Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Big data: een uitdaging voor de zorg

Jay Savaiano
De explosie aan big data stelt de gezondheidszorg voor uitdagingen. Hoe zorg je er als zorginstelling voor dat je content volgens de steeds veranderende richtlijnen goed is beveiligd, beschermd, opslagen en ten slotte wordt verwijderd?
Big data: een uitdaging voor de zorg
Foto: Jay Savaiano

De worsteling van de sector met big data begint bij de implementatie van een groeiend aantal oplossingen die de hoeveelheid data juist doen toenemen. Oplossingen zoals het elektronisch patiëntendossier (epd), uitgebreide beeldarchivering, (interne) communicatiesystemen, en operationele systemen die bijvoorbeeld tijdregistratie, financiële administratie en HR ondersteunen. Allemaal verhogen ze de druk bij IT-afdelingen om complexe big data-omgevingen te ondersteunen.

Datasilo’s

Bij veel gezondheidszorginstellingen zijn back-up- en archiveringsoplossingen geïmplementeerd als gescheiden silo’s binnen een algehele datamanagementstrategie. Meerdere, afzonderlijke hardware- en softwareproducten beheren deze silo’s. De data die verplicht moet worden bewaard, zijn hierdoor vaak dubbel opgeslagen. Het gebruik van datasilo’s staat een efficiënte aanpak in de weg: bestaande systemen en een traditionele werkwijze blokkeren een effectieve en doeltreffende opslag van dossiers. Het gevolg is dat het bijna onmogelijk is om het zoeken naar de juiste informatie voor bijvoorbeeld juridische doeleinden te stroomlijnen. En dan hebben we het nog niet eens over het snel vinden van de juiste informatie wanneer patiënten vragen om inzage in privégegevens.

Verantwoordelijkheid

Wat het probleem nog ingewikkelder maakt, is dat vaak verschillende groepen of afdelingen verantwoordelijk zijn voor de opslag en bescherming van gegevens. Storage- en back-upbeheerders zijn verantwoordelijk voor de bescherming van data. Zij letten daarom sterk op de invloed die big data heeft op back-upwindows en serviceniveauovereenkomsten voor data recovery. Daarentegen zijn informatiebeheerders, specialisten op het gebied van klinische applicaties en medewerkers verantwoordelijk voor het voldoen aan wet- en regelgeving. Zij letten er vooral op hoe big data van invloed is op retentie, vindbaarheid en informatiebeheer. In zijn algemeenheid zijn ze hierdoor veel minder bezig met de uitbreiding van de mogelijkheden om het maken van back-ups te faciliteren.

Hierdoor is er een kloof tussen back-up- en archiveringsoplossingen in de huidige big data-discussie. Back-upbeheerders en informatiearchitecten spreken niet dezelfde taal en de meeste oplossingen en technologieën zijn of op de ene of op de andere discipline gericht.

Back-up en archivering

Toch is – dankzij voortschrijdende datamanagementtechnologie – bedrijfsbrede dataopslag binnen handbereik. Op dit moment is het mogelijk verschillende technologieën bij elkaar te brengen voor zowel data back-up als archivering.

Om back-up en archivering te convergeren, moeten aanbieders van technologische oplossingen begrijpen hoe enerzijds gebruikers en anderzijds applicaties en bedrijfskritische processen gedurende hun levenscyclus toegang hebben tot data. Aanbieders van technologische oplossingen moeten samenwerken met alle partijen binnen de instelling om de verschillende beleidsmaatregelen en toepassingen onder de loep te nemen die worden ingezet om data te verplaatsen, te kopiëren, te catalogiseren en toegankelijk te maken voor back-up, recovery, vindbaarheid, retentie en toegankelijkheid.

Implementatie moderne oplossing

Het is aan de aanbieders om een moderne oplossing te implementeren, die data samenbrengt in één enkel contentarchief en die gebruikmaakt van één gemeenschappelijke software-infrastructuur voor back-up en archief, en die bovendien hardwareonafhankelijk is. Eén enkele databibliotheek die dubbelingen eruit haalt en geen verschillende silo’s kent. Dit moet als muziek in de oren klinken voor IT-afdelingen met netwerken die tegen de grens van hun capaciteit aan zitten, en die te maken krijgen met verlaagde budgetten en overbelaste administratieafdelingen.

Verminderen van vloedgolf aan informatie

In de wereld van big data is elke oplossing om de vloedgolf aan informatie te verminderen, een stap in de goede richting. Aanbieders van oplossingen kunnen in zorginstellingen een leidende rol spelen door te helpen hun databeheer en -opslag bij elkaar te brengen. Ze kunnen dit doen door één enkele aanpak te omarmen voor back-up en archivering. Door zo te handelen, kunnen de zorginstellingen beter voldoen aan de allernieuwste wet- en regelgeving, de toegankelijkheid van patiënt- en klinische gegevens vergroten en tegelijkertijd het niveau van databescherming verhogen.

Jay Savaiano, directeur Healthcare Business Development bij CommVault.

3 REACTIES

  1. Mijn verhaal was nog niet af ;)…
    Storage?…Hier zijn we in het verleden ook al mee geconfronteerd geworden en zijn er oplossingen in de markt geintroduceerd die hier iets in kunnen betekenen. Of gaat het om de juiste rapportages en hier de juiste analyses uit kunnen halen. Is het dan niet dat we meer een filter probleem hebben dan een Storage probleem? Want wat is nou bedrijfskritische data waar je grip op wilt hebben? Is dat data van binnen de organisatie (procesdata, logdata…enz) of bevindt zich deze data ook buiten de organisatie, denk hierbij aan social media, multimedia berichten enz. Hoe kun je deze data verrijken met metagegevens zodat deze data van ongestructureerd naar gestructureerd ook hergebruikt kan worden. Mijn inziens moet je als organisatie deze inventarisatie uitvoeren (hier zou een informatiemanager inderdaad een rol in kunnen spelen) wil je vervolgens ook de voordelen halen uit het omgaan met Big Data.

  2. Lees alle reacties
  3. Eens met de strekking van het verhaal met een paar kanttekeningen.
    Er is hier geen sprake van een puur ICT-probleem (storage) maar vooral van een organisatorisch probleem met een sterke ICT-component. Veel data zit nog steeds in silo’s wat met name wordt veroorzaakt door de sterke vendor lock-in in de zorg. Ook is er nog steeds een sterke neiging op bovenop alle eigen data te blijven zitten. Dat maakt gebruik zeer inflexibel en jaagt de kosten flink omhoog.
    Waar het primair om gaat is data stewardship en data governance. Dat zullen instellingen eerst intern moeten uitzoeken en oplossen. Hier speelt de informatiemanager een belangrijke rol die de brug is tussen gebruikers van data en de ICT. Waar mogelijk wordt hulp van marktpartijen ingeroepen die hier vervolgens open (!) en best price/performance (technische) oplossingen voor kunnen bieden.
    Data wordt niet geproduceerd om het op te slaan maar om het te gebruiken en waar mogelijk te hergebruiken, ook in combinaties die nu niet mogelijk zijn of in andere vakgebieden. Als je dat hebt bepaald kun je de oplossingen die er zijn toepassen. Dan begint het proces na de productie van data direct met archiveren op een wijze zodat je alles kunt doen met die (ruwe) data tegen zo laag mogelijke kosten. En niet achteraf zoals we het nu doen en alles 3x opslaan. Zo heb je geen back-up meer nodig als je al een slim archief hebt.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.