Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Budgetten wijkverpleging nu al uitgeput

Leden van branchevereniging BTN vrezen dat het budgetplafond voor wijkverpleegkunde nog voor het einde van dit jaar bereikt zal zijn. Dat blijkt uit een enquête uitgezet met betrekking tot de inkoop van wijkverpleegkundige zorg in 2016. 'Zo hard is er nog nooit geknepen.'
stop400.jpg
Foto: Fotolia

Bijna 20 procent van de 45 respondenten geeft aan nu (juni 2016) al het budgetplafond voor het gehele jaar te hebben bereikt. Maar liefst nog 34 procent geeft daarnaast aan op dit moment nog geen overschrijding van het jaarbudget 2016 te hebben, maar verwacht dit wel op korte termijn. De verwachting is hiermee dat meer dan de helft van de BTN-achterban na de zomer geen budgetruimte meer zal hebben voor het leveren van wijkverpleegkundige zorg aan nieuwe cliënten.
Daarnaast is het waarschijnlijk dat ook de zorg voor bestaande cliënten in het gedrang zal komen, omdat organisaties in financiële problemen dreigen te raken. Bij 20 procent van de contracten verwacht de zorgaanbieder een probleem om de continuïteit van zorg voor bestaande cliënten te garanderen.

Afknijpen
‘Zo erg als er dit jaar op wijkverpleegkunde wordt geknepen, heb ik nog nooit meegemaakt’, zegt Maarten Oosterkamp, teammanager BTN. ‘Vooral bij Zilveren Kruis Achmea is het heel erg. Daar hebben we nu een overleg mee aangevraagd. Want het lijkt erop dat verzekeraars willens en wetens het aantal aanbieders van wijkverpleegkundige zorg willen inperken door zeer beperkt in te kopen. Vooral kleine aanbieders van dure zorg, zoals palliatieve zorg, zijn hiervan de dupe. Financieel gezien zijn verzekeraars dit soort patiënten liever kwijt dan rijk, zorgplicht of niet.’

Cliëntenstops
In veel gevallen geven zorgaanbieders aan (nog) geen cliëntenstop te hebben. Grotendeels omdat de zorgplicht van zorgverzekeraars in contracten is neergelegd bij de zorgaanbieders. Bovendien zijn de meeste zorgaanbieders loyaal aan cliënten die specifiek voor hun organisatie kiezen. Toch geeft ruim een kwart van de respondenten aan een cliëntenstop te hanteren of te gaan invoeren, uit noodzaak, omdat te krappe budgetten hen geen keuze laat. Veelal gebeurt dit in overleg met de verzekeraar.

Reactie Achmea
Een woordvoerder van Zilveren Kruis Achmea reageert op het signaal van BTN: ‘Natuurlijk kopen we extra zorg in voor onze verzekerden. We hebben een zorgplicht voor iedereen. Daarom maken we aanvullende afspraken met meerdere aanbieders om te garanderen dat onze klanten toegang houden tot goede wijkverpleging bij hen in de buurt en kunnen kiezen. We kijken daarbij kritisch naar welke aanbieders we extra budget geven. Zorgaanbieders die zuinig omgaan met het budget en even goede kwaliteit leveren, dragen bij aan het betaalbaar houden van zorgkosten voor onze klanten. Dit kan helaas betekenen dat sommige aanbieders die niet uitkomen met hun budget dan tijdelijk niet meer beschikbaar zijn voor nieuwe klanten. We zorgen er altijd voor dat ze snel elders terechtkunnen. Door zorgaanbieders te prikkelen om slimmer om te gaan met hun budget, houden we zorg op de langere termijn voor onze klanten betaalbaar.’

Dossier Zorginkoop
Zorgverzekeraars kopen zorg in bij zorgaanbieders. De contractonderhandelingen verlopen niet altijd even gemakkelijk. Hoe het de partijen vergaat, leest u in het dossier zorginkoop.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.