Van de 1300 patiënten kon 80 procent van de gevallen direct borstreconstructie worden gedaan. Dat percentage ligt bij normale ziekenhuizen in Nederland op twintig procent. Patiënten beoordelen het ziekenhuis met een 9,8 (tegen 7,6 gemiddeld in Nederland). Patiënten van alle verzekeraars kunnen in het ziekenhuis terecht.
Groei
Het aantal vrouwen dat naar het borstkankerziekenhuis in Bilthoven komt groeit hard. Ook als het gaat om second opinions. De medische resultaten behoren tot de top in de borstkankerzorg. Het ziekenhuis scoort bijvoorbeeld 4 procent lager op complicaties dan gemiddeld.
Van Bodegom
Oprichter en chirurg Jan van Bodegom: ‘Van de 35 tot 45 vrouwen die per week bij ons komen heeft ongeveer een kwart borstkanker. Bij ruim 95 procent konden wij dezelfde dag of de dag erna een diagnose geven. Dat neemt veel onnodige zorgen weg. Wij hebben geen wachttijden voor afspraken of mammografieën of MRI. Uitslagen volgen bij ons binnen drie kwartier. Elders kan dat al snel weken zijn. Inmiddels werken er 75 zorgprofessionals in ons ziekenhuis. Allemaal in loondienst. Dat is belangrijk om puur en alleen op de borstkankerzorg te focussen. Met trots durf ik te zeggen dat we, al een jaar na de opening, bewijzen dat we doen wat Nederland nodig heeft: het leveren van persoonlijke en gespecialiseerde topzorg die gewoon door de ziektekostenverzekeraar vergoed wordt.’
Om kwaliteit te garanderen stellen wetenschappelijke verenigingen kwaliteitsnormen op. Ziekenhuizen proberen hier zo goed mogelijk aan te voldoen, terwijl verzekeraars over hun schouders meekijken.