Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

‘Driekwart gemeenten hanteert te lage tarieven in Wmo’

Bart Kiers schrijft zowel over cure als care. Zijn aandachtsvelden zijn de ziekenhuizen, medisch specialisten, wijkverpleging en ouderenzorg.
Circa driekwart van de gemeenten hanteert tarieven voor huishoudelijke hulp die onder de kostprijs liggen. Dat zegt de vakbond FNV in reactie op een Kamerbrief van minister Hugo de Jonge van VWS over de tarieven van gemeenten. 'Maar gemeenten komen wel in beweging.'
cliëntparticipatie

Gemeenten hebben wel degelijk reële tarieven in de huishoudelijke hulp. Dat schrijft minister Hugo de Jonge van VWS in antwoord op Kamervragen van de PvdA-Kamerleden Kerstens en Van Dijk. De Jonge baseert zich op de bevindingen van de Regiegroep monitoring reële prijzen. In de regiegroep beoordelen werkgevers, vakbonden, de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en VWS of gemeenten wel reële tarieven hanteren voor de huishoudelijke hulp. In die regiegroep zijn tot nu toe slechts dertien casussen behandeld. In de meeste gevallen hadden gemeenten de kostenelementen niet goed onderbouwd. De minister schrijft dat hij de gemeenten hierop heeft aangesproken. Hij stelt dat het beeld van BTN niet klopt als zou de helft van de Nederlandse gemeenten tarieven hanteren die onder de kostprijs liggen. BTN heeft een kaart in Google maps dat een beeld geeft van de tarieven in Nederland, gebaseerd op de bevindingen van zorgaanbieders. ‘De stelling van BTN strookt niet met het beeld dat ik heb op basis van de onderzoeksbevindingen van de regiegroep monitoring reële prijs’, schrijft De Jonge. Diezelfde redenering volgde de VNG eerder in een interview met Zorgvisie in juni 2018.

Te lage tarieven

FNV-bestuurder Wim van der Hoorn, lid van de regiegroep reële tarieven, vindt het antwoord van de minister te kort door de bocht. ‘Dit is een te makkelijke en oppervlakkige reactie van de minister, want de regiegroep moet nog op stoom komen. Er zitten nog tientallen zaken in de pijplijn. Wij hebben op basis van Wob-verzoeken een goed beeld van de tarieven in de huishoudelijke hulp. Wil je een loon conform de cao VVT uitbetalen, dan kan dat alleen op basis van een uurtarief van 25 à 27 euro. Dat doet maar een klein deel van de gemeenten. Circa driekwart van de gemeenten zit daaronder en heeft dus te lage tarieven. Die kaart van BTN klopt wel, maar je zou graag een objectievere onderbouwing zien.’

Gemeenten in beweging

Toch is Van der Hoorn optimistisch. ‘Ik merk in de regiegroep dat gemeenten in beweging komen. In veel casussen die we aandragen openen gemeenten opnieuw het gesprek met zorgaanbieders over de tarieven. Maar het gaat ons nog niet snel genoeg.’
De regiegroep is in het leven geroepen om toe te zien op de uitvoering van de Algemene Maatregel van Bestuur reële prijs, die op 1 juni 2017 is ingegaan. De regiegroep zou in september 2017 van start gaan, maar dat werd vertraagd door gesprekken over de samenstelling van de regiegroep, de werkwijze en de uiteindelijke wens van gemeenten om een extern deskundige. Dat werd Jan Telgen, inmiddels oud-hoogleraar inkoopmanagement.

Gemeenten trappen op de rem

Dat er tot nu toe nog zo weinig gemeenten in de regiegroep worden behandeld, heeft volgens BTN een duidelijke oorzaak. BTN-directeur Hans Buijing wijst met een beschuldigende vinger naar de VNG. ‘De regiegroep neemt pas een casus in behandeling als alle partijen groen licht geven. Dat geeft alle deelnemers een vetorecht. De VNG heeft het merendeel van onze casussen verworpen. Een kwart van onze signalen wordt behandeld in de regiegroep. De VNG stapt permanent op de rem. De hele procedure in de regiegroep is zo stroperig en traag.’

‘Regiegroep is papieren tijger’

Het doel van de regiegroep was een leerproces op gang brengen over de aanbestedingen in de Wmo. Maar dat komt volgens Buijing niet van de grond. ‘Jan Telgen heeft in mei geconcludeerd dat veel gemeenten de aanbestedingsregels niet juist toepassen. Wij willen graag een bijeenkomst organiseren met de VNG, waarin gemeenten en zorgaanbieders samen knelpunten in kaart brengen. Zo kunnen we het leerproces op gang brengen, maar de VNG heeft daarop niet gereageerd. Met oud-staatssecretaris Martin van Rijn van VWS hebben we afgesproken dat de regiegroep niet een papieren tijger mocht worden. Dat is die nu wel. En als de regiegroep in 2019 verdwijnt, dan rest alleen de gang naar de rechter als escalatiemiddel.’

‘Minister doet aan window-dressing’

Wil de minister wel echt het arbeidsvraagstuk in de zorg aanpakken, vraagt Buijing zich af. ‘Je zou verwachten dat de minister hard stuurt op het arbeidsmarktprobleem in  de zorg. Wij hebben als sociale partners onze verantwoordelijkheid genomen met een loonsverhoging van 4 procent. Een goed salaris is nodig om personeel te behouden en aan te trekken. Maar de financiers in de zorg, de overheid en de gemeenten laten het afweten. Het is window-dressing.’

2 REACTIES

  1. Beste Otto, dat kán niet waar zijn. Gemeenten kunnen slechts geld stiekem aan iets anders uitgeven als het geoormerkt is als Wmo-geld. Dat is niet het geval. Een onderdeel van het gemeentefonds is wel gebaseerd op de verwachtte uitgaven voor de Wmo, maar ze zijn niet verplicht het daaraan uit te geven. Gemeenten mogen het aan andere dingen uitgeven. Al zouden ze het willen, ze kúnnen dus geen cent verduisteren op de manier die jij bedenkt.

  2. Lees alle reacties

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.