Zorg wordt geleverd door mensen. Een tevreden of ontevreden patiënt oordeelt vooral op basis van de inzet en het handelen van zorgverleners. Een zorginstelling bestaat, voor alles, uit medewerkers en niet uit apparatuur, stenen of (gratis) parkeerplaatsen.
Belang van medewerker leidt tot toenemende aandacht voor het personeelsbeleid.
Naar verhouding is er minder aandacht voor de planning van de inzet van medewerkers. Dat roept verbazing op. Een niet passende bezetting heeft aanzienlijke consequenties: via de niet gemotiveerde, onder- of overbelaste medewerkers kan het leiden tot mindere kwaliteit van zorg. Ook is het een directe aanslag op de doelmatigheid van de onderneming.
Tijdens deze masterclass behandelen we onder andere de volgende onderwerpen:
- Kosten van personeel
- Visie en strategie op personeelsplanning
- Grip hebben en houden op personele inzet
- Kenmerken van effectief leiderschap
- Inzicht in de benodigde verpleegkundige capaciteit in relatie tot de bedbezetting
- Streven naar kostenreductie
- De cruciale rol van de leidinggevende bij ziekte en verzuim
Leer tijdens deze tweedaagse Masterclass van topmanagers in de praktijk beproefde modellen en praktijkcasussen. Schrijf u nu in en ontvang het boek ‘Capaciteitsplanning in de Zorg’.
Programma woensdag 30 mei 2018
*Programma onder voorbehoud van wijzigingen
Noeste Arbeid overwint. Noest staat voor ijverig, vlijtig, aanhoudend en zorgvuldig. Allemaal kwalificaties die van toepassing zijn op strategisch workforce management. Bart Berden trapt deze masterclass af met een bijdrage vanuit deze opgave.
Bart Berden, RvB ETZ/hoogleraar Organisational Development Universiteit Tilburg
Binnen de zorg zie je steeds meer initiatieven om te komen tot nieuwe organisatievormen en bestaat er de behoefte om verantwoordelijkheden lager in de organisatie te beleggen.
- Hoe ga je dit vormgeven in de praktijk?
- Hoe bied je afdelingen en teams de juiste kaders en richtlijnen om het potentieel en vakmanschap van de werkvloer volledig te benutten?
- Hoe zorg je voor afstemming tussen de vele belangen van cliënten/patiënten, medewerkers en bedrijfsvoering?
De druk op efficiency, de krapte op de arbeidsmarkt, de verhoogde kwaliteitseisen, de vergrijzing en de invloed op privé-werkbalans zorgen ervoor dat de personele inzet belangrijk is. In Bij de de planning van je personeel komen alle belangen samen en zullen er keuzes gemaakt moeten worden. Bekijk de verschillende belangen dus niet apart maar ontwikkel vooraf een integrale visie op personeelsplanning.
De volgende vragen komen aan bod:
- Wat is de visie op de organisatie en de visie op personeelsplanning? In hoeverre sluit deze visie aan bij de huidige cultuur van de organisatie?
- Welke kaders spreek je af wanneer je verantwoordelijkheden laag in de organisatie gaat neerleggen?
- Wie gaat het rooster maken en hoe zorg je dat medewerkers invloed op het rooster krijgen?
- Wat is het budget van een team als je de klant als uitgangspunt neemt?
- Waar moet je bij de invoering van nieuwe organisatievormen rekening houden?
Bart van de Wijst en Margriet Kolkman delen hun ervaringen vanuit de praktijk en zij geven belangrijke ‘Do’s and Don’ts’ voor de implementatie van nieuwe organisatievormen.
Ziekenhuizen hebben in toenemende mate te maken met de noodzaak om capaciteiten efficiënt in te zetten. Een belangrijke capaciteit voor een verpleegafdeling is het aantal bedden. De bedcapaciteit kan echter niet los worden gezien van de verpleegkundige capaciteit. In veel ziekenhuizen is die capaciteit voor de verschillende verpleegafdelingen historisch gegroeid en vindt slechts beperkt heroverweging plaats van de benodigde capaciteit. We gaan aan de slag met een relatief eenvoudig instrument om inzicht te krijgen in de benodigde verpleegkundige capaciteit in relatie tot de bedbezetting. Hiervoor is in Excel een rekenmodel ontwikkeld waarmee ‘what-if’ analyses op verschillende sturingsniveaus kunnen worden uitgevoerd.
