Congres Zorg & Finance 2020

Financiële fitheid na een crisis
Congres Zorg & Finance 2020

Negentig procent van de zorginstellingen verwacht een flinke daling van het financiële resultaat door de coronacrisis en veertig procent voorspelt dat het resultaat 'aanzienlijk lager' uitvalt. Er is uitstel van de 'standaard' zorg en er moet meer in digitale zorg geïnvesteerd worden. Dit levert zorgwekkende cijfers op dat ook in de vertrouwensindex terug is te zien.

De problematiek is duidelijk. Daarom hebben de gezamenlijke banken de rente- en aflossingsverplichtingen opgeschort. Ook de overheid en de zorgverzekeraars hebben ondersteunende maatregelen genomen. Maar welke verdere oplossingen zijn er op de korte- en lange termijn? Met welke opties kunt u zelf aan de slag?

5 redenen waarom u deze dag niet mag missen

  • U hoort in één dag de oplossingen, handvatten en visies van stakeholders rondom financiële fitheid na een crisis.
  • U wordt bijgepraat door verzekeraars en zorgkantoren over de continuïteitsbijdrage en de nabije toekomst.
  • U hoort de macro-economische ontwikkelingen en adviezen om rekening mee te houden.
  • U ontdekt wat de bancaire effecten en oplossingen op nationaal en internationaal niveau zijn.
  • U ontvangt vier handvatten voor het financieel borgen van goede zorg, tijdens én na de coronacrisis
09.30
Ontvangst
10.00
Opening door de dagvoorzitter
10.15
Lees meer Sluiten
Macro-economische ontwikkelingen en adviezen om rekening mee te houden

De afdeling Financieel-Economische Zaken (FEZ) zorgt voor departementsbrede besluitvorming over beleid en geld binnen het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS). FEZ toetst VWS-plannen en -werkzaamheden en adviseert daarover – onafhankelijk, gevraagd en ongevraagd. Ook tijdens de corona-crisis. Welke afwegingen zijn er gemaakt. Welke besluiten zijn er genomen? En welke consequenties levert dat op? Wat betekent de regievoering van VWS voor de zorg?

Hans Leenders, directeur Financieel –Economische Zaken (FEZ) ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport.

11.00

Op basis van de ervaringen van de afgelopen maanden geeft Fizi handvatten voor de meest urgente uitdagingen over de verschillende sectoren heen:

  • Hoe kunnen de grootste risico’s vermeden worden?
  • Wat moet de hoogste prioriteit krijgen binnen financieel management?

Jorrit Wigchert, voorzitter van Fizi vereniging voor financials in de zorg |manager Business Control & BI in het Diakonessenhuis in Utrecht.

11.45
Ochtendpauze en gelegenheid tot netwerken
12.15
Lees meer Sluiten
Verzekeraars en zorgkantoren over de continuïteitsbijdrage en de nabije toekomst

Tijdens de crisis hebben de zorgverzekeraars en zorgkantoren besloten om een continuïteitsbijdrage te betalen. Hoe werkt dit in de praktijk? Hoe verloopt de verantwoording van deze gelden? En wat zijn de verwachtingen en maatregelen voor de toekomst?

Ruben Wenselaar, voorzitter Raad van Bestuur Menzis.

12.45
Lees meer Sluiten
Bancaire effecten en oplossingen op nationaal en internationaal niveau

Zorgorganisaties verwachten een tekort aan liquide middelen en dat zorgt voor uitstel van investeringen. 43% van de zorgaanbieders verwacht niet te kunnen voldoen aan minimaal één van de bancaire convenanten. Hoe gaan de banken hiermee om? Tijdens deze bijdrage hoort u de oplossingen voor de korte en langere termijn op nationaal en internationaal niveau.

Jan Willem Spijkman, Sector Banker ING Healthcare.

13.15
Lunchpauze en gelegenheid tot netwerken
14.15
Lees meer Sluiten
Kennissessie ronde: Oplossingen in de praktijk voor eigen regie

U heeft keuze uit 3 kennissessies:

  • Tips voor financiële fitheid binnen de GGZ
    Ruud Rutten, bestuurder Tactus Verslavingszorg
  • Alternatieve financieringsvormen
    Irma Langeraert, Managing Partner Ilfa Group
  • Fondsen en subsidiemogelijkheden
    Stance van Heijst, directeur en initiatiefnemer van ZorgSubsidie­-Kalender

Bekijk de sessies >>

15.30
Lees meer Sluiten
Financiële toekomstbestendigheid tijdens én na de coronacrisis

Hoe kunnen de huidige continuïteitsregelingen optimaal worden ingezet? En welke structurele veranderingen zijn nodig om te komen tot een duurzaam zorglandschap? In deze bijdrage de antwoorden.

Vincent Eversdijk, partner BDO Advisory en Chris van den Haak partner BDO Audit & Assurance, voorzitter branchegroep Zorg.

16.00
Lees meer Sluiten
Crisis en nu verder | De nieuwe zorgeconomie

Het Centraal Planbureau (CPB) werkt continue aan scenario’s over de economische impact van het coronavirus in 2020 en 2021. Wat zijn de laatste inzichten en wat kunnen we daarvan meenemen naar de toekomst? En hoe kunnen we ons beter voorbereiden op een eventuele volgende tegenslag?

