Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

Deur naar marktwerking ambulancezorg op een kier

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
De VVD wil mogelijkheden scheppen voor nieuwe toetreders in de ambulancezorg. Dat bleek tijdens het Algemeen Overleg in de Tweede Kamer.
ANP/Koen Suyk
ANP/Koen Suyk

Woordvoerder Arno Rutte vroeg om nieuwe toetreders toe te laten tot de markt als concessies voor ambulancevervoer  aflopen. Op de vraag of hij volledige marktwerking toe wil staan in de ambulancezorg, antwoorde Rutte: ‘Nee, marktwerking is zo’n besmette term geworden’. Bij haar antwoorden kwam de minister niet expliciet op de vraag van haar partijgenoot terug.

Motorambulance

Zorgdifferentiatie is wel toegestaan. Zo zijn er naast ambulances ook motor- en fietsambulances. Die kunnen nogal eens sneller bij slachtoffers zijn. Nieuwste aanwinst is de ‘psycholance’, spoedvervoer voor mensen in psychische nood. Op de ambulance zit een psychiatrisch verpleegkundige. In Amsterdam is hiermee een pilot aan de gang die volgend jaar wordt geëvalueerd.

Zorgverzekeraars

Zorgverzekeraars klagen over kostenexplosies in het ambulancevervoer. Alle Kamerleden benadrukken dat desondanks de kwaliteit niet uit het oog moet worden verloren. Ook Schippers zei dat er niet alleen op aanrijdtijden moet worden gefocust. Overigens vindt zij wel dat ambulances de prestatienormen moeten kunnen halen. Dat betekent dat zij binnen 15 minuten bij een slachtoffer moeten kunnen zijn. Nu halen zeven van de 24 ambulanceregio’s deze wettelijk vastgelegde prestatienorm en zeventien niet. Schippers wil dat straks zeventien van de 24 regio’s de norm wel halen. Uiteindelijk houdt ze mogelijkheid open om boetes op te leggen.

45-minutennorm

Dan is er ook de 45-minutennorm: Mensen moeten binnen 45 minuten na telefonische melding in het ziekenhuis zijn. Schippers wil niet aan de 45-minutennorm tornen, zegt ze: ‘De kwaliteit van ambulances is zo toegenomen dat de tijd wel langer zou kunnen zijn. We passen de norm toch niet aan omdat het een goede spreiding geeft van SEH’s in het land.’

SP-Tweede Kamerlid Henk van Gerven vroeg de minister weer eens om pas op de plaats te maken in de spoedzorgdiscussies: ‘Als we zorgverzekeraars hun gang laten gaan, helpen ze ook deze sector aan gort.’ De minister zei eerst de plannen af te wachten die de Regionale Overleggen Acute Zorg  in samenwerking met de zorgverzekeraars opstellen. Schippers: ‘Ik verwacht substantiële verbetering van de spoedzorg. Zonder dat we heel Nederland meteen volplempen met ambulances.’

Nieuwe wet

Er is 10,4 miljoen euro uitgetrokken om de samenwerking tussen politie, ambulances en ziekenhuizen te verbeteren. Nog eens 7 miljoen euro is bestemd voor pilots waarin Regionale Ambulance Vervoerders maatwerkafspraken kunnen maken. De wet op het ambulancevervoer is nu tijdelijk. In 2018 wordt hij aangepast.

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.

4 REACTIES

  1. De ambulancezorg in Nederland staat nu nog op een zeer hoog niveau en dat moet vooral zo blijven!
    Veel kleine ziekenhuizen worden weggepest door de zorgverzekeraars mafia. Kijk maar om je heen: Overal worden lokale ziekenhuizen gesloten of omgebouwd tot veredelde poliklinieken. Wat rest zijn de grote 1000+ bedden klinieken. Ambulances moeten door de sluitingen van de kleine ziekenhuizen langere afstanden afleggen. Daarmee zijn zij ook langer uit hun eigen regio. Dit wordt opgelost door er extra ambulances bij te plaatsen om de gebiedsdekking te garanderen. Dit wordt nota bene zelf voorgesteld en gefinancierd door deze zogenaamde zorgverzekeraars!
    Enfin, de ambulancediensten in Nederland zijn organisatorisch slank en nog niet vergiftigd door diverse managementlagen. Slagkrachtig en effectief!
    Ga eens goed nadenken over de 15 minuten grens.: Wie heeft dat bedacht en zat daar ook een wetenschappelijke onderbouwing aan vast.
    Is dat al eens onderzocht?
    De meeste diensten zitten op 93-94% van de ritten op 15 minuten grens.
    Om die laatste 1-2% van de 95% norm te halen worden er in den lande tegen enorme bedragen extra ambulanceposten gebouwd die bijna geen werk hebben.
    Dit betekent heel simpel:
    Meer personeel aannemen en dus minder ritten per personeelslid.
    Verdunning betekent verschraling van het vak, daar je op jaarbasis minder patiënten ziet en minder handelingen verricht.
    Waar blijft je dan met de kwaliteit?

  2. Lees alle reacties
  3. Ja duidelijk dat de kosten van ambulancevervoer stijgen als de zorgverzekeraar allerlei spoedeisende hulpen en intensive care-afdelingen sluit en bepaalde ingrepen nog maar in een paar centra wilt laten doen. Het werd daar toch goedkoper door? Dat het er voor de patient niet op vooruit gaat, was al niet van belang. De zorgverzekeraar maakt de dienst uit.i

  4. Dus 7 van de 24 regio’s moeten de norm halen. Zit daar misschien ook Den Haag bij in?? Ja, dat zal wel want daar zit onze regering. Maar hoe zit dat met het Oosten en bv Friesland ? Oh, daar mogen ze wel een tijdje later komen?? Inplaats van 15 min doe we er een schepje bij op en dan is een half uur voor iemand met een hartinfarct ook nog snel genoeg, toch?? Ja, maar alleen in het N van het land. Krijgen we op den duur ook geen claims meer van aardbevingen en lost daar de werkeloosheid ook wel vanzelf op.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.