Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties11

Wat ben jij nu voor een dokter?

Laatst had ik een oud-collega in de spreekkamer, 80 jaar oud, in goede conditie, maar met darmkanker. Op die leeftijd is het de vraag of chemotherapie eigenlijk wel zinvol is. Ik probeerde hem in het gesprek goed uit te leggen wat op zijn leeftijd nog de voordelen van deze aanvullende behandeling zijn, gerelateerd aan de bijwerkingen die hij kon verwachten. Ik probeerde boven tafel te krijgen hoe hij er zelf tegenover stond om in gezamenlijkheid een gewogen keuze te maken. Op een gegeven moment viel hij uit: ‘Wat ben jij nu voor een dokter?! Vroeger vertelden wij gewoon wat er gebeurde.’
Wat ben jij nu voor een dokter?

Wij bespraken dat je anno nu zonder inbreng van de patiënt niet kunt bepalen wat een goede behandeling is. In zekere zin behandel je samen. Niet dat de patiënt in alles de keuze heeft; we behandelen volgens landelijke richtlijnen. Maar wel zodanig dat de patiënt zo goed mogelijk betrokken is bij de behandeling. Dokters combineren zorginhoud, kwaliteitsdenken en dat wat zij daarover registreren met patiëntervaringen. Samen kom je vervolgens tot een keuze.

Verantwoordelijkheid

Uiteindelijk koos deze patiënt voor chemotherapie, maar stopte toch halverwege vanwege de bijwerkingen. Had ik me toch directer moeten opstellen en hem dit traject moeten besparen? Hijzelf vond van niet. Vroeger vond hij zich als dokter alleen verantwoordelijk. Nu merkte hij dat hij als patiënt die verantwoordelijkheid ook prima aankon. Hij had zich onderdeel van het proces gevoeld, er werd naar hem geluisterd. Zijn ziekte was niet zozeer iets wat hem alleen maar overkwam, hij kon er ook zelf iets aan doen wat hem uiteindelijk hielp bij zijn acceptatie.

Zorginhoud, patiënttevredenheid en bekostiging

Dit praktijkvoorbeeld laat zien hoezeer kwaliteitsdenken verweven is met patiëntervaringen. Als dokter kun je denken dat je het goed doet, een patiënt ervaart dat soms anders. Wanneer je daar ook de kosten nog bij betrekt, heb je de drie componenten die bepalend zijn voor kwaliteit: zorginhoud, patiënttevredenheid en bekostiging. Wanneer we in staat zijn om de koppeling tussen deze drie elementen tot stand te brengen, hebben we een Gouden Driehoek en zijn we in staat om goede en betaalbare zorg te leveren waar patiënten tevreden over zijn.

Registratie

Met DICA (Dutch institute for clinical auditing) bieden we daarvoor een basis. Op 23 april lieten we tijdens het jaarcongres zien hoe de registratie van de kwaliteit van kankerbehandelingen leidt tot aantoonbare verbeteringen in de zorg voor kankerpatiënten. Zo is het risico op ernstige complicaties na een darmoperatie met 13 procent afgenomen. Ook is de kans op sterfte na een darmoperatie gedaald van 3,9 naar 3,0 procent. Dat gaat om bijna tachtig patiënten per jaar. Mensen liggen ook korter in het ziekenhuis en er vinden minder heroperaties plaats.

Betere en betaalbare zorg

ZN steunt ons de komende drie jaar bij de ontwikkeling naar tien klinische registraties en er zullen nog meer volgen op korte termijn. Samen met de belangrijke brancheorganisaties werken we op deze manier aan een betere en betaalbare zorg met tevreden patiënten.

Eric Hans Eddes, directeur DICA

11 REACTIES

  1. Eric Hans Eddes heeft een grote rol gespeeld in het opzetten van DICA. Dat ging makkelijk omdat de betrokken MS niet door hadden dat DICA later als verantwoordingsinstrument mogelijk tegen hen zou worden gebruikt. En nu is DICA het lichtend voorbeeld van transparantie. Door deze samenloop van omstandigheden lijkt Eric Hans Eddes een ziener, terwijl hij gewoon heel goed werk heeft verricht. Laat die man iedereen vertellen over het succes van DICA, en geef hem de kans soortgelijke registraties op te zetten elders in de zorg, maar laat hem alsjeblieft niet zijn krediet verspelen door hem als visionair logs te laten schrijven. Dat loopt fout af voor iedereen. Neem dit blog, er staat werkelijke niets nieuws in. Eric Hans Eddes, misschien snap je mijn opmerking niet, maar ik denk dat je met een beetje terughoudendheid meer bereikt dan met een megafoon.

