Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Bussemaker pakt bureaucratie aan

Onder het motto ‘Naar eenvoud in uitvoering’ heeft staatssecretaris Bussemaker een actieplan tegen bureaucratie in de AWBZ gelanceerd. Het plan moet leiden tot meer werkplezier voor professionals, ruimte voor zorginstellingen en begrijpelijke informatie voor cliënten.

Om een en ander gestalte te geven komt er medio 2008 één digitaal loket, waar AWBZ-cliënten met al hun vragen en formulieren terecht kunnen. Tot op heden zien AWBZ-cliënten zich genoodzaakt om bij verschillende instanties aan te kloppen. De informatie-uitwisseling tussen deze instanties verloopt vaak traag. Ook vraagt elk van de instellingen informatie van de cliënt.

Informatie opnieuw gebruiken

Bussemaker belooft aan deze situatie een einde te maken. “Cliënten zullen steeds meer ervaren dat informatie die ze al hebben aangeleverd en onderzoeken die al zijn gedaan opnieuw worden gebruikt door andere indicatiestellers”, aldus de staatssecretaris.

Omgaan met de regels

Ook gaat Bussemaker er voor zorgen dat professionals minder hinder ondervinden van controle op het leveren van zorg. Regels zullen minder vaak veranderen en als ze veranderen gebeurt dit in samenspraak met professionals. Ook krijgen ze meer tijd om met nieuwe regels te leren werken.

Meldpunt Regeldruk en Bureaucratie

Om te zorgen dat de beloofde maatregelen zoden aan de dijk zetten opent Bussemaker het meldpunt Regeldruk en Bureaucratie. Professionals kunnen hier melding doen van onnodige bureaucreatie. Later dit jaar komt er een vliegende brigade, die bureaucratische knelpunten gaat aanpakken. (ZorgVisie – Philip van de Poel)

Links:

Weg met tien overbodige regels

De Beer: ‘Nieuw kabinet moet met visie op ggz komen’

zorgVisiemanagementspecial.nl

VWS, actieplan AWBZ

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.