Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Verbiedt WhatsApp het gebruik van WhatsApp voor de zorg?

Berend de Vries heeft al meer dan 20 jaar ervaring met ict in de zorg. Sinds 2009 is hij Managing Partner van Comfort-IA. Hij richt zich op informatiseringsbeleid en informatiebeveiliging voor zorginstellingen en gemeentelijke instanties. Zijn blogs voor Zorgvisie schrijft hij meestal samen met zijn collega Jaap van der Wel.
In een recent bericht op de site meldt WhatsApp dat ze strenger gaan toezien op misbruik van het communicatieplatform. Dat zou kunnen betekenen dat het gebruik van WhatsApp door zorgprofessionals gaat worden beschouwd als een overtreding van de servicevoorwaarden.
Berend de Vries

Deze servicevoorwaarden staan in de lange lap juridische tekst. Die accepteert u waarschijnlijk altijd zonder lezen. WhatsApp argumenteert dat het communicatieplatform is bedoeld voor persoonlijk gebruik. Het uitwisselen van berichten tussen vrienden en familie dus. Later is daar communicatie met bedrijven en instellingen bij gekomen, maar daar is de WhatsApp Business app voor.

Zelflerende systemen

Het valt blijkbaar niet mee om dat allemaal goed te regelen. Daarom zet WhatsApp zelflerende systemen in om een en ander te controleren. Als een gebruiker zich aanmeldt voor een account en vijf minuten later al honderd berichten heeft verstuurd naar verschillende ontvangers, allemaal met dezelfde lengte en karakteristieken, zien de systemen dat als spam. Het account wordt dan geblokkeerd.

Evenzogoed kan WhatsApp waarnemen dat veel berichten tijdens kantooruren vanuit één zorginstelling worden verstuurd. Blijkbaar is daar dan sprake van een bedrijfsactiviteit. De instelling hoort WhatsApp Business te gebruiken. De zender loopt het risico geblokkeerd te worden totdat dit geregeld is.

Wanneer je als zorgverlener berichten uitwisselt met een patiënt is er evenmin sprake van persoonlijk gebruik. De zorgverlener appt immers vanuit zijn functie als medewerker van de zorginstelling. Er zijn grote zorginstellingen die het appen met patiënten door zorgverleners regulier inzetten, wat dus eigenlijk niet mag.

Strenger handhaven

Vanaf 7 december gaat WhatsApp strenger handhaven. Wordt u al bang? Het is nog niet te overzien wat dit gaat betekenen. Ook WhatsApp Business is nog gratis. Het is echter meer bedoeld voor het mkb en niet voor grote zorginstellingen. Niet-persoonlijk gebruik kan leiden tot uitsluiting van het platform. Maar de bedoeling van deze maatregel is de bestrijding van misbruik door diverse typen boeven, zoals blijkt uit de voorbeelden. En zorgverleners zijn geen boeven, nietwaar?

Als het goed is, merken we weinig van deze nieuwe maatregel. Zorgverleners mochten WhatsApp toch al niet gebruiken voor de communicatie van zorginformatie. Dat is een gevolg van de AVG, die stelt dat persoonsinformatie het Europese grondgebied niet mag verlaten. De meta-gegevens van uw berichten, dus met wie u appt, telefoonnummers, waar vandaan, hoe laat en hoe lang etc., kortom spannende persoonsgegevens, vliegen naar de servers van WhatsApp in de VS. Deze vorm van zorgverlener-patiënt communicatie is dus niet toegestaan. Zie ook de richtlijnen van de KNMG en de AP.

Alternatieven

Gelukkig zijn er allerlei alternatieven die goed werken. Zonder volledig te willen zijn of iemand voor te willen trekken, geef ik er een paar. Voor communicatie tussen een zorginstelling en patiënten BeterDichtbij, tussen zorgverleners onderling Siilo en voor algemeen veilig berichtenverkeer is er Signal. Laat de WhatsApp handhaver maar komen!

 

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.