Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

De Jonge: ‘Tarieven verpleeghuizen niet nu aanpassen’

Bart Kiers schrijft zowel over cure als care. Zijn aandachtsvelden zijn de ziekenhuizen, medisch specialisten, wijkverpleging en ouderenzorg.
Minister Hugo de Jonge van VWS wil niet dat de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de tarieven voor verpleeghuizen nu al aanpast. Hij heeft de NZa opdracht gegeven voor een nieuw onderzoek dat ook rekening houdt met de 2,1 miljard euro extra voor personeel. Dat moet begin 2019 af zijn, heeft de minister gezegd in een Kamerdebat op 27 juni.
Hugo de Jonge jeugdzorg wmo sociaal domein gemeenten
Foto: VWS

Het kostenonderzoek van de NZa concludeert dat de tarieven in de langdurige zorg in 2016 niet kostendekkend waren. Om financieel uit te komen, hebben zorgaanbieders geld dat is bedoeld voor huisvesting gebruikt om toch de noodzakelijke zorg te leveren. Voor de hele Wlz-sector gaat het in 2016 om 180 miljoen euro. De NZa gaat eind juni op basis van het kostenonderzoek nieuwe tarieven vaststellen. Voor de gehandicaptenzorg en de langdurige ggz volgt minister Hugo de Jonge van VWS het advies van de NZa. Die sectoren krijgen respectievelijk 93 en 10 miljoen euro erbij in de nieuwe tarieven voor 2019.

Verpleeghuizen krijgen al genoeg extra geld

Maar van verhoging van de tarieven in verpleeghuizen kan geen sprake zijn, vindt de minister. Die sector krijgt al genoeg extra geld. De ouderenzorg heeft in 2017 al 435 miljoen euro extra gekregen in de tarieven. Dat bedrag maakt onderdeel uit van de 2,1 miljard euro die verpleeghuizen krijgen op basis van het kwaliteitskader verpleeghuizen. De 435 miljoen euro is groter dan het gat dat verpleeghuizen in 2016 hadden. Toen kwamen ze 300 miljoen euro tekort. Het aanpassen van de tarieven betekent volgens De Jonge dat de verpleeghuistarieven omlaag gaan. Bovendien zal het ene verpleeghuis erop vooruit en het andere er juist op achteruit gaan, afhankelijk van de zorgzwaarte van bewoners. Dat zal leiden tot ingewikkelde herverdelingsvraagstukken. Aanpassing van de tarieven geeft verpleeghuizen daarom te veel financiële onzekerheid. Dat heeft de minister gezegd op 27 juni in een debat met de Tweede Kamer.

Geen extra geld, wel kostendekkende tarieven

De oppositie in de Tweede Kamer dringt bij de minister aan op reële kostendekkende tarieven voor verpleeghuizen. Een motie van Corinne Ellemeet van GroenLinks, die oproept het advies van de NZa wel te volgen, heeft de steun gekregen van de SGP, PVV, SP, PvdA en 50PLUS. Ellemeet wil geen extra geld voor verpleeghuizen. Ze wil 300 miljoen euro van de 2,1 miljard euro die verpleeghuizen al extra krijgen gebruiken voor verhoging van de tarieven. Dan blijft er 1,8 miljard euro over voor extra personeel. De oppositie vindt het ongewenst dat verpleeghuizen geld bedoeld voor het onderhoud van gebouwen gebruiken voor zorg. Deze lijn volgt branchevereniging ActiZ ook. De motie van Ellemeet heeft het niet gehaald in de stemming na het Kamerdebat.

2,1 miljard euro is voor extra personeel

Het probleem is echter dat de 2,1 miljard euro extra voor verpleeghuizen niet zo maar voor verhoging van de tarieven kan worden gebruikt. Die extra middelen zijn een direct gevolg van het nieuwe kwaliteitskader. De berekening van de 2,1 miljard euro extra, gemaakt door de NZa, is gebaseerd op de ‘Hugo-Borst’-norm van twee verzorgenden per acht bewoners. De minister heeft, mede op verzoek van de Kamer, over de besteding van dit ‘kwaliteitsbudget’ harde afspraken gemaakt met zorgaanbieders en zorgkantoren. Van dit extra geld moet 85 procent direct naar extra personeel gaan, de rest mag worden besteed aan andere zaken. Deze afspraak is gemaakt om te voorkomen dat zorginstellingen het extra geld, bedoeld voor extra zorgmedewerkers, zouden besteden aan extra managers of prestigieuze bouwprojecten.

85/15-norm is niet keihard

Hoe hard is de 85/15-norm?, vroeg SGP-Kamerlid Kees van der Staaij. Hij wil weten of verpleeghuizen die kampen met achterstallig onderhoud aan gebouwen de vrijheid hebben om die 15 procent daarvoor in te zetten. Wat de minister betreft moeten zorginstellingen aan die norm voldoen. Maar keihard is de norm ook weer niet, want de minister wil de sector niet in een keurslijf gieten. Verpleeghuizen mogen afwijken, maar dan moeten ze dat wel kunnen uitleggen aan zorgkantoren. ‘Voldoe of leg uit is de basisregel.’ In incidentele gevallen kan de minister zich een 95/5-verhouding voorstellen. Aan een nadere omschrijving over wat wel en niet mag van die 15 procent, wil de minister zich niet wagen. Dat laat hij over aan het lokale krachtenveld tussen zorgkantoor en zorgaanbieder.

Nieuw onderzoek NZa

De minister heeft de NZa opdracht gegeven voor een nieuw onderzoek. De NZa moet daarin bij aanpassing van de tarieven rekening houden met het geld dat is bedoeld voor meer kwaliteit. Ook wil de minister dat de NZa kijkt naar regionale verschillen in kostprijzen. Dat advies moet 1 januari 2019 af zijn. Mogelijk dat de tarieven dan wel worden aangepast. ‘Ik zeg niet: we gaan die tarieven niet actualiseren. Ik zeg we gaan ze niet nu aanpassen’, aldus de minister.

2 REACTIES

  1. De centrale vraag is of de verpleegzorg – intramuraal en extramuraal – nu beter wordt van de acties van de minister? Het zou belangrijk zijn als hij het belang zou benoemen van reële kostendekkende tarieven in de verpleegzorg en daarmee ook zou onderstrepen wat elders wordt ingezet om het imago van de sector te versterken en een aangename omgeving om binnen te werken. Dit helpt volgens mij niet!

  2. Lees alle reacties
  3. “De NZa heeft op 28 juni op basis van het kostenonderzoek nieuwe tarieven vastgesteld die wel kostendekkend zijn. (…) Het aanpassen van de tarieven betekent volgens De Jonge dat de verpleeghuistarieven omlaag gaan.”

    FC: Een grotere tegenstrijdigheid heb ik zelden gezien.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.