Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Geef ict-leveranciers reële realisatietermijn

Zorgaanbieders maken dagelijks gebruik van uitgebreide ict-ondersteuning. Zij rekenen erop dat de oplossingen die door ict-leveranciers geleverd worden, voorzien zijn van tijdige en goede implementatie van wet- en regelgeving. Dat is een aspect waarop ict-leveranciers niet kunnen en hoeven te concurreren. Daarom stemmen we binnen OIZ al vele jaren deze ontwikkelingen af tussen ict-leveranciers en beleidspartijen.
Eddy van de Werken, voorzitter OIZ
Eddy van de Werken, voorzitter OIZ

Zo hebben we constructieve, periodieke overleggen met Zorgverzekeraars Nederland, Vecozo, Zorginstituut Nederland, Ketenbureau en vele andere programmaorganisaties rond de financiering en inhoud van de zorg in Nederland. Op deze manier weten ict-leveranciers tijdig met welke definitieve specificaties rekening gehouden dient te worden. Als vuistregel hanteren we zes maanden voor realisatie (inbouwen in software) en drie maanden voor implementatie binnen de organisatie van de zorgaanbieder. Er zijn ontwikkelingen die veel meer voorbereiding en doorlooptijd vragen en er zijn ook kleinere aanpassingen die veel sneller in gebruik genomen kunnen worden.

Ook hebben we het initiatief genomen voor regelmatig tactisch overleg met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) om de regelgeving die vanuit de NZa over zorgleverend Nederland wordt uitgestrooid af te stemmen met de leveranciers. In het kader van het zorgprestatiemodel (ZPM) werd op 31 maart 2022 echter een nieuwe beschikking facultatieve prestaties Superbrains en Ervaringsdeskundig werker gepubliceerd, met als ingangsdatum 1 april 2022. Je hoeft geen masteropleiding in de IT te hebben om te begrijpen dat een dergelijke realisatietermijn (van minder dan één dag) onhaalbaar is. En wanneer we als gezamenlijke ict-leveranciers via OIZ bezwaar maken tegen een dergelijk besluit krijgen we per kerende post het verzoek om uit te leggen waarom wij menen belanghebbende te zijn en aanspraak te kunnen maken op de bezwaarprocedure.

Als OIZ staan we open voor een constructieve dialoog om een einde te maken aan dergelijke ‘ivoren-torenpolitiek’. OIZ zet zich in voor het beperken van de administratieve lasten en betaalbaar houden van de zorg. Daarom is het belangrijk om voldoende tijd te besteden aan het vertalen van beleid naar veldafspraken en specificaties.
Gelukkig wordt onze stem gehoord en mogen we aan tafel om toe te lichten wat er moet gebeuren tussen het moment dat beleid wordt vastgesteld en het moment dat de uitwerking daarvan in ict-oplossingen beschikbaar is voor zorgaanbieders.

Eddy van de Werken, productmanager bij Centric en voorzitter OIZ

1 REACTIE

  1. ’tijdige en goede implementatie van wet- en regelgeving. Dat is een aspect waarop ict-leveranciers niet kunnen en hoeven te concurreren.’ Dat is maar ten dele waar, lijkt mij. Want de interpretatie van wet- en regelgeving en de wijze waarop vereisten worden gespecificeerd en uiteindelijk in zorginformatiesystemen worden ingebouwd, die kan zeker verschillen per leverancier. Daarom zou het behulpzaam zijn wanneer OIZ duidelijk laat maken volgens welke kwaliteits-/softwareontwikkelstandaarden haar leden (willen/moeten) werken. Lekker agile ‘u vraagt/wij draaien’ ontwikkelen levert niet altijd goed doordachte, gedegen functionaliteiten op. En als een wettelijke eis moeilijk te verkopen wordt, deze functie configureerbaar maken en niet standaard ‘aanzetten’ (EGIZ -> NEN7510 -> 2FA in zorginformatiesystemen) in kwetsbare sectoren is ronduit onverantwoorde gemakzuchtige commercie bedrijven. Kortom, naast verlangen/afspreken van reële doorlooptijden (en dan ook committeren aan een betrouwbare release-kalender) mag de zorg-ict sector ook zelf investeren in deskundig en transparant DevOps/SDLCmgt.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.