Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties5

Coöperatie VGZ stelt harde inkoopdeadline

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Offerte niet voor 1 september binnen? Dan geen contract voor het ziekenhuis.
Coöperatie VGZ stelt harde inkoopdeadline
Foto: stockxchng

Coöperatie VGZ voert de druk op ziekenhuizen verder op. Door de tijd voor het indienen van offertes in te korten, hoopt de verzekeraar een maand eerder klaar te zijn met de zorginkoop.

‘Geen overeenkomst’

VGZ formuleert het in zijn inkoopdocument als volgt: ‘Als we de deadline van 1 oktober 2014 niet halen, zijn we genoodzaakt om aan de verzekerden te laten weten dat er geen overeenkomst is getekend met uw organisatie. Daardoor is het voor de verzekerde onzeker of hij in 2015 zorg af kan nemen bij uw organisatie.’

Zorgverzekeraars

VGZ stelt een strakkere deadline dan andere zorgverzekeraars. De coöperatie wil alles op 1 oktober rond hebben. Dan moeten alle contracten zijn getekend. De andere zorgverzekeraars hanteren 1 november als uiterste datum.

Zorginkoop

Zorgverzekeraars kopen zorg in bij zorgaanbieders. De contractonderhandelingen verlopen niet altijd even gemakkelijk. Hoe het de partijen vergaat, leest u in het dossier zorginkoop. Bekijk het dossier

5 REACTIES

  1. Geachte lezer,
    Dit beleid is logisch en verantwoord.Op dit moment is het al zo dat je ruim 1,5 jaar moet wachten op een definitieve jaarrekening van de meeste ziekenhuizen.
    Een transparant bekostigingssysteem draagt o.a. bij aan een vlotte afhandeling.De kosten van de zorg blijven maar stijgen en dan hebben we het nog niet over de onverwachte tegenvallers.
    Het verdient de voorkeur dat regionale instellingen nog intensiever gaan samenwerken op deze wijze krijgt men een efficiente organisatie van de zorg. Ik hoop dat de Autoriteit Consument en Markt hiermee coulant omgaat.
    Vriendelijke groet
    www,stgeerstelijnsklinieken.nl

  2. Lees alle reacties

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.