Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Digitale beloften maken schuld

Nederland bevindt zich steevast in de bovenste regionen van internationale ranglijsten van kwalitatieve gezondheidszorg. Bovendien lijken we de kosten van die topgezondheidszorg eindelijk in de hand hebben. Tegelijk pakken zich donkere wolken samen. Zorginnnovatie en e-health blijken de ons in het vooruitzicht gestelde voordelen niet te realiseren. De NZa spreekt weer over wachtlijsten en recent onderzoek van KPMG signaleert dat transparantie in de zorg achterblijft. In mijn ogen is er een gemeenschappelijke oorzaak. De basis - informatie-uitwisseling - is niet op orde.
Edwin Prinsen
Foto: Edwin Prinsen

Aan ambities in de zorg geen gebrek. De overheid wil ons graag de zorg bieden die bij ons past: precies zoals we het als patiënt willen hebben. Digitale transformatie is cruciaal om deze ambities te verwezenlijken. Die transformatie belooft niet alleen veel meer efficiency, maar ook meer mogelijkheden om de zorg op de wens van de patiënt af te stemmen en de zorgverleners het werk makkelijker te maken.
Inderdaad: ‘belooft’. Er worden ons al jarenlang fantastische mogelijkheden voorgespiegeld dankzij digitalisering. Maar de resultaten blijven achter bij de verwachtingen. Zonder goede informatie-uitwisseling blijft de zorg steken in een moeras van onvervulde verwachtingen, gebrek aan transparantie, wachtlijsten en slecht op elkaar afgestemde processen. Daar komt nog bij dat de grip op de zorgkosten weer verslapt. Volgens ramingen van ING eerder dit jaar, zullen de kosten voor de gezondheidszorg dit jaar met 2,5 procent stijgen terwijl de economie maar met 1,6 procent groeit. Volgens het eerder genoemde KPMG onderzoek is het nog niet goed gesteld met de prijstransparantie in de zorg en ook zijn de ketenkosten in Nederland niet bekend. Bijzonder.

105 miljoen voor betere informatie-uitwisseling
Ook de overheid ziet dat gebrekkige of zelfs ontbrekende informatie-uitwisseling problemen veroorzaakt en stelt 105 miljoen euro beschikbaar voor betere gegevensuitwisseling tussen ziekenhuizen. Dat is een fractie van wat de overheid jaarlijks uitgeeft aan de zorg (zo’n 69 miljard euro) en volstrekt onvoldoende. Er is echt meer nodig en het tempo van de digitalisering moet drastisch omhoog om de gesignaleerde problemen het hoofd te bieden. De overheid kan dat niet alleen voor elkaar krijgen, zelfs al zou een nieuw kabinet dat bedrag van 105 miljoen verdubbelen. Leveranciers van zorg-IT kunnen hier een bijdrage leveren die verder zou moeten gaan dan alleen technische expertise. Digitale versnelling en verbetering kan als verschillende sectoren beter naar elkaar kijken en leren hoe andere organisaties hun ketens hebben gedigitaliseerd. In de zorg gaat het immers niet alleen om zorgverlening, maar net zo goed om logistiek, communicatie en informatieverstrekking, security en het juist omgaan met privacygevoelige gegevens.

Investering door leveranciers
Waarom investeren de leveranciers niet mee in de digitalisering? Dat betekent een flinke versterking van het budget om de basis op orde te krijgen. De processen rond de zorg, de informatie-uitwisseling voorop, kunnen wel wat disruptie gebruiken. Een zorgconsument wil vandaag de dag gewoon toegang tot zijn eigen medische gegevens en die naar eigen inzicht kunnen delen met een zorgverlener. Dit is bij uitstek een vorm van informatie-uitwisseling die veel vraagt van IT, zoals standaardisering van data, een solide beveiliging en een betrouwbaar identificatiemiddel.

Succesvol digitaliseren
De Digitale Agenda van de overheid stelt het zo: de juiste informatie op het juiste moment op de juiste plaats. Alleen dan kunnen we met succes digitaliseren en uit de zorgtechnologie halen wat erin zit.

Dossier E-Health
E-health is het gebruik van technologie ter ondersteuning of verbetering van de gezondheid en de gezondheidszorg. Lees hier de uitlegpagina E-health. Patiënten en cliënten zijn dankzij e-health in staat om regie te nemen over hun gezondheid. Zelfmanagement staat bij zorginstellingen hoog op de agenda. Berichten in het dossier gaan bijvoorbeeld over implementatie en bekostiging, videocontact met thuiszorgmedewerkers, telemonitoring van patiënten met chronische aandoeningen, preventie met behulp van technologie maar ook hoe zorgpersoneel werkt met e-health.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.