Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Bij andere apps miste ik het patiënt-perspectief’

Mark van Dorresteijn
Tijdens zijn opname bij GGZ NHN bedacht Martijn Volkers een digitaal handboek voor de iPad. Volkers wilde enerzijds meer informatie kunnen geven aan zijn behandelaar en zocht daarnaast een manier waarop hij de invloed van bepaalde activiteiten op zijn gemoedstoestand kon monitoren. Daar kwam Daybook uit voort.
‘Bij andere apps miste ik het patiënt-perspectief’

Artikel door: Anna Jacobs – SmartHealth

Daybook is een online dagboek in de vorm van een app. Gebruikers bepalen zelf wanneer en wat ze in de app invullen. De app stimuleert gebruikers om na te denken over wat zij op een dag doen en welke invloed ervaringen en activiteiten hebben op hun gemoedstoestand. Patiënten kunnen eventueel hun behandelaar ook toegang geven tot de app.

Waarom is de app zinvol?

‘Daybook zorgt ervoor dat patiënten, maar ook andere gebruikers, inzicht krijgen op de invloed van bepaalde activiteiten op hun gemoedstoestand. Met die kennis kunnen gebruikers hun dag op een voor hun zo optimaal mogelijke manier inplannen. De app biedt daarnaast een stukje extra monitoring en controle. Toen ik nog in behandeling was, keek mijn behandelaar dagelijks mee in Daybook. Hoewel we elkaar maar om de paar dagen zagen, kreeg ik wel dagelijks kleine stukjes feedback. En als ik een dag niets had ingevuld, trok mijn behandelaar vanzelf aan de bel. Waarom heb je je dagboek nog niet ingevuld? Op die manier overbrugt Daybook ook de tijd en locatie tussen een behandelaar en een patiënt.’

Wie wordt er beter van?

‘Daybook werkt voor patiënten en behandelaars. Doordat zowel de patiënt als de behandelaar al zicht hebben op de activiteiten en stemming van de afgelopen weken, kan er tijdens de face to face gesprekken veel doelgerichter gewerkt worden. De informatie is daarnaast veel accurater, want een patiënt hoeft niet in zijn of haar geheugen te graven hoe hij of zij zich voelde een paar dagen geleden en wat er allemaal is gebeurd. Dat zorgt er ook voor dat de behandelaar meer een coachende rol in kan nemen, waarbij je echt samen kan gaan uitproberen wat werkt en wat niet werkt en daar direct de effecten van kunt bekijken.’

Waarom doen jullie mee met de Health app award?

‘Ik geloof dat Daybook een goede ondersteuning kan bieden aan alle mensen die enige behoefte hebben aan inzicht in hoe ze zich voelen en welke factoren invloed hebben op hun gemoedstoestand. Ik ben zelf ruim drie jaar geleden in behandeling geweest. Ik merkte dat ik tijdens de gesprekken met mijn behandelaar het grootste gedeelte van de tijd aan het vertellen was over wat ik de afgelopen tijd had meegemaakt. Het leek mij dat de tijd die ik met mijn behandelaar had beter en doelgerichter besteed kon worden. Zo ontstond het idee voor een mobiel dagboek waarin ik mijn behandelaar tussen de afspraken door op de hoogte kon houden van mijn activiteiten en gemoedstoestand. Toen ik daarmee bezig was merkte ik dat het ook voor jezelf handig is om te weten welke dingen me positieve energie geven en welke dingen ertoe leiden dat ik me minder goed voel. Dat inzicht helpt bij het maken van een goede invulling van je dag.’

Waarom moet DayBook winnen?

‘Omdat wij de app vanuit patiëntperspectief ontwikkeld hebben, sluiten we goed aan op de behoefte van onze doelgroep. Die aanpak is vrij uniek”, vertelt Volkers. ” Ik heb me goed verdiept in deze markt en wat me daarbij opviel is dat de meeste dagboek (web)apps geschreven waren vanuit het perspectief van de leverancier of vanuit de behandelkant. Ik heb zelf ook een paar van die apps gebruikt, maar ik vond het vaak niet leuk om in te vullen: het was saai, koste me veel tijd en ik kreeg er niets voor terug. Dat hebben wij dus anders aangepakt.’

Wat zijn de toekomstplannen voor de app?

‘We willen Daybook op alle mobiele platformen toegankelijk maken, zodat we een zo groot mogelijke groep gebruikers kunnen bereiken met onze app. De app is in eerste instantie als iOS app voor op de tablet gebouwd. We kregen alleen steeds vaker aanvragen van gebruikers die werken met een Android tablet. Daar zijn we nu dus mee bezig.’

Wat is uw visie op e-health?

‘Net als op andere gebieden, zoals betalen, winkelen of communiceren, is het heel belangrijk dat er ook in de geestelijke gezondheidszorg aansluiting gevonden wordt met moderne middelen. Kinderen werken steeds jonger op tablets en iPads. Als zij op den duur zorg nodig hebben, dan kun je niet meer aankomen met verouderde middelen. De zorg moet geschikt gemaakt worden voor de toekomstige generatie.’

Dossier: Health app award 2015

De Health app award wordt jaarlijks uitgereikt aan de meest zinvolle app in de gezondheidszorg. In 2015 wordt de award uitgereikt tijdens het congres: Digitale Ontwikkelingen in de zorg op 26 juni in Utrecht.
Bekijk het dossier met alle berichten over de awards

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.