Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Bruins: ‘Geen administratieve rimram maken van medezeggenschap’

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
De linkse partijen, op sommige punten vergezeld door D66, vinden het nieuwe wetsvoorstel medezeggenschap cliënten zorginstellingen niet ver genoeg gaan. Andere partijen, zoals VVD en SGP waarschuwen voor een toename van bureaucratie. Bruins zegt nu al msb’s te willen uitsluiten en de ondergrens voor instellingen met tien zorgverleners blijkt niet keihard te zijn.
Evean
Foto: VWS

Het nieuwe wetsvoorstel  medezeggenschap cliënten zorginstellingen 

Premium

Wilt u dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in

    Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.

    2 REACTIES

    1. Hogere kosten en zwaardere regeldruk worden genoemd als een bezwaar om geen cliëntenraden te willen inrichten. Het is nogal populistisch om het argument hogere regeldruk en zwaardere lasten te gebruiken als excuus om cliënten medezeggenschap niet goed te hoeven regelen. Hoge kosten en zware regeldruk zijn een groot probleem in de zorg. Het regelen van cliënten medezeggenschap en de kosten die dit met zich mee brengt, zijn een schijntje in vergelijking tot alle andere regels, wetten, protocollen en systemen in de zorg. Cliënten medezeggenschap en inspraak zouden boven alle regels moeten staan wat ons betreft. De cliënt centraal!
      Geschillenprocedure en rechtsongelijkheid
      Ten aanzien van de Geschillenprocedure erkent de minister de gebruikelijke burgerrechtsgang van Kantonrechter, Hoger Beroep en Hoge Raad. Hier zijn wij het mee eens! Cliënten hebben recht op een fair trial. Met alle respect, de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden is een particulier initiatief en wordt niet door alle patiënten belangenorganisaties gedragen.
      De Branche Organisatie Zorg (BOZ) geeft aan bang te zijn voor juridisering, langdurende processen en hoge kosten. Wij vinden het nogal ongepast om betere wettelijke rechten van cliënten en cliëntenraden af te wijzen met als excuus angst voor meer kosten en meer werk. Bovendien wekt dit argument de indruk dat cliëntenraden niet kostenbewust zijn en graag geld over de balk gooien. Het tegendeel is waar!
      Ook zullen cliëntenraden volgens het wetsvoorstel ondersteuning/begeleiding bij een gang naar de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden niet meer vergoed krijgen. Dit leidt tot regelrechte rechtsongelijkheid!

    2. Lees alle reacties
    3. Het 2e Kamer debat op 12 sept 2018 over de Wet Medenzeggenschap Cliënten Zorg (WMCZ) instellingen was droevig om aan te horen hoe de linkse partijen met D66 de Cliëntenraden aan roer wil zetten en bestuurders als knechten wil laten draven. Totaal voorbij wordt gegaan dat leden van de cliëntenraden VRIJWILLIGERS ZIJN. Er komt op een lid van de cliëntenraad al veel op af. Zeker als je deel uit maakt van de Centrale Cliëntenraad. Participeren moet behapbaar zijn! en 99,9% van de leden zijn 65+ers en de doorstroming van leden van de cliëntenraden zijn hoog, door sterfgevallen van familieleden. Politiek U eist alsmaar over rechten dan moet U ook een woord besteden aan BELONEN! Hoe de linkse politiek het debat op 12 sept heeft aangejaagd is een fiasco voor de democratie! Gebakken lucht!

    Geef uw reactie

    Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.