Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Consumentenbond: ‘verwarring door preferentiebeleid’

Het huidige preferentiebeleid voor geneesmiddelen leidt bij consumenten tot verwarring en angst. Dat stelt de Consumentenbond op basis van meldingen die de bond verzamelt via haar meldpunt over het preferentiebeleid. Veel consumenten zijn door wisselende doosjes en pillen bang dat ze het overzicht kwijtraken of een verkeerde hoeveelheid medicijnen nemen.
Consumentenbond: ‘verwarring door preferentiebeleid’

De Consumentenbond vindt dat de klachten zo essentieel zijn dat het huidige preferentiebeleid aangepast moet worden. Een ander groot probleem is dat sommige medicijnen niet op voorraad zijn. Daardoor wachten consumenten in spanning of het medicijn wel op tijd komt of dat het überhaupt wel leverbaar is. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Niet alleen is de onduidelijkheid over de prijzen van medicijnen een doorn in het oog. De onoverzichtelijkheid werkt in de hand dat medicijnen niet of verkeerd gebruikt worden. Dat mag natuurlijk nooit het gevolg zijn’. De Consumentenbond is altijd voorstander van het preferentiebeleid geweest maar vindt dat de verwarring die ontstaat de zorgverzekeraars en minister van VWS verplicht om de opzet goed tegen het licht te houden en waar nodig aan te passen.



Preferentiebeleid


Met het preferentiebeleid kiezen zorgverzekeraars welke fabrikanten bepaalde medicijnen mogen leveren. De afspraken met fabrikanten zijn meestal voor een bepaalde tijd. Als een andere fabrikant hetzelfde middel goedkoper gaat leveren stapt de verzekeraar hier naartoe over. Een aantal persoonlijke verhalen die de Consumentenbond ontving, staan in de Consumentengids van mei.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.