” besproken dat brandwonden slachtoffers in een sneeuwwereld lieten rondlopen tijdens het verbandwisselen. Als spel was het slecht en mensen van de entertainmentindustrie vonden dat alles anders moest. Voor het doel liet het onderzoek echter zien, was het proramma uitermate geschikt: patienten ondervonden minder pijn.
    Je kunt dus wel zeggen dat je beter naar “de grote jongens” moet kijken, maar die maken niet voor geen “serious” maar gewone games. Dus helaas iets te rooskleurig en kort door de bocht de aanbeveling lijkt mij.
    (link naar sneeuwspel http://wcit2010.com/speakers/22/Hunter%20G.%20Hoffman)

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.