Op 6 oktober heeft de Eerste Kamer zijn goedkeuring verleend aan de Wkkgz.
Wkkgz
De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg heeft een grotere reikwijdte dan de wetten die erdoor worden vervangen: de Wet Klachtrecht en de Kwaliteitswet. Dat betekent dat de Inspectie nu ook toezicht gaat houden op alternatieve geneeswijzers, de cosmetische sector en solistisch werkende zorgverleners.
Alternatieven
Hoewel de Inspectie de werkzaamheid van alternatieve therapieën niet controleert, denkt de toezichthouder door de invoering van de Wkkgz wel beter kan ingrijpen in de nieuwe sectoren. In eerste instantie zal de Inspectie toezien op basis van ontvangen meldingen over misstanden. Een cliënt kan zich ook wenden tot de klachtenfunctionaris.
Meldplicht
De meldplicht voor bestaande zorgaanbieders is vanaf volgend jaar strenger. Zorgaanbieders moeten bijvoorbeeld de Inspectie inlichten als zij een zorgverlener ontslaan wegens ernstig tekort schieten. De “meldplicht na seksueel grensoverschrijdend gedrag” wordt breder en gaat “meldplicht van geweld in een zorgrelatie” heten.
Vergewisplicht
Ook voor de aanname van nieuw personeel gaan strengere regels gelden. De werkgever is verplicht te controleren of de nieuwe medewerker geschikt is om zorg te verlenen. Hierbij ligt het voor de hand dat de zorgaanbieder referenties checkt en navraag doet bij eerdere werkgevers. Een zorgaanbieder kan ook navraag doen bij de Inspectie.
Verklaring omtrent gedrag
Een zorginstelling die langdurige zorg verleent en een instelling die intramurale geestelijke gezondheidszorg levert, zijn verplicht om een Verklaring omtrent het gedrag te hebben van alle nieuwe medewerkers die beroepsmatig in contact komen met cliënten. Bij sollicitaties van BIG-geregistreerden hoort een zorgaanbieder het BIG-register en de online lijst voor BIG-geregistreerden te raadplegen.
Geschillencommissie
De Wkkgz regelt ook versterking van de positie van de cliënt, onder andere door de laagdrempelige klachten- en geschillenregeling. De wet stelt het hebben van een klachtenfunctionaris verplicht. Ook moet een zorgaanbieder zich aansluiten bij een geschillencommissie. Daar kan een klager naar toe als een klacht na zes weken niet naar tevredenheid is afgehandeld. Een geschillencommissie kan schadevergoedingen uitkeren tot 25.000 euro.