Sylvia Elkhuizen, Universitair Docent in Health Service Operations Management Instituut Beleid en Management Gezondheidszorg
Het vinden van goede aansluiting tussen enerzijds opleiden en het afleveren van afgestudeerden en anderzijds het invullen van vacatureruimte is een lastig proces. Dit komt doordat het opleiden van beroepskrachten vaak meer dan vier jaar in beslag neemt en in die tijdsperiode kunnen omstandigheden volledig veranderen. Met deze presentatie laten we zien hoe de aansluiting beter kan plaatsvinden door een systeem waarin systematisch de opleiding, de situatie in het ziekenhuis en de arbeidsmarkt worden gevolgd. Resultaat: een samenhangend beleid met als doel: goed, genoeg en goedkoop opleiden. Daarnaast presenteren we de (financiële) data op basis waarvan het Radboudumc besloot af te stappen van de duale leerweg en zich, ten aanzien van de verpleegkundige opleiding, volledig te richten op dagstudenten. De duale opleiding bleek voor het ziekenhuis erg kostbaar te zijn!
Leo Berrevoets, Senior adviseur adviesgroep ProcesVerbetering en Innovatie (PV) Radboudumc en Geert van den Brink, Voorzitter landelijk platform voor Verpleegkundig specialisten
Met capaciteitsmanagement zoeken we een goede balans tussen enerzijds een goede benutting van de beschikbare capaciteit en anderzijds een goede toegankelijkheid van de zorg. In deze workshop tonen we ons model toegepast op een unit van een afdeling Radiologie (MRI). Onze focus is om de beschikbare capaciteit (apparatuur en personeel) en de vraag (in dit geval gewenste aantal MRI’s) transparant te maken. We laten ook zien welke informatie nodig is om het gehele proces, ook in financieel opzicht, inzichtelijk te maken. Op basis van deze capaciteits- en kostenanalyse kan de dienstverlening aan patiënten toenemen en is er een betere onderbouwing van de benodigde capaciteit en de daarmee samenhangende kosten.
Windi Winasti, Beleidsmedewerker Adviesgroep PVI Radboudumc
“Veel afdelingen lijken qua proces op elkaar: units op radiologie, poliklinieken, catheterisatiekamer, longfunctie, klinische neurofysiologie, et cetera: er wordt capaciteit ingezet voor onderzoek of behandeling van patiënten. Vraag is: “is het proces transparant en doelmatig?” Aan de hand van een casus Centrale Endoscopie worden diverse aspecten gekwantificeerd en transparant gemaakt. Wat leren we van deze casus en welke conclusies zijn er te trekken inzake doelmatigheid?
Leo Berrevoets, Senior adviseur adviesgroep ProcesVerbetering en Innovatie (PV) Radboudumc
Programma donderdag 31 mei 2018
*Programma onder voorbehoud van wijzigingen
Toepasbaar maken van de state-of-the art kennis van onderzoekscentrum CHOIR van de Universiteit Twente. Dat is waar de innovatieve Sint Maartenskliniek (SMK) en CHOIR-spinoff Rhythm zich samen voor inspannen. En met succes: door het inzetten van wiskundige technieken in de capaciteitsplanning van de orthopedische keten bereikt de SMK stabielere toegangs- en doorlooptijden, een meer gelijkmatige verdeling van werklast én een verhoogde productiviteit van de professional.
We lichten we toe hoe door middel van tactische sturing op artsencapaciteit op poli en OK de vraag naar diagnostiek, preoperatieve screening, bedden, verpleegkundige inzet, klinische fysiotherapie, apotheek en gipskamer meerdere maanden van tevoren integraal voorspelbaar wordt gemaakt. Vraag en aanbod kunnen zo goed op elkaar worden afgestemd.
Nikky Kortbeek, Oprichter en directeur van CHOIR spin-off Rhythm, manager Logistiek Bedrijf Sint Maartenskliniek en Rob Vromans, Adviseur Sint Maartenskliniek
Personeel is kostbaar en veelal de belangrijkste schakel in processen in de gezondheidszorg. Tijdens deze presentatie gaan we in op de volgende vragen:
- Wat kost personeel?
- Hoe kan de behoefte aan personeel gedetailleerd en toch snel en nauwkeurig berekend worden?
- Hoe relateren we de inzet van personeel aan de productie en hoe meten we productie?
- En hoe wordt personeel gepland?
Leo en Windi gebruiken veel praktijkvoorbeelden, waarbij de focus weliswaar ligt op verpleegafdelingen maar het model is ook op andere afdelingen gebruikt: bijvoorbeeld op de radiologie, functieafdelingen en poliklinieken. Daarnaast wordt ingegaan op flexibiliteit: van het proces en ook van de personele inzet.
