Bijna 4,5 jaar geleden formuleerden minister Schippers en staatssecretaris Van Rijn een aantal harde doelstellingen en ambities, aldus Jacobs. Binnen vijf jaar, dus over enkele maanden, moest bijvoorbeeld tachtig procent van de chronisch zieken direct toegang hebben tot bepaalde medische gegevens.
Verder zou het na vijf mogelijk moeten zijn chronisch zieken en kwetsbare ouderen zelfstandig thuis metingen konden uitvoeren. Ook moest iedereen die thuis zorg en ondersteuning thuis desgewenst 24 uur per dag beeldschermzorg kunnen ontvangen.
Rode draad eHealth Monitor
Deze doelstellingen van Edith Schippers waren in de vorige edities de rode draad door de eHealth monitor van Nictiz en Nivel. Maar dit jaar zijn ze veel minder prominent aanwezig. In elk geval zal tenminste een deel van de doelstellingen nooit worden gehaald, meent Jacobs.
Dat ligt mogelijk aan het te scherp formuleren van de doelstellingen, maar zeker ook aan de attitude van artsen. Online inzage blijkt bij zorgvuldige lezing van de eHealth monitor niet bepaald hun belangrijkste aandachtsgebied.
Nieuw MRI-apparaat
Het faciliteren hiervan is slechts voor enkele procenten van de medisch specialisten hun primaire verantwoordelijkheid. ‘Daarmee lijken ze ook te zeggen: wat ons betreft maakt die inzagefunctie niet echt deel uit van goede zorg. Zoals een nieuw MRI-apparaat of nieuwe medicijnen dat wel doen,’ aldus Jacobs.
Bij huisartsen leeft het gevoel van verantwoordelijkheid voor het faciliteren van online inzage breder dan bij medisch specialisten. ‘Dat is ironisch, omdat patiënten van huisartsen in vergelijking met die van specialisten hun dossier nauwelijks inzien. Als dat al mogelijk is.’
Het meest opvallende is echter de grote rol die huisartsen neerleggen bij hun softwareleveranciers. ‘Die moeten het probleem van de inzage maar oplossen, of anders de overheid.’
Mondjesmaat gebruik
Nictiz en Nivel, de opstellers van de eHealth Monitor, legden huisartsen en medisch specialisten ook een aantal stellingen voor over online inzage door patiënten. Er is maar een kleine groep dokters, ongeveer 1 op de 10, die het helemaal eens is met de stelling dat patiënten behoefte hebben aan online inzage. Medische specialisten zien deze behoefte wel meer dan huisartsen.
Bij diensten die zorgaanbieders aanbieden, zoals dossier-inzage of online afspraken maken, is het dominante beeld volgens Jacobs al jaren stabiel. Patiënten zeggen desgevraagd dat ze die diensten willen, dokters zeggen dat ze deze wel degelijk aanbieden, maar de patiënt blijkt ze in de praktijk maar mondjesmaat te gebruiken.