Pieter Hasekamp, directeur Centraal Plan Bureau.

16.45
Afsluiting en gelegenheid tot netwerken

* Programma onder voorbehoud van wijzigingen

1.
Lees meer Sluiten
Tips voor financiële fitheid binnen de GGZ

De GGZ en verslavingszorg is financieel hard getroffen door de coronacrisis. Door innovatief te zijn en onder andere de inzet van digitale toepassingen kan een deel van de zorg toch doorgang vinden. Op welke manier zet Tactus deze innovatie in om financieel niet ten onder te gaan?

Ruud Rutten, bestuurder Tactus Verslavingszorg.

2.
Lees meer Sluiten
Alternatieve financieringsvormen

U kunt uw organisatie op verschillende manieren financieren, maar wat past het beste binnen uw plannen van nu en later? Irma Langeraert geeft in deze bijdrage oplossingen voor de complexe zoektocht naar kapitaal. Verschillende vormen van financiering komen aan de orde, zodat u een duidelijk beeld krijgt van de meest passende vorm voor uw organisatie.

Irma Langeraert, Managing Partner Ilfa Group.

3.
Lees meer Sluiten
Fondsen en subsidiemogelijkheden

Voor zorginstellingen zijn er subsidiemogelijkheden om de corona-uitdagingen het hoofd te helpen bieden. Inzicht krijgen in de mogelijkheden is voor velen een uitdaging. Tijdens deze bijdrage krijgt u een beknopt en duidelijk overzicht.

Stance van Heijst, directeur en initiatiefnemer van ZorgSubsidie­-Kalender.

* Programma onder voorbehoud van wijzigingen

Wat ‘coronaproof’ nascholen bij ons betekent 
Lees hier meer over de maatregelen die wij op de congressen treffen.

Datum
Donderdag 1 oktober 2020

Locatie
Congrescentrum De Werelt
Westhofflaan 2
6741 KH Lunteren (routebeschrijving >>)

Tarieven
499,- p.p. (btw vrij) | Regulier tarief voor de primaire doelgroep
399,- p.p. (btw vrij) | Vroegboek tarief voor de primaire doelgroep (geldig t/m 31 juli 2020)
999,- p.p. (btw vrij) | Tarief voor niet-primaire doelgroep

Doelgroep
Dit congres is geschikt voor professionals in de zorg, die betrokken zijn bij advies en beleid in de zorg. Onder andere functies als directie, raad van bestuur, raad van toezicht, hoofd en medewerkers financiën, hoofd en medewerkers financiële administratie, hoofd en medewerkers kwaliteit, hoofd en medewerker inkoop in de zorgsector.
Twijfelt u of u tot de primaire doelgroep van dit congres behoort, mail dan gerust naar annemarie.kreijenbroek@bsl.nl.

Uw aanmelding wordt beoordeeld door de organisatie. Wanneer u niet behoort tot de primaire doelgroep, behouden wij ons het recht om contact met u op te nemen om uw aanmelding te bespreken. Dit is ook van toepassing op eventuele plaatsvervanger.

Meer informatie
Het inhoudelijke programma staat gelijk aan 5 uur studiebelasting. (Er is geen voorbereiding noodzakelijk).

CEDEO erkend
Met dit klanttevredenheidsoordeel is de kwaliteit van onze congressen en masterclasses ruimschoots gewaarborgd. Cedeo is een onafhankelijke intermediair die opleidingsinstituten toetst. Lees meer over de CEDEO erkenning.

Btw vrij door CRKBO registratie
Springer Media B.V., waarvan Bohn Stafleu van Loghum onderdeel uitmaakt, is als instelling geregistreerd in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO). Door deze CRKBO registratie mogen wij onze congressen btw vrij aanbieden. Lees meer over de CRKBO registratie.

Heeft u vragen over..

..uw inschrijving of aanmelding?
Neem contact op met de klantenservice
T: 030 – 638 3638
E: aanmelder@bsl.nl
..de inhoud of het programma?
Neem contact op met Annemarie Kreijenbroek (projectleider)
T: 030 – 638 36 75
M: 06 – 19 26 96 54
E: annemarie.kreijenbroek@bsl.nl
..bereikbaarheid of andere logistieke vragen?
Neem contact op met Eefje Korten (eventcoördinator)
T: 030 -638 36 53
M: 06 – 21 35 57 59
E: eefje.korten@bsl.nl


Annuleren

Een inschrijving is alleen schriftelijk te annuleren. In geval van annulering tot uiterlijk 4 weken voor de opleidingsdatum, wordt een bedrag van € 50 wegens administratiekosten in rekening gebracht. Bij een meerdaagse masterclass of congressen met een deelnameprijs vanaf € 750 per persoon bedragen de administratiekosten € 250. De administratiekosten bedragen € 35 indien de kosten van de betreffende opleiding, cursus, workshop of training minder dan € 100 bedragen. In geval van annulering binnen 4 weken voor de opleidingsdatum wordt het volledig verschuldigde bedrag in rekening gebracht. De betreffende deelnemer kan zich in dat geval wel laten vervangen door een ander persoon.