Leo Berrevoets, Senior adviseur adviesgroep ProcesVerbetering en Innovatie (PV) Radboudumc en Windi Winasti, Beleidsmedewerker Adviesgroep PVI Radboudumc
E-health maakt een opmars, patiënten worden mondiger, de vraag naar gepersonaliseerde zorg stijgt, artsen specialiseren zich steeds verder en ondertussen neemt de financiële druk op ziekenhuizen toe. Deze ontwikkelingen hebben invloed op de polikliniek, de benodigde en beschikbare capaciteit en de wijze waarop deze gepland wordt. Op interactieve wijze wordt er ingegaan op de volgende vragen:
- Op welke manieren kunt u reageren op de veranderingen die naar het ziekenhuis toekomen?
- Welke keuzes kunt u maken voor uw toekomstige polikliniekconcept?
- Hoe kunt u nu al voorsorteren op de toekomst en zorgen dat uw (plan)organisatie klaar staat om de polikliniek van de toekomst werkelijkheid te maken?
Nicole Langhout-Kuperij, adviseur Vintura, Noël van Oijen is partner bij Vintura.
Het (ziekte)verzuim in een organisatie wordt vaak gezien als grotendeels onontkoombaar of weinig beïnvloedbaar. Toch laten de ervaringen uit het Tilburgse ziekenhuis zien dat dat niet het geval is. Het aanpakken van het verzuim is een veelomvattend proces dat permanente aandacht behoeft met een cruciale rol voor de leidinggevenden. Ook moet de Raad van Bestuur met kennis van zaken en weten dat verzuim beïnvloedbaar is, laten zien dat hij het een belangrijk onderwerp vindt en er verantwoording over laat afleggen.
In deze middag krijgt u inzicht in:
- De cruciale rol van de leidinggevende bij (het voorkomen) van verzuim.
- Wat betekent verzuimbegeleiding voor de leidinggevende.
- De vertaalslag van het gedragsmodel ‘ziekte overkomt je, verzuim is een keuze’ naar de aanpak in de dagelijkse praktijk.
- De rol van de bedrijfsarts.
- De wijze waarop je medewerkers meeneemt in de nieuwe kijk op verzuim.
- Andere belangrijke actoren zoals de Raad van Bestuur.
Cecile Timmermans – Manager, Personeel & Organisatie van het ETZ Elisabeth
Leo Berrevoets
Bart Berden
Geert van den Brink
Mirjam Peters
Windi Winasti
Nikky Kortbeek
Sylvia Elkhuizen
Margriet Kolkman
Bart van de Wijst
Rob Vromans
Nicole Langhout-Kuperij
Noël van Oijen
Datum
Woensdag 30 en donderdag 31 mei 2018
Locatie
Woudschoten Hotel & Conferentiecentrum
Woudenbergseweg 54
3707 HX Zeist (routebeschrijving >>)
Tarieven
€ 1.299,- per persoon (excl. btw)* | Standaardtarief
*Dit tarief is inclusief boek, lunches, borrel, diner en hotelovernachting.
Het is ook mogelijk deze masterclass voor één dag af te nemen:
Woensdag 30 mei: € 699,- per persoon (excl. btw) | Standaardtarief*
* Dit tarief is inclusief boek, lunch, borrel en diner.
Donderdag 31 mei: € 599,- per persoon (excl. btw) | Standaardtarief*
* Dit tarief is inclusief boek en lunch.
Doelgroep
Managers op strategisch, tactisch en operationeel niveau in gezondheidszorgorganisaties, voor organisatieadviseurs, HRM-adviseurs en overige geïnteresseerden.
Twijfelt u of u tot de doelgroep behoort, mail dan gerust naar willemijn.herfkens@bsl.nl
Contact
Voor vragen met betrekking tot inschrijven is onze klantenservice bereikbaar op het telefoonnummer 030 – 6 38 36 38 of per e-mail via aanmelder@bsl.nl
Congresontwikkelaar (inhoudelijke vragen)
Willemijn Herfkens
M: +31 (0)6 19 00 06 04
E: willemijn.herfkens@bsl.nl
Congrescoördinator (logistieke vragen)
Leonie van Helten
T: +31 (030) 30 638 36 59
E: leonie.vanhelten@bsl.nl
Annuleringsvoorwaarden
Annulering dient u schriftelijk aan ons te melden. In geval van annulering tot uiterlijk 4 weken voor de datum van het congres of evenement wordt € 50 (incl. btw) in rekening gebracht. De administratiekosten bedragen € 35 (incl. btw) indien de kosten van het betreffende congres of evenement minder dan € 100 (excl. btw) bedragen. In geval van annulering binnen 4 weken voor de opleidingsdatum wordt het volledig verschuldigde bedrag in rekening gebracht. De betreffende deelnemer kan zich bij verhindering wel kosteloos laten vervangen door een ander.