Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Bravis ziekenhuis voert governance ‘nieuwe stijl’

Bij het publiceren van het jaarverslag in september organiseerde het Bravis ziekenhuis in Bergen op Zoom en Roosendaal een dag voor ‘publieke verantwoording’. Volgens ziekenhuisbestuurder Hans Ensing en voorzitter Leon van den Nieuwenhuijzen van de raad van toezicht past dit in de nieuwe stijl van governance.
bravis4oo.jpg

Waarom heeft u een dag van maatschappelijke verantwoording georganiseerd?

‘We hebben in het recente verleden voorbeelden gezien van maatschappelijke organisaties die te ver van de maatschappij waren afgedreven. Dat wilden we keren via twee lijnen. Ten eerste via de formele lijn van het jaarverslag. Omdat het ons eerste jaarverslag is na de fusie is fors geïnvesteerd om het verslag zo toegangkelijk mogelijk te maken. En ten tweede willen we nadrukkelijk veel meer het maatschappelijke veld betrekken als het gaat om verantwoording en perspectief. Niet alleen zenden maar ook luisteren, het zoeken van de dialoog en het delen van dilemma’s. We nemen onze rol in het regionale zorgnetwerk zeer serieus en willen hierover blijvend in gesprek met onze stakeholders. Ook om te voorkomen dat patiënten tussen wal en schip geraken. Voor deze eerste bijeenkomst hebben we vooral onze aandacht gericht op de politiek en zodoende burgemeesters, wethouders en raadsleden uitgenodigd. We moeten het een en ander nog evalueren, maar wellicht dat we in de komende jaren ook andere stakeholders zullen uitnodigen zoals bijvoorbeeld andere zorgaanbieders in de regio en Patiëntenfederatie.’

Wat voor thema’s kwamen er bovendrijven?

‘De dialoog gaat veel verder dan dat wij alleen de meerwaarde van de recente fusie willen laten zien. Het gaat over onze maatschappelijke rol als ziekenhuis in het grotere, regionale zorgnetwerk. Mensen in de zaal willen bijvoorbeeld concreet weten of de buitenpoli in Steenbergen open blijft en welke services en faciliteiten verschuiven van de ene naar de andere locatie. Of dat er als gevolg van landelijke specialisatie en concentratie functies zijn die misschien wel helemaal verdwijnen. Daar willen we graag de dialoog over voeren. Want dat is natuurlijk een belangrijke ontwikkeling en raakt de patiëntenzorg direct. Delen van de zorg gaan van de tweede- naar de eerste lijn en daarom moet je soms als ziekenhuis de verantwoordelijkheid nemen om van sommige activiteiten afscheid te nemen. Zo ondersteunen wij ook het streven naar meer thuisdialyse, wat wel tot gevolg heeft dat in het ziekenhuis minder dialyse zal plaatsvinden. Als we hier gezamenlijk over praten dan zal het enerzijds minder als verassing komen voor onze stakeholders en onze patiënten. Belangrijker is dat we anderzijds samen kunnen nadenken over hoe de zorg hier lokaal het allerbest overeind kan blijven.’

Hoe werkt dat?

‘Eén thema kwam prominent naar voren en dat was de zorg aan kwetsbare ouderen. Ook de gemeenten hebben als gevolg van de decentralisatie hierin een verantwoordelijkheid gekregen. En het ziekenhuis wordt geconfronteerd met steeds meer kwetsbare ouderen. Dus hier ligt een gezamenlijke opdracht om dit vraagstuk te bespreken en oplossingen aan te dragen. In het verlengde hiervan zijn reeds afspraken gemaakt met de gemeenten om het keurmerk ‘Senior friendly region’ te halen. Dat wil zeggen dat we met twee gemeenten werken aan hoe we het beste de zorg kunnen garanderen aan kwetsbare ouderen. Dan heb je het niet zozeer direct over ziekenhuiszaken, maar over het bredere plaatje. Als een specialisatie bijvoorbeeld alleen nog op één van de twee locaties wordt gedaan, kun je praten over het verplaatsen van een bushalte naar die locatie. En dat de vervoerders alles doen om die busdienst zo seniorvriendelijk mogelijk te laten zijn. Een voorbeeld van geheel andere orde is dat we in een landelijk convenant hebben afgesproken dat we zoveel mogelijk mensen uit het bestand van de sociale diensten willen benaderen en hen daarbij een taak willen geven binnen het ziekenhuis. Hoewel er steeds minder personeel in dienst is in het ziekenhuis vinden wij het toch onze maatschappelijke taak om hierover met de gemeenten concrete afspraken te maken.’

Waarom is dit governance nieuwe stijl?

‘Omdat het eigenlijk in een aantal opzichten al in lijn is met de nieuwe zorgbrede governacecode die vanaf volgend jaar officieel van kracht wordt. Daarin gaat het minder over regeltjes en procedures maar veel  meer over principes. Kortom, van ruled based naar principle based, waarin de maatschappelijke doelstelling van een ziekenhuis meer expliciet is gemaakt en de centrale positie van de patiënt een duidelijke plaats in de code heeft gekregen. Ook voor wat betreft de omgang met in- en externe belanghebbenden. Openheid en transparantie zijn daarin twee belangrijke principes. Daarom reikt een toezichtsfunctie verder dan alleen het toezicht op de zorgorganisatie, maar heb je ook oog voor externe ontwikkelingen in het regionale zorgnetwerk die de kwaliteit van de zorg aan de patiënt kunnen raken. Daarom neem je ook als toezichthouder actiever deel in de discussies over de regionale taak van een ziekenhuis dan je wellicht voorheen gedaan zou hebben. Uiteindelijk wil je de kwaliteit van het zorgnetwerk in de regio versterken waardoor de patiënt ultiem beter af is.

Dus de dag was voor herhaling vatbaar?

‘We gaan het zeker nog een keer doen. Natuurlijk gaan we het nog evalueren waarbij we zeker gaan kijken naar de breedte van de vertegenwoordiging van de externe stakeholders. We merken dat onze stakeholders ook nog moeten wennen aan deze nieuwe ontwikkeling. In ieder geval worden er nu al afspraken gemaakt met de verantwoordelijke wethouders om bepaalde uitkomsten van het symposium te bespreken zoals bijvoorbeeld de zorg aan kwetsbare ouderen. Kortom, wordt vervolgd.’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.