  2. Lees alle reacties
  3. Met bovenstaande gouden driehoek wordt bedoeld: de best mogelijke zorg, waarbij de patient zelf inspraak heeft, zich gehoord voelt en tevreden is, tegen zo laag mogelijke kosten. Als daar een een goed evenwicht in te vinden is de kwaliteit maximaal. En natuurlijk komen de kosten van de behandeling niet ter sprake in de spreekkamer!(@Adriaan Meij).

  4. Met bovenstaande gouden driehoek wordt bedoeld: de best mogelijke zorg, waarbij de patient zelf inspraak heeft, zich gehoord voelt en tevreden is, tegen zo laag mogelijke kosten. Als daar een een goed evenwicht in te vinden is de kwaliteit maximaal. En natuurlijk komen de kosten van de behandeling niet ter sprake in de spreekkamer!(@Adriaan Meij).

  5. de casus laat zien dat ook een goed geïnformeerde patiënt (ik ga er tenminste van uit dat die oud-collega zichzelf op de hoogte heeft gehouden van ontwikkelingen) behoefte heeft aan gericht advies. de casus roept mij wel de vraag op of deze patiënt is gevraagd welke behandelingsroute hij als arts geadviseerd (nee, gekozen) zou hebben.
    daarnaast laten zowel de casus als de reacties zien, dat de minister en haar adviseurs misschien wel erg gemakkelijk er van uitgaan dat patiënten zelf keuzes kunnen maken en artsen kunnen volstaan hen die keuzes voor te leggen. en dat zij dan een betaalbare behandeling verkiezen.

  6. Mooie casus. Het proces is bij aanvang toch iets ingewikkelder. Ik mis de schakel, dat de arts de patiënt goed kent en doorgrondt. Er zijn patiënten die de regie (of hoe het heten mag) overlaten aan de arts. De veel besproken inbreng van de patiënt dient dus steeds gerelativeerd te worden. Het is maar een detail!

  7. Helder inzicht van Eric. Zijn Gouden Driehoek gaat over: zorginhoud, patiënttevredenheid en bekostiging.
    Edith Schippers ziet de Gouden Driehoek als volgt: het (innovatie)beleid van dit kabinet is gericht op samenwerking binnen de Gouden Driehoek van wetenschap, overheid en bedrijfsleven. Dat is goed voor de kwaliteit van het wetenschappelijk onderzoek in Nederland alsook voor de innovatieve kracht en de economie van ons land, aldus Schippers.
    Indien beide betekenissen van de Gouden Driehoek bekrachtigd worden dan komt het toch nog goed met zowel zorgindustrie als met de patiëntenzorg.

  8. De benadering van de patient is echt nog niet 180 graden om hoor. Dat ligt er nog maar helemaal aan wie de arts voor zich heeft en met welk type klachten de patient zich presenteert. Ik hoor nog van erg veel mensen dat zij zich niet serieus genomen voelen door hun (huis)arts. Dan heb ik het bijvoorbeeld over vrouwen die met ‘geruststellende’ opmerkingen naar huis gestuurd worden.
    Bij veel consulten is de gelijkwaardigheid nog ver te zoeken, maar we zijn idd wel goed op weg.

  9. Goed geschreven onderbouwend stuk. Hoe te zien is hoe de zorg benadering van de patient in 15 jaar tijd 180 graden om is. Echter om de zorg in het laatsts stadium van het leven te verbeteren valt er nog wel een slag te maken voor zowel alle drie de genoemde punten. Daarbij lijkt het mij zin vol om de pt duidelijk uit teleggen wat er voor kwaliteit van leven is NA chemo en wat voor kosten de chemo met zich meebrengt. Deze kosten wegen mi uit eigen ervaring lang niet altijd op tegen de leeftijds verlenging en de kwaliteit van die leeftijds verlenging.
    Succes met het verdere onderzoek , ben benieuwd wat de toekomst hierin gaat brengen.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.