Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties6

Boete voor Utrechtse patiënten die niet op komen dagen

Patiënten van het gezondheidscentrum Lunetten in Utrecht die zonder opgaaf van redenen niet komen opdagen voor een afspraak, krijgen daarvoor vanaf 1 maart een rekening gepresenteerd. Dat meldt nieuwssite DestadUtrecht.nl.
Boete voor Utrechtse patiënten die niet op komen dagen

Volgens het gezondheidscentrum zijn er steeds meer patiënten die niet komen opdagen en vervolgens doodleuk opbellen om een nieuwe afspraak maken. Per huisarts komt dit twee tot drie keer per maand voor. Het gezondheidscentrum heeft navraag gedaan bij andere gezondheidscentra in grote steden en daar blijkt een rekening sturen de meest effectieve manier om ‘no showers’ aan te pakken, aldus deStadUtrecht.nl.

No show

Patiënten die niet op hun afspraak komen opdagen, worden eerst gebeld door de arts. Als ze geen goede reden hebben voor hun afwezigheid ontvangen ze een rekening van 12,50 euro. Dit ‘no show-tarief’ wordt niet vergoed door de zorgverzekeraar. Het ‘no show-tarief’ wordt ook ingevoerd in de Utrechtse wijken Hoograven en Leidsche Rijn. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)

Lees meer:

Patiënten te weinig betrokken bij behandeling

‘Patiëntenparticipatie niet altijd wenselijk’

asdfadsf

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

6 REACTIES

  1. Het is waar dat mensen het zomaar af laten weten bij afspraken toch zijn er omstandigheden die je niet in de hand hebt(vergeetachtigheid )
    ondanks afspraken kaart die je dan klaar legt komt het toch voor dat de patient de afspraak vergeet.Deze zaken zijn niet altijd bij de asts bekend en laten wij hopen dat daar dan rekening mee gehouden word.

  2. Lees alle reacties
  3. Op zich helemaal mee eens Erwin. En het niet op tijd lezen van de email kan ook niet als excuus gelden. Verder: iedereen moet zich aan z’n afspraken houden, al is het alleen maar uit respect. Wat je vergeet is dat het voor artsen over het algemeen inkomstenderving betekent en voor patiënten over het algemeen niet (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). En Helen: natuurlijk moet een arts ervoor zorgen dat op tijd afmelden te allen tijde mogelijk is. Een termijn van minimaal 24 uur is redelijk met evt in overleg een kortere termijn.

  4. Kan ik iets bij voorstellen; maar een e-mail afmeldadres zou een stukje extra service zijn voor weekend en buiten kantoortijd problemen.
    Een sms herinnering: top service. Drukte en overspannenheid zijn ook echte oorzaken.
    De rest waarschijnlijk gemakzucht. Tandartsen doen het in dat opzicht al beter met afspraak management.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.